Jump to content
Annons

Ludde94 (oregistrerad)

Recommended Posts

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik

som jag har gjort, utan att nÄgon tar lÄtarna och sÀger att det Àr deras.

eller Ă€r det ingen risk sĂ„ hĂ€r pĂ„ "amatör nivĂ„"?? 😛😉

TACK PÅ FÖRHAND!

MVH//Ludde

Annons
Postat

Tror du att du Ă€r sĂ„ bra sĂ„ att vi skulle sno dina lĂ„tar 😛😉

Tror att om vi fĂ„r lyssna pĂ„ ditt material kan sĂ„ kan man garanterat hitta att du kanske snott en del sjĂ€lv 🙂

Nej Àrligt talat sÄ Àr det nog ingen som snor ditt material, du har ju liksom vÀrsta beviset att materialet Àr ditt iom att du lagt upp det hÀr, dÀr datum etc.. finns inskrivet i inlÀgget!

Postat

din musik kommer bli stulen omgÄende!

Postat

Jag vet ju att tex Madonna alltid stjĂ€ler sin musik frĂ„n detta forumet 😛:rolleyes:

Har man sedan sjĂ€lv stulit tex programvara eller ljud sĂ„ tillfaller musiken automatiskt programtillverkaren (tex Steinberg) 😉

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

Ne men jag menar liksom ifall nÄgon tar den sÄ kan dem jhu bara dra och spela in den och sedan........

Postat
Ne men jag menar liksom ifall nÄgon tar den sÄ kan dem jhu bara dra och spela in den och sedan........

Du behöver inte vara rÀdd för att din musik blir stulen!

Typ av alla miljontals lÄtar som skrivs varje Är sÄ Àr det typ nÄn gÄng om Äret som nÄgon beskylls för att ha snott nÄgot.

Tycker du skall koncentrera dig pÄ att skriva musik och lÀra dit teknik etc.. bÀttre Àn att oroa dig över att nÄgon stjÀler din musik.

Idag finns sÄ enormt mÄnga skickliga lÄtskrivare och artister att det nÀstan Àr omöjligt att bli sedd och hörd sÄ att nÄgon skulle först hitta din musik och sedan Àven sno den tror jag Àr lika sannolikt som om du skulle bli trÀffad av blixten (möjligt men knappast troligt)!

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

amen jag har sÄdan jÀvla otur sÄ jag blir inte förvÄnad......... :rolleyes:

Postat
amen jag har sÄdan jÀvla otur sÄ jag blir inte förvÄnad......... :rolleyes:

Kan ju va en jÀkla tur om nÄn snor din lÄt och fÄr en listetta varefter de mÄste betala alla royalties till dig!

Har du lagt upp lÄten hÀr sÄ finns den ju pÄ denna server dÀr tid och datum stÄr sÄ bÀttre bevis fÄr man leta efter!

Postat
Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik

som jag har gjort, utan att nÄgon tar lÄtarna och sÀger att det Àr deras.

eller Àr det ingen risk sÄ hÀr pÄ "amatör nivÄ"?

Om du lÀgger ut en lÄt sÄ Àr det klart att "nÄgon" laddar hem den, det Àr vÀl det som Àr meningen med att lÀgga ut lÄtar . . .

:-)

Om "nÄgon" dÀremot ger ut den och kallar den sin kan man heller inte göra nÄgot Ät, förutom dÄ att bestrida det hela. Det Àr dÀrför det Àr viktigt att vara med i upphovsorganisationer och/eller fackförbund.

En viktig sak Àr att man ska kunna bevisa att lÄten Àr ens egen, och att den Àr skapad vid ett visst tillfÀlle. Enklast Àr att bÀrnna ett ex av lÄten pÄ en cd och skicka den med ett rek brev med mottagningsbevis till en sjÀlv sÄ att dÄ poststÀmpelns datum syns. Den kuvertet lÀgger man undan.

LÀs mer hÀr

Postat

OBS! BUSKIS!

