Ludde94 (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik som jag har gjort, utan att nĂ„gon tar lĂ„tarna och sĂ€ger att det Ă€r deras. eller Ă€r det ingen risk sĂ„ hĂ€r pĂ„ "amatör nivĂ„"?? đđ TACK PĂ FĂRHAND! MVH//Ludde
Fredrik Karlsson Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Tror du att du Ă€r sĂ„ bra sĂ„ att vi skulle sno dina lĂ„tar đđ Tror att om vi fĂ„r lyssna pĂ„ ditt material kan sĂ„ kan man garanterat hitta att du kanske snott en del sjĂ€lv đ Nej Ă€rligt talat sĂ„ Ă€r det nog ingen som snor ditt material, du har ju liksom vĂ€rsta beviset att materialet Ă€r ditt iom att du lagt upp det hĂ€r, dĂ€r datum etc.. finns inskrivet i inlĂ€gget!
Fredrik Karlsson Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 din musik kommer bli stulen omgĂ„ende! Jag vet ju att tex Madonna alltid stjĂ€ler sin musik frĂ„n detta forumet đ Har man sedan sjĂ€lv stulit tex programvara eller ljud sĂ„ tillfaller musiken automatiskt programtillverkaren (tex Steinberg) đ
Ludde94 (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Ne men jag menar liksom ifall nÄgon tar den sÄ kan dem jhu bara dra och spela in den och sedan........
Fredrik Karlsson Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Ne men jag menar liksom ifall nÄgon tar den sÄ kan dem jhu bara dra och spela in den och sedan........ Du behöver inte vara rÀdd för att din musik blir stulen! Typ av alla miljontals lÄtar som skrivs varje Är sÄ Àr det typ nÄn gÄng om Äret som nÄgon beskylls för att ha snott nÄgot. Tycker du skall koncentrera dig pÄ att skriva musik och lÀra dit teknik etc.. bÀttre Àn att oroa dig över att nÄgon stjÀler din musik. Idag finns sÄ enormt mÄnga skickliga lÄtskrivare och artister att det nÀstan Àr omöjligt att bli sedd och hörd sÄ att nÄgon skulle först hitta din musik och sedan Àven sno den tror jag Àr lika sannolikt som om du skulle bli trÀffad av blixten (möjligt men knappast troligt)!
Ludde94 (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 amen jag har sÄdan jÀvla otur sÄ jag blir inte förvÄnad.........
Fredrik Karlsson Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 amen jag har sÄdan jÀvla otur sÄ jag blir inte förvÄnad......... Kan ju va en jÀkla tur om nÄn snor din lÄt och fÄr en listetta varefter de mÄste betala alla royalties till dig! Har du lagt upp lÄten hÀr sÄ finns den ju pÄ denna server dÀr tid och datum stÄr sÄ bÀttre bevis fÄr man leta efter!
chrisB Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik som jag har gjort, utan att nÄgon tar lÄtarna och sÀger att det Àr deras. eller Àr det ingen risk sÄ hÀr pÄ "amatör nivÄ"? Om du lÀgger ut en lÄt sÄ Àr det klart att "nÄgon" laddar hem den, det Àr vÀl det som Àr meningen med att lÀgga ut lÄtar . . . :-) Om "nÄgon" dÀremot ger ut den och kallar den sin kan man heller inte göra nÄgot Ät, förutom dÄ att bestrida det hela. Det Àr dÀrför det Àr viktigt att vara med i upphovsorganisationer och/eller fackförbund. En viktig sak Àr att man ska kunna bevisa att lÄten Àr ens egen, och att den Àr skapad vid ett visst tillfÀlle. Enklast Àr att bÀrnna ett ex av lÄten pÄ en cd och skicka den med ett rek brev med mottagningsbevis till en sjÀlv sÄ att dÄ poststÀmpelns datum syns. Den kuvertet lÀgger man undan. LÀs mer hÀr
