Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej. gör ett nytt försök.

min macbook låter för mycket när jag sitter och skiss-jobbar med den. när jag kör hårt och stort ställer jag in den i garderoben och har externt tangentbord och skärm.

har hört från er att era datorer är tysta när ni jobbar, hur gör ni. om ni maxar på, är de verkligen fortfarande tysta då? jag har apple care i två år till, kanske kan jag få hjälp där.

mycket tacksam för förslag!

Emil

Annons
Posted

vad jobbar du med, ljud lr video?

jag antar att du jobbar med ljud då du skriver här...

Först måste du ta reda på vad som låter, är det en fläkt lr kanske en skiva? det kan vara hårddisken lr whatevah..

När du vet det så kan du ta reda på varför den låter...

Överarbetad? för varm? används?

Några tips är:

*Ha ingen cd/dvd-skiva i när du spelar in, det kan börja snurra O_O

*Om du har tillgång, jobba på extern hårdisk o placera längre ifrån, låter mindre...

*Kanske ska tänka på ljudlös kylning? Billigaste bästa lösningen är väll att skaffa en står kylfläns av aluminium lr nått...

hoppas det hjälpte någorlunda 😎

//tom

Posted

hej, glömde precisera.

jag kör macbook 2 GB ram, 2.0 GHz intel. både mac och windows. cubase 4.

jag förstår att den måste jobba när jag kör fullt, men problemet är att den

låter för mycket när man använder den som skissblock också.

tror ni det skulle bli skillnad om jag byter till en macbook pro?

gillar applesupporten att hjälpa till eller kommer jag ogilla dom starkt?

cpu:n går på 20% kanske.

mvh Emil

Guest Glaskatten
Posted

Har du några processer igång i bakgrunden? Kanske lite/mycket fildelning?

Hur mycket minne har du? Vissa minneskretsar blir mycket varmare än andra och kräver därför mer kylning.

http://www.lobotomo.com/products/FanControl/ kanske kan hjälpa--

Guest Glaskatten
Posted
inget annat igång såklart.

Något lär du nog ha igång i bakgrunden, onstigt vore annars men kan du inte lägga upp en skärmdump av aktivitetskontrollen här?

Posted (edited)
hej, glömde precisera.

jag kör macbook 2 GB ram, 2.0 GHz intel. både mac och windows. cubase 4.

jag förstår att den måste jobba när jag kör fullt, men problemet är att den

låter för mycket när man använder den som skissblock också.

tror ni det skulle bli skillnad om jag byter till en macbook pro?

gillar applesupporten att hjälpa till eller kommer jag ogilla dom starkt?

cpu:n går på 20% kanske.

mvh Emil

Nepp tyvärr inte.... sitter på en MBP17"

Viktigt är att den inte får stå flat mot ett bord, den måste vara uppallad så att den kan kyla ordenligt! typ nått 2cm i bakkant ...

den drar ju igång fläktarna när den arbetar hårt = typ vanlig logic användning 😉

God Jul

/David

Edited by david.roennlund
Posted

jag har faktiskt testat med isklampar under datorn men det hände egentligen ingenting.

väldigt skönt att höra att det inte skiljer sig mot MBP.

hur ser du på det, det känns ju lite segt att inte kunna sitta och softjobba vid ett

enkelt skrivbord utan att man måste stuva undan datorn.

berätta gärna mer om hur du jobbar! jag var i en stor kyrklokal igår och spelade in lite på test, då funkade det bättre.

ska testa det där med cirkulationen. kylpasta?

vad händer i kommande datorer?

Posted

gearslutz:

Yeah, right now I'm running a session of Ableton Live with 20 audio tracks, one Stylus RMX track, and 28 fx plugins, including an instance of CSR and 9 instances of URS CSP. It's still quieter than my external drive.

I started stacking plugins until I got it loud. I now have 20 instances of URS CSP, it's running at 89-92%, and the fan is staying on. I can still hear my Kurzweil K2600 from across the room, so it's not too bad. Not bad for a Macbook, sans "pro".

I wonder if I could put it on top of an ice chest and remove the fan altogether...Then I'd have no noise and my Welch's grape would stay cool.

Posted

det finns helt enkelt lite olika bud om det här. vissa har accepterat att deras datorer låter vid 30% CPU och andras datorer är relativt tysta då.

hur charmar man apple care supporten, tips nån?

Posted

En stor anledning till att bärbara datorer låter mkt är att det blir varma och då går fläktarna igång snabbare eftersom de i flesta fall är temperatur styrda.. En produkt värda att kolla upp för att hålla tempen nere är iXoft - har inte testat den själv men den ser onekligen intressant ut.

Posted (edited)
såna produkter gör inte någon skillnad. gissar att termometern sitter nära processorn.

Läste runt lite på forum på internet och så är nog fallet. Finns inte så mkt att göra med andra ord?

Edited by Apep
Posted

Jämför din temperatur med andra användare. Om din blir varmare (så fläkten går igång) än andras så är det ju troligt att du har en modell med för mycket kylpasta, och då är det bara att be Apple att fixa det.

Posted

Det kan vara knas på sensorerna. Jag hade knas på först ena proppen i samma veva så var det fel på termostatsensorerna. Det kan ju faktiskt ha gått sönder.

Men sätt i Hardware-dvd'n och håll inne C vid uppstart. Kör ett test och se om du får några felkoder. Googla sen på ev dom felkoder som kan dyka upp så får du reda på mer.

Ring sen apple support och gnäll. Berätta gärna mer sen hur det går.

Posted

Lösningen på dina ivriga fläktar är kanske att ha mer fritt utrymme vid fläktinsuget. Att ha en bärbar dator stående på ett bord brukar sällan bidra till ett bättre luftflöde. Provat att "palla upp" din bärbara dator?

I övrigt råder jag dig att följa KillwithSkills råd och köra en hårdvarutest på din dator 😕

Posted

jag fick med en skiva med hårdvarutest när jag köpte apple care, eller vart hittar jag hårdvarutestet, finns det i OS:et? emil

Posted
förlåt otydligt, vart hittar jag hårdvarutestet, på MAC OS skivan eller?

Som KillwithSkill påpekade: Men sätt i Hardware-dvd'n och håll inne C vid uppstart. Kör ett test och se om du får några felkoder. Googla sen på ev dom felkoder som kan dyka upp så får du reda på mer. Ring sen apple support och gnäll. Berätta gärna mer sen hur det går.

Ett förtydligande: Hardware-DVD'n = Installations DVDn för Mac OS X 😆

Posted

googla även på "SMC fan control". denna är en liten applikation som gör att du kan styra fläkten i datorn, hur många varv den ska gå på etc. du kan även hålla koll på macbookens temperatur.

dock är ju problemet med alla macbooks/macbook pro, att de bara har en enda fläkt som kyler både CPU och GPU (grafikprocessor). detta innebär i många fall att fläkten går igång på högvarv även när temperaturen på GPU'n stiger när den blir hårdare belastad med grafik. t ex om du glor på videofilmer på YouTube eller liknande, eller använder ett grafikintensivt program.