SÄ hÀr gÄr det till:

1. SÄ fort du (ny medlem) laddar upp en ny lÄt sÄ startar en kapplöpning mellan oss "Àldre" medlemmar om att posta den första kommentaren - dvs, första svarsinlÀgget till den trÄd du skapar nÀr du postar en ny lÄt. (Obs! Som trÄdskapare kan/fÄr du inte sjÀlv posta den första kommentaren. Skulle du göra det ÀndÄ lÀmnas kommentaren utan avseende)

2. Den (Ă€ldre) medlemmen som vinner kampen om det första inlĂ€gget, s.k. primĂ€rinlĂ€gget, tilldelas per automatik medlemsstatusen "PLT" — PrimĂ€r-LĂ„t-Tjingare (ej att förvĂ€xla med Status "SLT", mer om det nedan). NĂ€r statusen tilldelats syns en "Tjing"-knapp (endast synlig för PLT) till vĂ€nster om "citera"-knappen. PLT har nu exakt 60 minuter pĂ„ sig att tjinga lĂ„ten. Efter 60 minuter raderas primĂ€rinlĂ€gget, och statusen överlĂ„ts automatiskt pĂ„ nĂ€stföljande inlĂ€ggs författare.

3. NĂ€r PLT klickar pĂ„ "Tjing"-knappen öppnas ett popup-fönster (OBS! WebblĂ€saren mĂ„ste acceptera popups, annars fungerar inte tjĂ€nsten och PLT-statusen kan gĂ„ förlorad). I detta fönster visas en tjing-fördelningstariff över hur de nya upphovsrĂ€ttigheterna ska gĂ€lla mellan PLT och den s.k. SekundĂ€r-LĂ„t-Tjingaren, eller nĂ€rmare bestĂ€mt "SLT". SLT Ă€r nĂ€stan alltid Olsberg — eller den han vid varje enskilt tillfĂ€lle sĂ€tter i sitt stĂ€lle (oftast en moderator).

Tariffen för 2007/2008 rÀknas ut sÄ hÀr:

-> PLT:s andel% = 80 - (det antal minuter det tog för PLT att tjinga [max 60 min])

-> SLT:s andel% = 99 - PLT:s andel%

-> Ev. resterande andelar fördelas jÀmnt mellan samtliga aktiva medlemmar (OBS! GÀller ej PLT, SLT eller originalupphovsman)

4. NÀr PLT klickar pÄ tjing-knappen skickas omgÄende ett elektroniskt "anmÀlan av verk" till STIM med de nya upphovsmannauppgifterna i enlighet med ovan tariff. Om lÄten mot förmodan redan skulle vara anmÀld hos STIM (vilket i sÄ fall skulle strida mot forumets uppladdningsregler), sÄ genereras istÀllet en "avanmÀlan av verk". DÀrefter skickas en "ÄteranmÀlan av verk" med de nya uppgifterna.

SĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt... 🙂

(Jisses, jag behöver ett liv!)

Postat

Det dÀr var faktiskt ingen dum idé, Valle!

🙂

Postat

Med "Ă€ldre" sĂ„ menar du förstĂ„ss vi som ÄR faktiskt Ă€ldre - och dĂ€rmed visare/förstĂ„ndigare/ helt enkelt coolare . . . ?

drloop (oregistrerad)
Postat
Med "Ă€ldre" sĂ„ menar du förstĂ„ss vi som ÄR faktiskt Ă€ldre - och dĂ€rmed visare/förstĂ„ndigare/ helt enkelt coolare . . . ?

Oavsett vad alla andra tycker jag att Älder gÄr före i alla lÀgen... Àr ju 90 sÄ dÄ mÄste jag vara coolast.

Postat

Årets trĂ„d? 🙂

Tror för övrigt inte att du behöver bekymra dig för att nÄgon skall sno nÄgot. Det kan man lika gÀrna göra frÄn en skiva eller annat media.

