JJRockford Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Finns det gitarrkablar som inte snor ihop sig?
tordA Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 đ nĂ€, det tror jag inte... (jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva đ ) stĂ„ still eller trĂ„dlöst đ
BigStef Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Finns inget som irriterar mej mer Àn sladdar! De snor sej runt varande, fastnar kring fötter, i gitarrstÀll, precis överallt. För att inte tala om kabelvÀskan man har pÄ spelningar. Den fÄr Äka kanske 4 mil i lugnt tempo pÄ ett lastbilsflak. NÀr man kommer fram kan man lyfta alla kablar genom att bara hÄlla i en av dem. Man ska ha en kabel men alla följer med. Jag Àr dessutom kappseglare, och det Àr inte ett dugg bÀttre med tampar. Helt otroligt hur i alla glödheta det kan sno ihop sej sÄ.
Claes Holmerup Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Du har alltsĂ„ en snodd kabel - trots att den Ă€r köpt? đđ Det beror pĂ„ hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop. Gör en stor ring av kabeln nĂ€r du rullar ihop den. Se dĂ„ ocksĂ„ till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop pĂ„ ringen, sĂ„ slipper du att den snor sig sĂ„ j-t nĂ€r du sedan ska anvĂ€nda den.
BigStef Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Du har alltsĂ„ en snodd kabel - trots att den Ă€r köpt? đđ Det beror pĂ„ hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop. Gör en stor ring av kabeln nĂ€r du rullar ihop den. Se dĂ„ ocksĂ„ till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop pĂ„ ringen, sĂ„ slipper du att den snor sig sĂ„ j-t nĂ€r du sedan ska anvĂ€nda den. Jag tror mer pĂ„ teorin om att de snor sej för att djĂ€vlas.
SirAlex Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) den bĂ€sta förklaringen som finns till detta trasselfenomen (inte sladdar som snor sig, utan de mystiska knutarna) Ă€r att universum strĂ€var mot oreda. edit: eller för att jĂ€vlas. đ Redigerat 2 januari 2008 av SirAlex
Emil Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Om man viker kabeln dubbelt ett par gÄnger (beroende pÄ kabelns lÀngd) och sedan gör en lÀtt kÀrringknut sÄ slipper man allt trassel nÀr kabeln Àr nedpackad. SÄlÀnge man inte försöker dra Ät knuten hÄrt sÄ in i helvete Àr det heller ingen risk att kabeln tar skada.
BigStef Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 den bÀsta förklaringen som finns till detta trasselfenomen (inte sladdar som snor sig, utan de mystiska knutarna) Àr att universum strÀvar mot oreda. Precis
Magpie Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Skönt att det finns instruktionsvideos för allt! HÀr proffsrullas det kabel: http://www.youtube.com/watch?v=JUz266TU9JE http://www.youtube.com/watch?v=ekU5tBk85Rc
MrRomero Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 đnĂ€, det tror jag inte... (jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva đ ) stĂ„ still eller trĂ„dlöst đ Vart köper man trĂ„dlöst?
JJRockford Postat 3 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 3 januari 2008 đnĂ€, det tror jag inte... (jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva đ ) stĂ„ still eller trĂ„dlöst đ Vart köper man trĂ„dlöst? I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! đ).
Limpan Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Du har alltsĂ„ en snodd kabel - trots att den Ă€r köpt? đđ Det beror pĂ„ hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop. Gör en stor ring av kabeln nĂ€r du rullar ihop den. Se dĂ„ ocksĂ„ till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop pĂ„ ringen, sĂ„ slipper du att den snor sig sĂ„ j-t nĂ€r du sedan ska anvĂ€nda den. SĂ„ gör jag alltid med mina kablar! đ Kör man alltid pĂ„ detta sĂ€tt sĂ„ snurrar dom inte ihop sig. đ Rullar man ihop sin kabel pĂ„ ett sĂ€tt som funkar sĂ„ ska man köra pĂ„ det hela tiden.. kabeln "vĂ€njer" sig vid hur den brukar bli ihoplindad.. NĂ€r jag ska göra "mitt ihoprullande" pĂ„ andras kablar Ă€r det inte sĂ€kert att de gĂ„r för dom har lindat dom hĂ„rt över handen och under armen, sĂ„ kallad "sicksack-hĂ€rva"... Ă„ dĂ„ gĂ„r de bara att snurra ihop dom pĂ„ det sĂ€ttet igen.