Valle Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 OBS! BUSKIS! SĂ„ hĂ€r gĂ„r det till: 1. SĂ„ fort du (ny medlem) laddar upp en ny lĂ„t sĂ„ startar en kapplöpning mellan oss "Ă€ldre" medlemmar om att posta den första kommentaren - dvs, första svarsinlĂ€gget till den trĂ„d du skapar nĂ€r du postar en ny lĂ„t. (Obs! Som trĂ„dskapare kan/fĂ„r du inte sjĂ€lv posta den första kommentaren. Skulle du göra det Ă€ndĂ„ lĂ€mnas kommentaren utan avseende) 2. Den (Ă€ldre) medlemmen som vinner kampen om det första inlĂ€gget, s.k. primĂ€rinlĂ€gget, tilldelas per automatik medlemsstatusen "PLT" â PrimĂ€r-LĂ„t-Tjingare (ej att förvĂ€xla med Status "SLT", mer om det nedan). NĂ€r statusen tilldelats syns en "Tjing"-knapp (endast synlig för PLT) till vĂ€nster om "citera"-knappen. PLT har nu exakt 60 minuter pĂ„ sig att tjinga lĂ„ten. Efter 60 minuter raderas primĂ€rinlĂ€gget, och statusen överlĂ„ts automatiskt pĂ„ nĂ€stföljande inlĂ€ggs författare. 3. NĂ€r PLT klickar pĂ„ "Tjing"-knappen öppnas ett popup-fönster (OBS! WebblĂ€saren mĂ„ste acceptera popups, annars fungerar inte tjĂ€nsten och PLT-statusen kan gĂ„ förlorad). I detta fönster visas en tjing-fördelningstariff över hur de nya upphovsrĂ€ttigheterna ska gĂ€lla mellan PLT och den s.k. SekundĂ€r-LĂ„t-Tjingaren, eller nĂ€rmare bestĂ€mt "SLT". SLT Ă€r nĂ€stan alltid Olsberg â eller den han vid varje enskilt tillfĂ€lle sĂ€tter i sitt stĂ€lle (oftast en moderator). Tariffen för 2007/2008 rĂ€knas ut sĂ„ hĂ€r: -> PLT:s andel% = 80 - (det antal minuter det tog för PLT att tjinga [max 60 min]) -> SLT:s andel% = 99 - PLT:s andel% -> Ev. resterande andelar fördelas jĂ€mnt mellan samtliga aktiva medlemmar (OBS! GĂ€ller ej PLT, SLT eller originalupphovsman) 4. NĂ€r PLT klickar pĂ„ tjing-knappen skickas omgĂ„ende ett elektroniskt "anmĂ€lan av verk" till STIM med de nya upphovsmannauppgifterna i enlighet med ovan tariff. Om lĂ„ten mot förmodan redan skulle vara anmĂ€ld hos STIM (vilket i sĂ„ fall skulle strida mot forumets uppladdningsregler), sĂ„ genereras istĂ€llet en "avanmĂ€lan av verk". DĂ€refter skickas en "Ă„teranmĂ€lan av verk" med de nya uppgifterna. SĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt... đ (Jisses, jag behöver ett liv!)
Assar Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Det dĂ€r var faktiskt ingen dum idĂ©, Valle! đ
chrisB Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Med "Ă€ldre" sĂ„ menar du förstĂ„ss vi som ĂR faktiskt Ă€ldre - och dĂ€rmed visare/förstĂ„ndigare/ helt enkelt coolare . . . ?
drloop (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Med "Ă€ldre" sĂ„ menar du förstĂ„ss vi som ĂR faktiskt Ă€ldre - och dĂ€rmed visare/förstĂ„ndigare/ helt enkelt coolare . . . ? Oavsett vad alla andra tycker jag att Ă„lder gĂ„r före i alla lĂ€gen... Ă€r ju 90 sĂ„ dĂ„ mĂ„ste jag vara coolast.
Hellpig Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Ă rets trĂ„d? đ Tror för övrigt inte att du behöver bekymra dig för att nĂ„gon skall sno nĂ„got. Det kan man lika gĂ€rna göra frĂ„n en skiva eller annat media.
Ludde94 (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Tack alla riktig bra hjĂ€lp.......man kan lita pĂ„ musiker đđ ska kolla upp lite saker TACK TACK TACK TACK!!!! đ
Matthew L Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Det Ă€r lugnt, om din fil nu nĂ„gonsin kommer ut hĂ€r...la upp en fil för sex dagar sedan đ fast det har ju varit jul sĂ„ jag förlĂ„ter dem đ ...kanske
Leeroy (oregistrerad) Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 din musik kommer bli stulen omgĂ„ende! Jag vet ju att tex Madonna alltid stjĂ€ler sin musik frĂ„n detta forumet đČ (....) hahaha ! dagens skartt!
