Jump to content
Annons

effekter på sång?


pet

Recommended Posts

Vilka är de bästa effekterna att lägga på sång och dom som används mest?

vad för slags delay e mest vanligt att använda på sång?

allt som har med effekter till sång o göra tack 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Delay

Reverb

EQ

Kompressor

Autotune alt. Melodyne

Pitchshift

och vill man skita ned det eller få en speciell karaktär

Dist

Chorus

Flanger

Phaser

Pitchshift med mer extrema inställningar.

Hur mycket av varje beror på låt , artist , mick , preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Telefoneffekt. Skär bort bas och diskant och lyft lite i det högre mellanregistret. Kommer aldrig att gå ur tiden (även om det bör användas med måtta).

hah de måste jag pröva =P har svårt att koppla det till nån låt, exempel? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en riktig preamp, lite EQ och kompression, mono-dubbning av rösten (inget panorerande alltså) och eventuellt ett litet dubblingsdelay skulle ge väldigt mycket studiokänsla för väldigt lite ansträngning.

Annars finns det ju så otroligt många olika filter och det svåra är snarare att få det hela att gå in i mixen och fortfarande kännas aktuellt efter 5 år.. tycker David Bowie är bra på sånt. Visst har hans låtar en tidsstämpel, men såfort de remasterar dem känns de ju aktuella och fräsha igen. 😉

vetu nån bra delay pluggin till cubase som har bra presets för sång som man kan lägga filter på själva delayen bara ? om du förstår hur ja menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bil är bäst? Vilken fågel kvittrar vackrast? Vilken färg är bäst? Fattar du va dum frågan känns?.. Det som låter bäst i dina öron är vad som gäller!!! Spontant brukar det handla om Kompressor (närhet).. EQ ( få fram det där speciella).. Delay. (smaksak.. Ska dock passa in i låten).

Men som sagt.. Dom vanligaste effekterna är Kompressor och EQ. 😉

Vilka är de bästa effekterna att lägga på sång och dom som används mest?

vad för slags delay e mest vanligt att använda på sång?

allt som har med effekter till sång o göra tack 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bil är bäst? Vilken fågel kvittrar vackrast? Vilken färg är bäst? Fattar du va dum frågan känns?.. Det som låter bäst i dina öron är vad som gäller!!! Spontant brukar det handla om Kompressor (närhet).. EQ ( få fram det där speciella).. Delay. (smaksak.. Ska dock passa in i låten).

Men som sagt.. Dom vanligaste effekterna är Kompressor och EQ. 😆

Vilka är de bästa effekterna att lägga på sång och dom som används mest?

vad för slags delay e mest vanligt att använda på sång?

allt som har med effekter till sång o göra tack 🙂

de e klart de finns en bil som e bäst ? volvo 240 🙂 o alla vet ju att kråkan kvittrar vackrast och att blått e bäst ifall man ska måla en himmel, ber ju om tips här eftersom jag inte är nåt slags delay proffs 😲 men kompressor och eq, okej. bra(Y)

Link to comment
Dela på andra sajter

Telefoneffekt. Skär bort bas och diskant och lyft lite i det högre mellanregistret. Kommer aldrig att gå ur tiden (även om det bör användas med måtta).

hah de måste jag pröva =P har svårt att koppla det till nån låt, exempel? 😉

Det finns faktiskt ett ypperligt exempel här på forumet. Låten Swirl Like Snow med Betty Goes A Go-Go, som ligger under elektronisk musik i låtforumet. Eller om du går in på min medlemssida här och kollar under Files (det går nog snabbast). Det är en duett där jag upplevde att min sångröst inte matchade Kristinas röst till 100%. Lösningen blev ovan nämnda telefoneffekt, vilket gjorde att jag fick en kall, skör (men ändå elak) och vintrig dito.

EDIT: Bra att du biter ifrån när folk hävdar att det ställs "dumma" frågor här på forumet. Jag har en kompis som jobbar på systembolaget. Det är självklart att jag frågar honom om råd vad jag ska testa för viner (även om vi omöjligt kan ha exakt samma smak).

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Telefoneffekt. Skär bort bas och diskant och lyft lite i det högre mellanregistret. Kommer aldrig att gå ur tiden (även om det bör användas med måtta).

hah de måste jag pröva =P har svårt att koppla det till nån låt, exempel? 🙂

Det finns faktiskt ett ypperligt exempel här på forumet. Låten Swirl Like Snow med Betty Goes A Go-Go, som ligger under elektronisk musik i låtforumet. Eller om du går in på min medlemssida här och kollar under Files (det går nog snabbast). Det är en duett där jag upplevde att min sångröst inte matchade Kristinas röst till 100%. Lösningen blev ovan nämnda telefoneffekt, vilket gjorde att jag fick en kall, skör (men ändå elak) och vintrig dito.

EDIT: Bra att du biter ifrån när folk hävdar att det ställs "dumma" frågor här på forumet. Jag har en kompis som jobbar på systembolaget. Det är självklart att jag frågar honom om råd vad jag ska testa för viner (även om vi omöjligt kan ha exakt samma smak).

aa jag menar de 😛 de känns bara onödigt o dumt, lyllos dej då, va rekomenderar du för sprit ? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay

Reverb

EQ

Kompressor

Autotune alt. Melodyne

Pitchshift

och vill man skita ned det eller få en speciell karaktär

Dist

Chorus

Flanger

Phaser

Pitchshift med mer extrema inställningar.

Hur mycket av varje beror på låt , artist , mick , preamp

Vad är autotune ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...