tordA Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 t.ex: FreePORT FP72 đnĂ€, det tror jag inte... (jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva đ ) stĂ„ still eller trĂ„dlöst đ Vart köper man trĂ„dlöst? I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! đ).
MrRomero Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! đ). Ja, ganska uppenbart. đ± Men jag formulĂ€rade frĂ„gan lite fel. đ t.ex: FreePORT FP72 Wow, den var ju billig, 2300 spĂ€nn, inga biligare? đ
JJRockford Postat 3 januari 2008 TrÄdstartare Postat 3 januari 2008 Det finns billigare, som denna pÄ Musikbörsen: http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1 Eller Thomanns egna: http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm Ingen aning om ljudkvalitet och sÄnt. SjÀlv har jag ett billigt frÄn Samson (kostade ca 3000 kronor för nÄgra Är sen, Airline tror jag det heter). Det Àr helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstÀrkare eller pedalbord) som jag gör, sÄ Àr det alldeles utmÀrkt bra. Kör man med rörförstÀrkare sÄ kan jag tÀnka mig att man saknar lite dynamik och substain, Àven om det Àr helt ok.
Hellpig Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Aningens off topic men ett klart bevis pĂ„ att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion: För ett par veckor sedan dammsög jag i lĂ€genheten. sĂ„... alltsĂ„... vi har dammsugaren i ena Ă€ndan av sladden och en kontakt i vĂ€ggen i den andra Ă€ndan av sladden, det Ă€r ju sĂ„ det brukar vara, right? Right-o. FĂ€rdig och glad som jag Ă€r för det, drar jag ut sladden ur vĂ€ggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka sĂ„ att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehĂ„llare. Swisch! Sladden Ă„ker in tills *boff*. Den stannar. En knut pĂ„ sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst Ă€r det ett tecken pĂ„ att sladdar Ă€r djĂ€vulens redskap pĂ„ jorden? Jaja, det Ă€r min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort nĂ„got för att övertyga mig om motsatsen. đđđ
BigStef Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Aningens off topic men ett klart bevis pĂ„ att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion:För ett par veckor sedan dammsög jag i lĂ€genheten. sĂ„... alltsĂ„... vi har dammsugaren i ena Ă€ndan av sladden och en kontakt i vĂ€ggen i den andra Ă€ndan av sladden, det Ă€r ju sĂ„ det brukar vara, right? Right-o. FĂ€rdig och glad som jag Ă€r för det, drar jag ut sladden ur vĂ€ggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka sĂ„ att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehĂ„llare. Swisch! Sladden Ă„ker in tills *boff*. Den stannar. En knut pĂ„ sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst Ă€r det ett tecken pĂ„ att sladdar Ă€r djĂ€vulens redskap pĂ„ jorden? Jaja, det Ă€r min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort nĂ„got för att övertyga mig om motsatsen. đđđ Precis
MrRomero Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Det finns billigare, som denna pÄ Musikbörsen: http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1 Eller Thomanns egna: http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm Ingen aning om ljudkvalitet och sÄnt. SjÀlv har jag ett billigt frÄn Samson (kostade ca 3000 kronor för nÄgra Är sen, Airline tror jag det heter). Det Àr helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstÀrkare eller pedalbord) som jag gör, sÄ Àr det alldeles utmÀrkt bra. Kör man med rörförstÀrkare sÄ kan jag tÀnka mig att man saknar lite dynamik och substain, Àven om det Àr helt ok. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.