Jump to content
Annons

Problem med fördröjning vid inspelning av midi med E-MU 0404


ekur

Recommended Posts

Jag har ett E-MU 0404 ljudkort och en Midistart-3 som jag ansluter till ljudkortets midiport. I Device Setup i Cubase väljer jag E-MU Asio som drivrutiner och ställer in latencyn på 15ms och det fungerar bra när jag spelar på synthen (inget knaster). Dock får jag en fördröjning på 100-200ms från det att jag slår tonen tills det att den poppar upp i midi-spåret. Dock är inte tonen som går till högtalarna fördröjd så allt låter korrekt när jag spelar in, men själva lagringen får en fördröjning, vad beror det på? har jag missat några inställningar?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Hej har precis samma problem likadant ljudkort

Det konstiga är att det kan ibland fungera normalt för att nästa gång jag startar upp cubase blir det en fördröjning

precis som du beskriver och jag är väl medveten om latency inställningar osv.

mycket frustrerande.

Redigerat av gklav99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej har precis samma problem likadant ljudkort

Det konstiga är att det kan ibland fungera normalt för att nästa gång jag startar upp cubase blir det en fördröjning

precis som du beskriver och jag är väl medveten om latency inställningar osv.

mycket frustrerande.

Jag har testat diverse inställningar som folk tipsat om för att synkningen mellan keyboard och inspelning ska fungera men utan resultat. Nu kör jag efter metoden att starta om Cubase och spela in direkt, efter en stunds inspelning ökar fördröjningen och då startar jag om Cubase och så fungerar det ett tag till. Ingen långsiktig lösning men vad ska man göra ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

OK jag har kommit på samma sätt, har precis skrivit ett brev till EMU support och hoppas att få ett svar av dom.

Jag har haft det här problemet snart ett år utan att komma framåt.

Jag skriver om jag får ut något av detta.

Har även haft problem när jag startar upp¨datorn så är ljudkortet ur funktion men om man hägerklickar i E-MU verktygs ikonen och kör restore default och bootar om datorn så fungerar det normalt.

Redigerat av gklav99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag korresponderat ett antal gånger fram och tillbaka med E-MU och helt klart vill dom inte se det som ett problem som beror på varken deras ljudkort eller programvara. Dom har inga andra som har det här problemet.

Det enda tips jag fick var att kontrollera så att jag inte har viloläge eller vänteläge aktiverat för att det ska tydligen inte klara av det.

Sedan ville dom att jag skulle byta PCI plats i datorn på ljudkortet. gav ingenting.

Varför i alla mina dagar skulle jag byta bort mitt Audiophile ljudkort för den här skräpet.

ALDRIG MER E-MU!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag korresponderat ett antal gånger fram och tillbaka med E-MU och helt klart vill dom inte se det som ett problem som beror på varken deras ljudkort eller programvara. Dom har inga andra som har det här problemet.

Det enda tips jag fick var att kontrollera så att jag inte har viloläge eller vänteläge aktiverat för att det ska tydligen inte klara av det.

Sedan ville dom att jag skulle byta PCI plats i datorn på ljudkortet. gav ingenting.

Varför i alla mina dagar skulle jag byta bort mitt Audiophile ljudkort för den här skräpet.

ALDRIG MER E-MU!!!

Håller med...skitkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag korresponderat ett antal gånger fram och tillbaka med E-MU och helt klart vill dom inte se det som ett problem som beror på varken deras ljudkort eller programvara. Dom har inga andra som har det här problemet.

Det enda tips jag fick var att kontrollera så att jag inte har viloläge eller vänteläge aktiverat för att det ska tydligen inte klara av det.

Sedan ville dom att jag skulle byta PCI plats i datorn på ljudkortet. gav ingenting.

Varför i alla mina dagar skulle jag byta bort mitt Audiophile ljudkort för den här skräpet.

ALDRIG MER E-MU!!!

Håller med...skitkort

Vad för dator, moderkort har du tänkte om det finns någon gemensam nämnare där.

Redigerat av gklav99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag korresponderat ett antal gånger fram och tillbaka med E-MU och helt klart vill dom inte se det som ett problem som beror på varken deras ljudkort eller programvara. Dom har inga andra som har det här problemet.

Det enda tips jag fick var att kontrollera så att jag inte har viloläge eller vänteläge aktiverat för att det ska tydligen inte klara av det.

Sedan ville dom att jag skulle byta PCI plats i datorn på ljudkortet. gav ingenting.

Varför i alla mina dagar skulle jag byta bort mitt Audiophile ljudkort för den här skräpet.

ALDRIG MER E-MU!!!

Håller med...skitkort

Vad för dator, moderkort har du tänkte om det finns någon gemensam nämnare där.

En Dell, AMD processor med duble core. Kör Cubase SX 3.

Jag har läst massa trådar angående detta problem och testat ett antal inställningar som folk tipsat om men utan resultat så jag har gett upp hoppet. Tror helt enkelt ljudkortet är för dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag törs ropa hej men jag fick ett tips av en gammal studio räv som jag pratade med på en musik affär.

jag beskrev mitt problem för honom och han sa att det är ett gammalt Cubase problem. Som han tyckte det lät konstigt om det inte var fixat i Studio 4:an. Men han sa leta reda på filen "ignoreportfilter" som ligger för mig under C:\Program\Steinberg\Cubase Studio 4\midi port enabler. Flytta upp den direkt under Cubase Studio 4 Mappen

och sedan skulle det fungera och nu har jag spelat en hel dag utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag törs ropa hej men jag fick ett tips av en gammal studio räv som jag pratade med på en musik affär.

jag beskrev mitt problem för honom och han sa att det är ett gammalt Cubase problem. Som han tyckte det lät konstigt om det inte var fixat i Studio 4:an. Men han sa leta reda på filen "ignoreportfilter" som ligger för mig under C:\Program\Steinberg\Cubase Studio 4\midi port enabler. Flytta upp den direkt under Cubase Studio 4 Mappen

och sedan skulle det fungera och nu har jag spelat en hel dag utan problem.

Jag testade det du skrev (jag kör i o för sig med Cubase 3) och det verkar funka, har inte stött på några problem alls sen jag flyttade den filen. Tack för tipset!!!

Jag får väl ta tillbaks lite av kritiken mot E-MU kortet då antar jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...