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

Tack alla riktig bra hjĂ€lp.......man kan lita pĂ„ musiker 🙂😄

ska kolla upp lite saker

TACK TACK TACK TACK!!!! 😄

Postat

Det Ă€r lugnt, om din fil nu nĂ„gonsin kommer ut hĂ€r...la upp en fil för sex dagar sedan 🙂 fast det har ju varit jul sĂ„ jag förlĂ„ter dem 😄

...kanske

Leeroy (oregistrerad)
Postat

Jag vet ju att tex Madonna alltid stjĂ€ler sin musik frĂ„n detta forumet :rolleyes:đŸ˜Č

(....)

hahaha ! dagens skartt!

Postat (redigerat)

En kille pÄ min pappas jobb, berÀttade att han skickat in sin lÄt till nÄtt skivbolag utan reultat, om man bortser frÄn att han fick höra den pÄ radio ett tag senare. FrÄn en annan artist pÄ samma skivbolag!

SĂ„ visst hĂ€nder det! đŸ˜Č

EDIT: ingen stöld frÄn nÄgot forum, men dock en stöld!

Redigerat av Lithium
kruSHka69 (oregistrerad)
Postat

all musik bygger pĂ„ stöld, det handlar bara om reciklage i bĂ€ttre eller sĂ€mre förpackning đŸ˜Č

Ludde94 (oregistrerad)
Postat
En kille pÄ min pappas jobb, berÀttade att han skickat in sin lÄt till nÄtt skivbolag utan reultat, om man bortser frÄn att han fick höra den pÄ radio ett tag senare. FrÄn en annan artist pÄ samma skivbolag!

SĂ„ visst hĂ€nder det! đŸ˜Č

va fan stÀmde ahan inte skivbolaget...och vilken lÄt var det?

Postat

SĂ„ visst hĂ€nder det! đŸ˜±

Kommer inte riktigt ihÄg hur pappa berÀttade det, men antingen försökte han stÀmma dem och misslyckades eller sÄ sket han i allt ihop.

Kan frĂ„ga min far hur det var med det dĂ€r, om jag kommer ihĂ„g nĂ€sta gĂ„ng vi ses. 🙂

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

SĂ„ visst hĂ€nder det! đŸ˜±

Kommer inte riktigt ihÄg hur pappa berÀttade det, men antingen försökte han stÀmma dem och misslyckades eller sÄ sket han i allt ihop.

Kan frĂ„ga min far hur det var med det dĂ€r, om jag kommer ihĂ„g nĂ€sta gĂ„ng vi ses. 🙂

vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette lÄten och vilken kanal gick den pÄ??

Postat (redigerat)
vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette lÄten och vilken kanal gick den pÄ??

Nej, det var nÄn pÄ pappas jobb som hade varit med om det, men det var nÄgra Är sedan han (pappa) berÀttade om det.

Vilken lÄt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det Àr nÄgon ide jag frÄgar vilken lÄt det var heller. Han har liksom ingen koll pÄ sÄnt dÀr, vet nog inte ens vilka Beatles var!

EDIT: men det hÀnder, sÄ man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina lÄtar hÀr eller pÄ nÄgot annat forum. Vet man att man skriver jÀvligt stark och bra musik sÄ bör man inte göra det!

Redigerat av Lithium
  • 2 veckor senare...
Postat

Nej, det var nÄn pÄ pappas jobb som hade varit med om det, men det var nÄgra Är sedan han (pappa) berÀttade om det.

Vilken lÄt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det Àr nÄgon ide jag frÄgar vilken lÄt det var heller. Han har liksom ingen koll pÄ sÄnt dÀr, vet nog inte ens vilka Beatles var!

EDIT: men det hÀnder, sÄ man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina lÄtar hÀr eller pÄ nÄgot annat forum. Vet man att man skriver jÀvligt stark och bra musik sÄ bör man inte göra det!

Hela poÀngen med upphovsrÀtten, i likhet med patentlagstiftningen Àr ju att skapande mÀnniskor inte ska lÄsa in sina idéer utan istÀllet dela med sig av dem, mot att man i gengÀld fÄr ett statsgivet monopol pÄ att sÀlja "idén" under en viss tid, för upprovsrÀtten gÀller av nÄgon anledning fram till 70 Är efter att upphovsmannen dör, att jÀmföra med patent som alltid gÀller i 20 Är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.