Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har min första Mac på ingång och har fram till nu använt mestadels Cubase för mina inspelningar. Använde ProTools på jobbet för ett par år sedan så där har man också lite koll. Jag använder ett Mackie Onyx 400F som ljudkort och behöver nu ett inspelningsprogram. Jag har tittat lite på Logic, men det ser grått och trist ut. Inte alls kul för ögonen. Sen verkar inte mitt ljudkort vara kompatibelt med ProTools. Vad ska jag ta mig till? 😉

Annons
Posted

Köpa Logic.. Även om det kanske ser lite grått och trist ut så är det ett jäkla trevligt program. Programpaketet som följer med Logic Studio är nog oslagbart i pris. För mig kändes det som ett givet val och jag rekommenderar det verkligen.

Posted

tracktion fick du ju med till ljudkortet men du behöver kanske något mer avancerat...

och på min mac var tracktion oerhört processorkrävande. annars ett lättanvänt och funktionellt program.

själv kör jag logic express. billigt och mkt bra (och snyggt)

du kan ju även testa pure data PD (gratis) om du vill experimentera lite;)

Posted (edited)

Logic grått och trist??? Ja kanske för ögonen.. Men absolut inte för öronen och kreativiteten.. Sen som tidigare sagt.. Du fick ju med Tracktion med ljudkortet också.. Det är absolut inte grått och trist, vare sig för ögon eller öron 🙂

Logic och Tracktion tillhör marknadens mest "snabbjobbade" inspelningsprogram, m,a,o kort väg från idé till färdig låt. Tracktion har dessutom den stora fördelen att allt sker på samma skärmbild.. Inga dropdownmenyer eller annat elände då man jobbar med det.

Edited by hegobald
Posted

nu kan jag med hela mitt hjärta rekomender Logic, men......varför byter du från Cubase?? Om du nu är van vid Cubase, och tycker det är viktigt med en mer färglad palett på skärmen, så vaför inte köra vidare på cubase?

Posted

Fortsätt med Cubase? 🙂

(...oavsett hur bra Logic än är, så har du redan ett bra program och inget tvång att byta arbetssätt)

Posted
Har min första Mac på ingång och har fram till nu använt mestadels Cubase för mina inspelningar. Använde ProTools på jobbet för ett par år sedan så där har man också lite koll. Jag använder ett Mackie Onyx 400F som ljudkort och behöver nu ett inspelningsprogram. Jag har tittat lite på Logic, men det ser grått och trist ut. Inte alls kul för ögonen. Sen verkar inte mitt ljudkort vara kompatibelt med ProTools. Vad ska jag ta mig till? 🙂

Får man fråga vad du jobbar med 🙂 ?

Posted

Men hur använder du musiken i ditt jobb? Låtskrivare, producent, artist? Listan kan göras lång med yrken som "jobbar med musik".

Jag skulle rekomendera logic. Version nr 8 är verkligen ett lyft och det följer med så mycket bra pluggar och är ett enkelt program att jobba i. Inte så processorkrävande heller tycker jag.

Posted
Men hur använder du musiken i ditt jobb? Låtskrivare, producent, artist? Listan kan göras lång med yrken som "jobbar med musik".

Jag är låtskrivare och artist.

Posted
Jag har hört många klaga på samarbetet Cubase -> Mac, det är väl därför jag överväger att byta.
Jag har inga problem - än att det finns långt fler gratis VST-pluggar för PC än det finns gratis VST-pluggar till Mac.