Jump to content
Annons

Plocka ut Sång (acapella)


Curry_Man

Recommended Posts

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur man bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Redigerat av Curry_Man
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Har för mig att det var fasvänd L och lägg ihop med R, fasvänd R (ursprungssignalen, inte resultat av -L+R) och lägg ihop med L. Då bprde du få bort det mesta av det som ligger utpanorerat från mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Har för mig att det var fasvänd L och lägg ihop med R, fasvänd R (ursprungssignalen, inte resultat av -L+R) och lägg ihop med L. Då bprde du få bort det mesta av det som ligger utpanorerat från mitten.

Ledsen, jag fattar fortfarande Noll, Hur gör man när man Fasvänder?? Jag laddar in låten i Wavelab och sen....Vilken meny osv

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ladda in låten i Wavelab.

2. Markera vänster (övre) kanalen och kopiera (Ctrl-C) den till ett nytt dokument som du sparar som tempL.wav.

3. Upprepa 2. för höger kanal och spara som tempR.

4. I dokumentet tempL.wav markerar du hela vågformen och väljer Process -> Invert Phase. Kopiera hela vågformen.

5. Markera höger kanal i den ursprungliga filen. Under Edit finns det ett menyval i stil med Paste Special -> Mix eller något sådant. Välj 50/50 mix.

6. Upprepa 4. för tempR.wav.

7. Upprepa 5. fast i vänster kanal. Nu har du ursprungsfilen utan sång (och ofta utan bas, baskagge -- grejer som brukar ligga panorerat i mitten).

8. Markera hela filen och spara den som till exempel Inv.wav.

9. Öppna ursprungsfilen igen. Kopiera Inv.wav och klistra in den i ursprungsfilen med Paste Special som ovan. Nu borde du bara ha sången och allt annat som låg panorerat i mitten av spåret.

10. Nu kan du ta bort tempL, tempR och Inv. Kom ihåg att spara resultat med ett annat namn än originalet om du vill behålla det.

Skrev ifrån minne, så jag kan ha missat nåt. Kom ihåg att du egentligen inte får använda någon annans sång i dina egna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du flyt och jagar fatt på en instrumental version (ibland har man tur) så kan man även fasvända instrumentallåten mot orginalet, under förutsättning att timing och mix etc är exakt lika. Då bör du endast få kvar det som skiljer versionerna, vilket är sången. Lyckas man kan resultatet bli ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du flyt och jagar fatt på en instrumental version (ibland har man tur) så kan man även fasvända instrumentallåten mot orginalet, under förutsättning att timing och mix etc är exakt lika. Då bör du endast få kvar det som skiljer versionerna, vilket är sången. Lyckas man kan resultatet bli ganska bra.

Funkar dock bara med omastrade råmixar. Annars har masterkompressorer och limter jobbat olika och därmed förstört möjligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du flyt och jagar fatt på en instrumental version (ibland har man tur) så kan man även fasvända instrumentallåten mot orginalet, under förutsättning att timing och mix etc är exakt lika. Då bör du endast få kvar det som skiljer versionerna, vilket är sången. Lyckas man kan resultatet bli ganska bra.

Funkar dock bara med omastrade råmixar. Annars har masterkompressorer och limter jobbat olika och därmed förstört möjligheten.

Kunde pushat på det lite tydligare. Skulle nog skrivit master istället för mix... whatever, nu blev det ju i alla fall utrett. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur man bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Hej, tekniken i fråga går inte att använda för att behålla enbart sången. Det man kan göra är att ta bort allt som ligger centrerat, men det innebär att även sådant som bas, baskagge, virvel etc brukar försvinna vilket låter skit.

Att ta bort sidorna och behålla mitten är omöjligt med den här tekniken. Poängen är att samma information (det centerade) finns i båda kanalerna, och det går därför att subtrahera den ena från den andra om man fasvänder på ena sidan först. Det som ligger utpanorerat finns ju bara i en kanal, och det går därför inte att behålla endast det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce: Rätt, men om man sedan drar ifrån stereofilen utan mitt från originalfilen blir det bara mitten kvar.

Nix! För det första får du inget stereospår utan mitt. Du får ett monospår! Det är ju själva poängen, vi lägger ihop båda sidorna på samma spår, med den ena fasvänd.

