Jump to content
Annons

Ludde94 (oregistrerad)

Recommended Posts

Ludde94 (oregistrerad)

Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik

som jag har gjort, utan att någon tar låtarna och säger att det är deras.

eller är det ingen risk så här på "amatör nivå"?? 😛😉

TACK PÅ FÖRHAND!

MVH//Ludde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror du att du är så bra så att vi skulle sno dina låtar 😛😉

Tror att om vi får lyssna på ditt material kan så kan man garanterat hitta att du kanske snott en del själv 🙂

Nej ärligt talat så är det nog ingen som snor ditt material, du har ju liksom värsta beviset att materialet är ditt iom att du lagt upp det här, där datum etc.. finns inskrivet i inlägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

din musik kommer bli stulen omgående!

Jag vet ju att tex Madonna alltid stjäler sin musik från detta forumet 😛:rolleyes:

Har man sedan själv stulit tex programvara eller ljud så tillfaller musiken automatiskt programtillverkaren (tex Steinberg) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne men jag menar liksom ifall någon tar den så kan dem jhu bara dra och spela in den och sedan........

Du behöver inte vara rädd för att din musik blir stulen!

Typ av alla miljontals låtar som skrivs varje år så är det typ nån gång om året som någon beskylls för att ha snott något.

Tycker du skall koncentrera dig på att skriva musik och lära dit teknik etc.. bättre än att oroa dig över att någon stjäler din musik.

Idag finns så enormt många skickliga låtskrivare och artister att det nästan är omöjligt att bli sedd och hörd så att någon skulle först hitta din musik och sedan även sno den tror jag är lika sannolikt som om du skulle bli träffad av blixten (möjligt men knappast troligt)!

Link to comment
Dela på andra sajter

amen jag har sådan jävla otur så jag blir inte förvånad......... :rolleyes:

Kan ju va en jäkla tur om nån snor din låt och får en listetta varefter de måste betala alla royalties till dig!

Har du lagt upp låten här så finns den ju på denna server där tid och datum står så bättre bevis får man leta efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jag bara undrar om man kan ladda upp min egna musik

som jag har gjort, utan att någon tar låtarna och säger att det är deras.

eller är det ingen risk så här på "amatör nivå"?

Om du lägger ut en låt så är det klart att "någon" laddar hem den, det är väl det som är meningen med att lägga ut låtar . . .

:-)

Om "någon" däremot ger ut den och kallar den sin kan man heller inte göra något åt, förutom då att bestrida det hela. Det är därför det är viktigt att vara med i upphovsorganisationer och/eller fackförbund.

En viktig sak är att man ska kunna bevisa att låten är ens egen, och att den är skapad vid ett visst tillfälle. Enklast är att bärnna ett ex av låten på en cd och skicka den med ett rek brev med mottagningsbevis till en själv så att då poststämpelns datum syns. Den kuvertet lägger man undan.

Läs mer här

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS! BUSKIS!

Så här går det till:

1. Så fort du (ny medlem) laddar upp en ny låt så startar en kapplöpning mellan oss "äldre" medlemmar om att posta den första kommentaren - dvs, första svarsinlägget till den tråd du skapar när du postar en ny låt. (Obs! Som trådskapare kan/får du inte själv posta den första kommentaren. Skulle du göra det ändå lämnas kommentaren utan avseende)

2. Den (äldre) medlemmen som vinner kampen om det första inlägget, s.k. primärinlägget, tilldelas per automatik medlemsstatusen "PLT" — Primär-Låt-Tjingare (ej att förväxla med Status "SLT", mer om det nedan). När statusen tilldelats syns en "Tjing"-knapp (endast synlig för PLT) till vänster om "citera"-knappen. PLT har nu exakt 60 minuter på sig att tjinga låten. Efter 60 minuter raderas primärinlägget, och statusen överlåts automatiskt på nästföljande inläggs författare.

3. När PLT klickar på "Tjing"-knappen öppnas ett popup-fönster (OBS! Webbläsaren måste acceptera popups, annars fungerar inte tjänsten och PLT-statusen kan gå förlorad). I detta fönster visas en tjing-fördelningstariff över hur de nya upphovsrättigheterna ska gälla mellan PLT och den s.k. Sekundär-Låt-Tjingaren, eller närmare bestämt "SLT". SLT är nästan alltid Olsberg — eller den han vid varje enskilt tillfälle sätter i sitt ställe (oftast en moderator).

