Jump to content
Annons

Erfarenheter av Art tps preamp?


Gorlum

Recommended Posts

Jag är i behov av 2 ytterligare preamps till min hemstudio och har kikat runt lite på olika alternativ.

Stötte på denna preamp : Art tube preamp system

Den verkar sjysst och ligger i rätt prisklass för min budget (max 3000 för 2 kanaler) men nu undrar jag om det är någon som har testat den och vet om den låter bra? Ingen av musikaffärerna här i stan har den hemma för test så det blir nog till att skaffa från thomann.de som vanligt...Jag inser ju såklart att det inte är världens bästa grejer man får i den här prisklassen men jag ska inte använda preampen till kritiska inspelningar utan mest till extragrejer.

Har även kikat på lineaudio 2mp och rme quadmic, men vill helst ha något rackmonterbart som inte tar plats på skrivbordet...provade en sm pro audiovariant härom veckan också men den lät riktigt illa tyvärr..

Så alltså, har någon testat den här preampen och kan ge respons?

Eller finns det kanske något annat, rackmonterbart alternativ i den här prisklassen som jag har missat?

Hälsningar/Gorlum

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har inte provat just den men har däremot provat "Tube MP Project Series", och den är tokigt bra för 700 kr.

Aha...undrar om det är samma prylar inuti båda?

....men det verkar ju lovande, den rackmonterade varianten lär ju inte vara sämre får man hoppas:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt prisläge. 2MP är personlig favorit (8MP kanske om du skulle behöva fler preamps i framtiden).

Ja, 2mp är ju helt klart trevlig, men den går tyvärr bort på grund av att mitt skrivbord redan är fullt med en massa annat jox, det finns helt enkelt inte plats för några halv eller kvarts enheter 😛

en 8mp vore ju guld men där går budgeten iväg lite för mycket och jag har redan 10 kanaler rme-preamps (octamic + fireface 400) och en summit audio preamp så jag behöver inte 8 till som det ser ut nu...bara 2

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej allihop! Tänkte dela med mig av hur det gick med preampinköpet till slut, kanske kan mina tankar vara till hjälp för andra på forumet som funderar på att skaffa sig ett par extra preamps i budgetklassen. Jag bestämde mig i alla fall för att köpa en Art TPS 2 från thomann förra veckan (2150 spänn+frakt), och för några dagar sedan ramlade paketet in på posten. Jag har inte spelat in något seriöst med preampen ännu, utan bara testat och jämfört med mina andra grejer, men här följer intrycken hittills:

-ganska lågt egenbrus, helt acceptabelt

-fungerar bäst när man inte ger sig på den s.k. V3-funktionen som mest känns som nån form av skum eq. Med inställningen "flat" slipper man de i mina öron mindre smickrade billiga rörsounden...funderar dock på att byta ut röret mot någon trevligare variant framöver..V3 kan dock kanske komma till användning när jag ska köra live med mitt stagepiano 🙂

-Hyffsat neutralt ljud om man inte pressar röret för mycket, låter dock inte riktigt i paritet med mina rme och Summit preamps. MEN, för det här priset är jag riktigt imponerad, det är ljusår bättre än i min gamla skruttiga mackiemixer 😛

-Riktigt snygg enhet att ha i racket med läcker färg och lagom tröga sköna rattar 😛

-Trevligt med impendansmatchning, känns väldigt användbart tycker jag!

-Gott om gain, ända upp till över 70 db

-Vu-mätarna känns aningen långsamma och känns som en onödig grej att pynta extra pengar för när det ändå sitter LED´s ovanför...

-Instrumentingångarna var den trevligaste överraskningen, låter riktigt nice

Det var mina 5 cent, hoppas att någon har nytta av det 🙂

Hälsningar/Gorlum

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...