Jump to content
Annons

Elgitarr skadad, hjälp


MrRomero

Recommended Posts

Ja, skalet eller lacken, hur man nu än säger det gick sönder, jag råkade tappa el-gitarren på golvet eftersom jag har varit för lat att köpa ett axelband som funkar bra.

Bilder tagna med mobil:

foto0189dc3.jpg

foto0191ix8.jpg

Kan fixa detta? Hur mycket skulle det kosta då?

Det är inte min gitarr, det är brosans som jag har fått låna, han ska vara bortrest för 3 månader till hoppas jag kan fixa det till dess.

Hjälp!

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en ny gitarr ist 😐 Strator kan man få billigt som fan. Om det däremot är en orginalstrata så ligger ju prislappen lite högre. Eller så köper du en riktig ordentlig gitarr till brorsan så blir han gladare över att få slippa stratan så får du behålla den du trashat 😲

(PS.. se nu till att fixa ett ordentligt axelband i äkta skinn och för minst 300 spänn. Allt annat är opålitligt och skit)

Redigerat av Illustrata
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en ny gitarr ist 😉 Strator kan man få billigt som fan. Om det däremot är en orginalstrata så ligger ju prislappen lite högre. Eller så köper du en riktig ordentlig gitarr till brorsan så blir han gladare över att få slippa stratan så får du behålla den du trashat 😐

(PS.. se nu till att fixa ett ordentligt axelband i äkta skinn och för minst 300 spänn. Allt annat är opålitligt och skit)

Skaffa ett axelband du gillar, må vara nylon eller läder.

Allvarligt, om man har en gitarr man är rädd om så är det korkat att inte skaffa ett låsbart system (straplocks) till axelbandet.

Det är en billig försäkring för en hundralapp som förhindrar att gitarren lossnar från axelbandet.

Då undviker man olyckan av att gitarren åker i backen eller att man tappar den under en låt.

Med straplocks kan man dessutom göra yngwiesnurren med guran (kasta den runt axeln).

En kompis lekte gitarrhjälte med sin strata (utan straplocks) på en efterfest och när snurren skulle komma så flög guran av och hela halsen åkte genom fönsterrutan 😲

Schaller gör utmärkta straplocks och de funkar perfekt.

Köp dom för dryga hundralappen hos lokala musikaffären eller gör ett klipp och beställ en årsföbrukning av strängar mm

+ billiga straplocks här:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skalet eller lacken, hur man nu än säger det gick sönder, jag råkade tappa el-gitarren på golvet eftersom jag har varit för lat att köpa ett axelband som funkar bra.

Bilder tagna med mobil:

foto0189dc3.jpg

foto0191ix8.jpg

Kan fixa detta? Hur mycket skulle det kosta då?

Det är inte min gitarr, det är brosans som jag har fått låna, han ska vara bortrest för 3 månader till hoppas jag kan fixa det till dess.

Hjälp!

Vad är det för märke? Som tidigare skrivits om det är en kopia så kan det löna sig att köpa en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Squier strat gitarr. Jag ska köpa en dyr och pålitlig axelband. Men grejen är att jag vill bara laga sprickan. Inte behöva köpa en ny elgitarr, eftersom jag ska ändå köpa en ny i sommar.

Så tror ni att det går att laga?

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att du slipar ner området med sandpapper så den blir jämn o fin och allt trä kommer fram, sen köper du nån lackfärg och målar över skiten med (funkar säkert med sån lackfärg man målar modellflygplan med). Det kommer inte bli übersnyggt, men det kommer nog se bättre ut.

Annars så det det ju lite coolt och ser lite "vintage" ut om du behåller det. Du kanske till och emd skulle tappa den fler gånger 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Squier strat gitarr. Jag ska köpa en dyr och pålitlig axelband. Men grejen är att jag vill bara laga sprickan. Inte behöva köpa en ny elgitarr, eftersom jag ska ändå köpa en ny i sommar.

Så tror ni att det går att laga?

Jag kan ju säga så här:

Om någon misshandlat min gitarr på det sättet så skulle jag kräva en helt ny gitarr som ersättning.. Om det var min strata så skulle du alltså få punga ut med uppemot 25000:- , så var glad att det inte är den... Men jag lånar å andra sidan inte ens ut den till någon, vem den än vara månde, så det skulle aldrig inträffa... 😲

Nu vet jag ju inte hur noga din bror är. Men personligen tycker ju i alla fall jag att det minsta han kan begära är att du lämnar in den till en professionell gitarrverkstad/reparatör med gediget kunnande. Det är omöjligt att bedöma skadan med utgångspunkt från den suddiga bilden. Men gitarren verkar ju ha fått sig en rejäl smäll. Och jag skulle ju inte vilja lämna tillbaka gitarren till någon, bror eller inte, om den inte vore i samma skick som när jag lånade den. Men nog kommer det att kosta om det ska göras riktigt. En Allriskförsäkring kan vara bra att ha i såna här sammanhang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart bor du??

jag reparerar instrument och meckar det najs för en bra peng.. 😛

Stockholms området. 😛

Själva smällen påverkade inte ljudet eller nåt, bara utseendet, men på andra sidan ser det lite "wild style" ut. :rolleyes:

Brosan har inte spelat gitarr på 10 år, därför har jag fått låna den i över ett år, så jag tror inte att det skulle vara en bra idé att köpa en ny gitarr som skulle stå orörd i all framtid.

Jag ska lämna in den och se om dom kan fixa skadan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart bor du??

jag reparerar instrument och meckar det najs för en bra peng.. 😛

Stockholms området. 😛

Själva smällen påverkade inte ljudet eller nåt, bara utseendet, men på andra sidan ser det lite "wild style" ut. :rolleyes:

Brosan har inte spelat gitarr på 10 år, därför har jag fått låna den i över ett år, så jag tror inte att det skulle vara en bra idé att köpa en ny gitarr som skulle stå orörd i all framtid.

Jag ska lämna in den och se om dom kan fixa skadan.

ok.. hade du varit i norrköping had ejag gjort det åt dig ganska billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.guitarcenter.com/Fender-Custom-...744-i1165379.gc

Äh, jag tycker att relicstratorna är skitfräna! Jag tycker snarare att du ska få betalt för att slå sönder den lite till :rolleyes:..

Nämen, gå in i en musikaffär och fråga vad dom ska ha för att laga den, först efter det skulle jag tagit ställning till om det var värt det eller inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite karaktär med trasiga skadade instrument. Då menar jag inte helt sönderslagna, utan lite sköna repor, jack, flagnad färg etc. Det är schysst när man känner att instrumentet varit med lite. Beror iofs på vad det är för instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...