Lithium Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 (redigerat) En kille pĂ„ min pappas jobb, berĂ€ttade att han skickat in sin lĂ„t till nĂ„tt skivbolag utan reultat, om man bortser frĂ„n att han fick höra den pĂ„ radio ett tag senare. FrĂ„n en annan artist pĂ„ samma skivbolag! SĂ„ visst hĂ€nder det! đČ EDIT: ingen stöld frĂ„n nĂ„got forum, men dock en stöld! Redigerat 30 december 2007 av Lithium
kruSHka69 (oregistrerad) Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 all musik bygger pĂ„ stöld, det handlar bara om reciklage i bĂ€ttre eller sĂ€mre förpackning đČ
Ludde94 (oregistrerad) Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 En kille pĂ„ min pappas jobb, berĂ€ttade att han skickat in sin lĂ„t till nĂ„tt skivbolag utan reultat, om man bortser frĂ„n att han fick höra den pĂ„ radio ett tag senare. FrĂ„n en annan artist pĂ„ samma skivbolag! SĂ„ visst hĂ€nder det! đČ EDIT: ingen stöld frĂ„n nĂ„got forum, men dock en stöld! va fan stĂ€mde ahan inte skivbolaget...och vilken lĂ„t var det?
Lithium Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 En kille pĂ„ min pappas jobb, berĂ€ttade att han skickat in sin lĂ„t till nĂ„tt skivbolag utan reultat, om man bortser frĂ„n att han fick höra den pĂ„ radio ett tag senare. FrĂ„n en annan artist pĂ„ samma skivbolag! SĂ„ visst hĂ€nder det! đ± EDIT: ingen stöld frĂ„n nĂ„got forum, men dock en stöld! va fan stĂ€mde ahan inte skivbolaget...och vilken lĂ„t var det? Kommer inte riktigt ihĂ„g hur pappa berĂ€ttade det, men antingen försökte han stĂ€mma dem och misslyckades eller sĂ„ sket han i allt ihop. Kan frĂ„ga min far hur det var med det dĂ€r, om jag kommer ihĂ„g nĂ€sta gĂ„ng vi ses. đ
Ludde94 (oregistrerad) Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 En kille pĂ„ min pappas jobb, berĂ€ttade att han skickat in sin lĂ„t till nĂ„tt skivbolag utan reultat, om man bortser frĂ„n att han fick höra den pĂ„ radio ett tag senare. FrĂ„n en annan artist pĂ„ samma skivbolag! SĂ„ visst hĂ€nder det! đ± EDIT: ingen stöld frĂ„n nĂ„got forum, men dock en stöld! va fan stĂ€mde ahan inte skivbolaget...och vilken lĂ„t var det? Kommer inte riktigt ihĂ„g hur pappa berĂ€ttade det, men antingen försökte han stĂ€mma dem och misslyckades eller sĂ„ sket han i allt ihop. Kan frĂ„ga min far hur det var med det dĂ€r, om jag kommer ihĂ„g nĂ€sta gĂ„ng vi ses. đ vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette lĂ„ten och vilken kanal gick den pĂ„??
Lithium Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 (redigerat) vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette lÄten och vilken kanal gick den pÄ?? Nej, det var nÄn pÄ pappas jobb som hade varit med om det, men det var nÄgra Är sedan han (pappa) berÀttade om det. Vilken lÄt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det Àr nÄgon ide jag frÄgar vilken lÄt det var heller. Han har liksom ingen koll pÄ sÄnt dÀr, vet nog inte ens vilka Beatles var! EDIT: men det hÀnder, sÄ man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina lÄtar hÀr eller pÄ nÄgot annat forum. Vet man att man skriver jÀvligt stark och bra musik sÄ bör man inte göra det! Redigerat 30 december 2007 av Lithium
DJ Gurra Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette lÄten och vilken kanal gick den pÄ?? Nej, det var nÄn pÄ pappas jobb som hade varit med om det, men det var nÄgra Är sedan han (pappa) berÀttade om det. Vilken lÄt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det Àr nÄgon ide jag frÄgar vilken lÄt det var heller. Han har liksom ingen koll pÄ sÄnt dÀr, vet nog inte ens vilka Beatles var! EDIT: men det hÀnder, sÄ man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina lÄtar hÀr eller pÄ nÄgot annat forum. Vet man att man skriver jÀvligt stark och bra musik sÄ bör man inte göra det! Hela poÀngen med upphovsrÀtten, i likhet med patentlagstiftningen Àr ju att skapande mÀnniskor inte ska lÄsa in sina idéer utan istÀllet dela med sig av dem, mot att man i gengÀld fÄr ett statsgivet monopol pÄ att sÀlja "idén" under en viss tid, för upprovsrÀtten gÀller av nÄgon anledning fram till 70 Är efter att upphovsmannen dör, att jÀmföra med patent som alltid gÀller i 20 Är.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.