Det går inte att göra som du säger eftersom innehållet från ena sidan redan är fasvänt i vårat monospår. Hur vi än vänder och vrider på detta så kommer vi bara kunna dra ifrån på ena sidan av stereospåret, och samtidigt lägga tillbaka mitten.

Som exempel: Vi fasvänder R och lägger ihop med L. Det som är identiskt i de båda kanalerna kommer släckas ut helt, det som är nästan identiskt kommer sänkas i volym. Resultatet är en monofil där innehållet från R finns fasvänt, "center"-kanalen är borta och L ligger som den brukar. Om vi fasvänder detta kommer istället L bli fasvänd och R vara rättvänd, dvs i praktiken samma sak. Lägger vi ihop detta med originalet så får vi till vänster originalets L minus fasvänt L plus R, dvs R (inklusive center, som ju finns med i R), och till höger får vi originalets R plus fasvänt L plus mer R, dvs ett 3 dB starkare R plus ett fasvänt L. Här kommer alltså centerkanalen sänkas en aning pga fasvänd L, men eftersom R är starkare kommer center ändå höras.

Resultatet är helt enkelt en jävla röra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur man bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Det går väl inte att plocka ut sången med ett bra resultat från en färdig mix?!? Om det finns lösningar borde de i min värld vara att be orginalartisten om en inspelning utan sång eller så finns det kanske en kareokeversion eller om man har oändligt med tid,lust och ork så kan man göra en egen cover och spela in låten själv. Oavsett om sången är inspelad i mono eller inte är sångens frekvensregister inte statiskt och bör därmed vara omöjlig att skilja från instrumet som har samma frekvens i en slutmix om sådanna finns? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur man bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Det går väl inte att plocka ut sången med ett bra resultat från en färdig mix?!? Om det finns lösningar borde de i min värld vara att be orginalartisten om en inspelning utan sång eller så finns det kanske en kareokeversion eller om man har oändligt med tid,lust och ork så kan man göra en egen cover och spela in låten själv. Oavsett om sången är inspelad i mono eller inte är sångens frekvensregister inte statiskt och bör därmed vara omöjlig att skilja från instrumet som har samma frekvens i en slutmix om sådanna finns? 😉

Att plocka fram enskilda instrument ur en mix, så att instrumentet blir användbart till något, är ungefär lika enkelt som att plocka ut ett helt ägg ur ett färdigbakat bröd.

Jag förstår dessutom inte riktigt varför det dyker upp så många frågor om detta. Det är ju i så fall MYCKET roligare att spela in en coverversion själv och på så sätt upptäcka alla detaljer i musiken och kanske lära sig något nytt på köpet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig själ förklara steg för steg hur man plockar ut sång från en färdig låt om nu sången är inspelad i mono, jag vet att man skall "fasvända" på något sätt.

Men som sagt, jag är inte med på noterna alls hur man bokstavligen gör detta, och kan man få musiken utan sång oxå?

Har tillgång till Wavelab.

Det går väl inte att plocka ut sången med ett bra resultat från en färdig mix?!? Om det finns lösningar borde de i min värld vara att be orginalartisten om en inspelning utan sång eller så finns det kanske en kareokeversion eller om man har oändligt med tid,lust och ork så kan man göra en egen cover och spela in låten själv. Oavsett om sången är inspelad i mono eller inte är sångens frekvensregister inte statiskt och bör därmed vara omöjlig att skilja från instrumet som har samma frekvens i en slutmix om sådanna finns? 😛

Att plocka fram enskilda instrument ur en mix, så att instrumentet blir användbart till något, är ungefär lika enkelt som att plocka ut ett helt ägg ur ett färdigbakat bröd.

Jag förstår dessutom inte riktigt varför det dyker upp så många frågor om detta. Det är ju i så fall MYCKET roligare att spela in en coverversion själv och på så sätt upptäcka alla detaljer i musiken och kanske lära sig något nytt på köpet... 😄

Frågan dyker nog upp för att det är många som vill göra sina egna remixar av låtar. Alla kan inte lira låtarna helt själv, och kanske inte har en sångröst de litar på. Dessutom faller lite av poängen med att remixa om man inte har något från orginalet.

Och varför frågan dyker upp så ofta? För att folk hör att andra gör remixar och vill göra själva men inte vet hur man gör. På något obskyrt sätt får de dessutom höra om det magiska programmet som tar bort musik och behåller sång, och så är frågorna igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...