Jump to content
Annons

Vilken skärm?


Lithium

Recommended Posts

Annons

Ser ju trevlig ut. 😕

1920*1200 är inte fy skam heller. Med mina två 17" har jag 2560*1024, så för att köra med en större skärm, hade jag velat ha en ännu större i så fall, men eftersom priserna faller hela tiden, så är det kanske snart läge att överväga att köra bara med en skärm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att min tft skärm nyligen gick sönder har jag blivit tvungen att använda en klumpig 14 tums crt skärm tillsvidare.

Ingen höjdare med crt när man har guran vid datorn! 😕

Gitarren är ordentligt avskärmad med koppartejp och jag har både singelcoils och humbucker.

Skärmen strålar nog mycket och jag får flytta mig en bra bit ifrån för att slippa bruset. Platt skärm ska det vara.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har någon erfarenhet av denna?

http://www.dustinhome.se/pd_5010120103.aspx

Tror den e görbra den oxå till musikdatorn..

Bra kontrast å skärpa på bilden tycker jag e viktigast om den bara skall användas till musikdatorn..

Blir ju ett annat läge om den skall vara till en allrounddator..

Men som med mkt ska man nog ta en titt på skärmen först innan man köper. Specarna säger inte allt även fast det kommer ifrån FSC, samsung, sony you name it... Finns inga standarder på hur man mäter kontrast och dylikt mellan tillverkarna, så att titta på skärmarna i butik eller liknande är ingen nackdel. att a/b titta innan köp är ett hett tips 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har någon erfarenhet av denna?

http://www.dustinhome.se/pd_5010120103.aspx

Tror den e görbra den oxå till musikdatorn..

Bra kontrast å skärpa på bilden tycker jag e viktigast om den bara skall användas till musikdatorn..

Blir ju ett annat läge om den skall vara till en allrounddator..

Men som med mkt ska man nog ta en titt på skärmen först innan man köper. Specarna säger inte allt även fast det kommer ifrån FSC, samsung, sony you name it... Finns inga standarder på hur man mäter kontrast och dylikt mellan tillverkarna, så att titta på skärmarna i butik eller liknande är ingen nackdel. att a/b titta innan köp är ett hett tips 🙂

Sant det du säger, men man kan ju använda specarna ändå som en måttstock när man sorterar ut..

Jag behöver inte ha skärmar med 2ms uppdatering för att kolla/jobba i cubase 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har någon erfarenhet av denna?

http://www.dustinhome.se/pd_5010120103.aspx

Tror den e görbra den oxå till musikdatorn..

Bra kontrast å skärpa på bilden tycker jag e viktigast om den bara skall användas till musikdatorn..

Blir ju ett annat läge om den skall vara till en allrounddator..

Men som med mkt ska man nog ta en titt på skärmen först innan man köper. Specarna säger inte allt även fast det kommer ifrån FSC, samsung, sony you name it... Finns inga standarder på hur man mäter kontrast och dylikt mellan tillverkarna, så att titta på skärmarna i butik eller liknande är ingen nackdel. att a/b titta innan köp är ett hett tips 🙂

Sant det du säger, men man kan ju använda specarna ändå som en måttstock när man sorterar ut..

Jag behöver inte ha skärmar med 2ms uppdatering för att kolla/jobba i cubase 🙂

Sant.

Kör själv med att kolla bild först och sen specarna som en ungefärlig referenspunkt och jämför så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, hög upplösning, skärpa, kontrast & DVI-ingång är egentligen det enda som är viktigt.

Konkreta tips, det gillar vi!

Kan berätta att jag är helt 🙂 när det gäller skärmar, så om någon ville berätta vad sjysta värden är på:

1. Upplösning?

2. Skärpa?

3. Kontrast?

4. Vad är DVI, det finns något som heter D-SUB också (?) vad är det?

Skall bara ha den till musik dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

dvi är digital koppling mellan dator och skärm. d-sub är en typ av kontakt i de här sammanhanget är det VGA, och alltså analog signal. det finns en miljard typer av DVI med. innehåller olika sorters koplingar. finns kombinerat analog och digitalt bla. men om de står DVI är det helt enkelt vanlig standard dvi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, hög upplösning, skärpa, kontrast & DVI-ingång är egentligen det enda som är viktigt.

Konkreta tips, det gillar vi!

Kan berätta att jag är helt 🙂 när det gäller skärmar, så om någon ville berätta vad sjysta värden är på:

1. Upplösning?

2. Skärpa?

3. Kontrast?

4. Vad är DVI, det finns något som heter D-SUB också (?) vad är det?

Skall bara ha den till musik dator!

Nu har jag inte sett just denna men på pappret ser den väldigt lovande ut:

http://www.dustinhome.se/pd_5010120103.aspx

Ju fler pixlar desto bättre. Om man inte ska kolla på film så spelar det mindre roll om det är 4:3 eller 16:9. Om man bara ska ha en skärm skulle jag skaffa en med 1920x1200 upplösning, men ska man köpa två funkar det med 1600x1200 (3200x1200 totalt). T ex;

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68522 (som är helt OK)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att min tft skärm nyligen gick sönder har jag blivit tvungen att använda en klumpig 14 tums crt skärm tillsvidare.

Ingen höjdare med crt när man har guran vid datorn! 😉

Gitarren är ordentligt avskärmad med koppartejp och jag har både singelcoils och humbucker.

Skärmen strålar nog mycket och jag får flytta mig en bra bit ifrån för att slippa bruset. Platt skärm ska det vara.

Litet tips. Stäng av skärmen medan du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra skärmtyp att fundera på är en wide-skärm eller W som det brukar betecknas som i modellbeteckningen. Med en Wide-skärm slipper man skrolla så mycket i sidled. Jag köpte en LG226 WTQ (22") i julklapp till en kompis. Han tyckte att den var hiskeligt bra så jag åkte då hem till honom för att titta på den själv lite mer noggrant. Jag höll med honom om den goda bildkvaliteten så jag köpte då en likadan till mig själv och är vansinnigt nöjd! Det är en fantastiskt bra kontrast och skärpa på den! Färgerna är också rena och den är helt enkelt väldigt bra. Att den dessutom är billig gör ju inte ont.

Men det är ju bara titta på olika skärmar i butikerna för det kryllar ju av skärmar idag som har rimliga priser. Man bör dock titta på de med egna ögon eftersom det finns både urusla och bra för samma pengar. När jag köpte skärmen till min kompis så skickade jag ett bud som fungerade som mina ögon då jag själv inte hade möjlighet att åka iväg, men han jobbar yrkesmässigt med digital bildredigering som fotograf och har rätt höga krav, så jag litade på honom. Det ångrar jag inte.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska vara lite vaksam på det där med storlekarna också, om man är inne på Widescreen. En 17" Wide är nämligen inte större på höjden än en 15" vanlig 4:3-skärm... Storleken mäts ju diagonalt över skärmen, så det kan vara lite lurigt om man inte tänker sig för.

En 19" har som regel samma upplösning som en 17" - och ger alltså bara större pixlar, men inte mer utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tex. en Boss NS-2 hjälpa mot CRT brummet?

om du spelar in med dator, så kan du ju sätta en gate först i effektkedjan, eller direkt på inspelning. så slipper du köpa en pedal. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tex. en Boss NS-2 hjälpa mot CRT brummet?

om du spelar in med dator, så kan du ju sätta en gate först i effektkedjan, eller direkt på inspelning. så slipper du köpa en pedal. 😱

Men då kommer bruset med så fort man spelar svagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...