Tariffen för 2007/2008 räknas ut så här:

-> PLT:s andel% = 80 - (det antal minuter det tog för PLT att tjinga [max 60 min])

-> SLT:s andel% = 99 - PLT:s andel%

-> Ev. resterande andelar fördelas jämnt mellan samtliga aktiva medlemmar (OBS! Gäller ej PLT, SLT eller originalupphovsman)

4. När PLT klickar på tjing-knappen skickas omgående ett elektroniskt "anmälan av verk" till STIM med de nya upphovsmannauppgifterna i enlighet med ovan tariff. Om låten mot förmodan redan skulle vara anmäld hos STIM (vilket i så fall skulle strida mot forumets uppladdningsregler), så genereras istället en "avanmälan av verk". Därefter skickas en "återanmälan av verk" med de nya uppgifterna.

Så enkelt är det faktiskt... 🙂

(Jisses, jag behöver ett liv!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "äldre" så menar du förståss vi som ÄR faktiskt äldre - och därmed visare/förståndigare/ helt enkelt coolare . . . ?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Med "äldre" så menar du förståss vi som ÄR faktiskt äldre - och därmed visare/förståndigare/ helt enkelt coolare . . . ?

Oavsett vad alla andra tycker jag att ålder går före i alla lägen... är ju 90 så då måste jag vara coolast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets tråd? 🙂

Tror för övrigt inte att du behöver bekymra dig för att någon skall sno något. Det kan man lika gärna göra från en skiva eller annat media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)
din musik kommer bli stulen omgående!

Jag vet ju att tex Madonna alltid stjäler sin musik från detta forumet :rolleyes:😲

(....)

hahaha ! dagens skartt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kille på min pappas jobb, berättade att han skickat in sin låt till nått skivbolag utan reultat, om man bortser från att han fick höra den på radio ett tag senare. Från en annan artist på samma skivbolag!

Så visst händer det! 😲

EDIT: ingen stöld från något forum, men dock en stöld!

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde94 (oregistrerad)
En kille på min pappas jobb, berättade att han skickat in sin låt till nått skivbolag utan reultat, om man bortser från att han fick höra den på radio ett tag senare. Från en annan artist på samma skivbolag!

Så visst händer det! 😲

EDIT: ingen stöld från något forum, men dock en stöld!

va fan stämde ahan inte skivbolaget...och vilken låt var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

En kille på min pappas jobb, berättade att han skickat in sin låt till nått skivbolag utan reultat, om man bortser från att han fick höra den på radio ett tag senare. Från en annan artist på samma skivbolag!

Så visst händer det! 😱

EDIT: ingen stöld från något forum, men dock en stöld!

va fan stämde ahan inte skivbolaget...och vilken låt var det?

Kommer inte riktigt ihåg hur pappa berättade det, men antingen försökte han stämma dem och misslyckades eller så sket han i allt ihop.

Kan fråga min far hur det var med det där, om jag kommer ihåg nästa gång vi ses. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde94 (oregistrerad)
En kille på min pappas jobb, berättade att han skickat in sin låt till nått skivbolag utan reultat, om man bortser från att han fick höra den på radio ett tag senare. Från en annan artist på samma skivbolag!

Så visst händer det! 😱

EDIT: ingen stöld från något forum, men dock en stöld!

va fan stämde ahan inte skivbolaget...och vilken låt var det?

Kommer inte riktigt ihåg hur pappa berättade det, men antingen försökte han stämma dem och misslyckades eller så sket han i allt ihop.

Kan fråga min far hur det var med det där, om jag kommer ihåg nästa gång vi ses. 🙂

vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette låten och vilken kanal gick den på??

Link to comment
Dela på andra sajter

vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette låten och vilken kanal gick den på??

Nej, det var nån på pappas jobb som hade varit med om det, men det var några år sedan han (pappa) berättade om det.

Vilken låt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det är någon ide jag frågar vilken låt det var heller. Han har liksom ingen koll på sånt där, vet nog inte ens vilka Beatles var!

EDIT: men det händer, så man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina låtar här eller på något annat forum. Vet man att man skriver jävligt stark och bra musik så bör man inte göra det!

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
vafan vaR det din farsa, jag trode att det var din farsas polare......mwn vad hette låten och vilken kanal gick den på??

Nej, det var nån på pappas jobb som hade varit med om det, men det var några år sedan han (pappa) berättade om det.

Vilken låt det var sa aldrig pappa och jag tror inte det är någon ide jag frågar vilken låt det var heller. Han har liksom ingen koll på sånt där, vet nog inte ens vilka Beatles var!

EDIT: men det händer, så man skall altid vara försiktig. Jag hade aldrig laggt ut mina låtar här eller på något annat forum. Vet man att man skriver jävligt stark och bra musik så bör man inte göra det!

Hela poängen med upphovsrätten, i likhet med patentlagstiftningen är ju att skapande människor inte ska låsa in sina idéer utan istället dela med sig av dem, mot att man i gengäld får ett statsgivet monopol på att sälja "idén" under en viss tid, för upprovsrätten gäller av någon anledning fram till 70 år efter att upphovsmannen dör, att jämföra med patent som alltid gäller i 20 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...