Jump to content
Annons

Hur håller ni motivationen uppe med ert musikskapande?


Soxic

Recommended Posts

Under långa perioder orkar jag knappt ens öppna Cubase. Jag har en drös med färdigskrivna låtar och börjar glatt spela in, men efter ett tag försvinner motivationen och jag försöker finna vilken anledning som helst för att inte spela in som att t ex se en film, städa eller slösurfa. Jag känner mig antingen fullständigt omotiverad eller på topp. Det finns inget mellanläge. Jag brukar motivera mig genom att läsa memoarer skrivna av artister. Det brukar peppa mig lite. Eller när jag ser en riktigt bra live konsert, då brukar motivationen ligga på topp ett tag. I somras hade jag ett jäkla driv, men just nu är det borta. Kan ha att göra med att det är lite frustrerande med att spela in i Cubase eftersom man inte känner till alla funktioner, det är segt att programmera trummor, etc. Man vill liksom bara köra! Hur är det för er andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

När man får ny musik från ovan (ja, jag tror att det "bara" är att pejla in den), det är först då man kan fortsätta komponera och spela in (till exempel i Cubase). Träna på sitt instrument kan man nog göra närsomhelst dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller man på med musikskapande som hobby finns det ingen anledning att tvinga fram någonting. Då gör man sig bara en otjänst. När jag känner mig omotiverad i musikväg, låter jag helt enkelt bli musiken. Annars vet jag att jag kommer tröttna på det, och det vore väldigt trist.

Ett hett tips är iallafall tentapluggande. Finns inget som drar igång min musikaliska inspiration som det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att byta program. Det är lätt att valmöjligheterna leder till handlingsförlamning + att man lätt fastnar i ett särskilt arbetssätt. Man kan alltid skriva musiken i ett program och sedan plocka in noterna i ett annat för finputsningen.

Annars är det bara att ladda tills kreativiteten slår ned som en blixt från klar himmel. Att pytsa ut de kreativa safterna i småskvättar gör bara att det blir en mass halvfärdigt. Kanske. Jag vet inte.

Eller prova att snabbskriva tio låtar om dagen, låta dem jäsa i en vecka och finputsa de som fortfarande håller (aldrig provat denna, men det verkar ju funka för flera professionella producenter).

(Tjoho, en konstruktiv tråd om skrivkramp! 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här kanske är väl uppenbar, men lyssna på musik är ju ett hett tips. Hoppa runt lite på myspace, last.fm eller youtube och kolla in nya grejer, det brukar i alla fall hjälpa mig. Jag brukar ha någon slags plankningingång om jag känner mig oinspirerad: om jag har hört en bra låt så tänker jag att jag ska göra en sån låt - det slutar ändå med att det blir någonting eget.

Vad gäller arbetssättet så är mitt tips att prova jobba lite med loopar. Det är rätt lätt att få ett hyfsat resultat på kort tid med loopar och jag tror att det är viktigt att få en känsla för låten på ett tidigt stadium vid inspelning för att orka fortsätta (i alla fall om man inte har ett grundläggande driv). Flytta istället programmeringen till mixningsfasen och försök då att gradvis ersätta looparna med programmerade trummor (om det nu är det du vill ha).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är sjukt sugen på att göra musik men helt utan inspiration brukar jag lysna på sånt jag inte gillar.. Typ lyssna på dålig pop eller nåt:) efter ett tag börjar jag tänka, fan vad kasst det här var om det hade varit jag hade jag gjort si och så.. Sen brukar det lossna. Men det är säkert olika för alla, men att sitta på myspace och kolla band ur en genre man inte vanligtvis gillar kan vara ett tips.

Big up to bollnäs

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är sjukt sugen på att göra musik men helt utan inspiration brukar jag lysna på sånt jag inte gillar.. Typ lyssna på dålig pop eller nåt:) efter ett tag börjar jag tänka, fan vad kasst det här var om det hade varit jag hade jag gjort si och så.. Sen brukar det lossna. Men det är säkert olika för alla, men att sitta på myspace och kolla band ur en genre man inte vanligtvis gillar kan vara ett tips.

Big up to bollnäs

Blir inte det dålig musik fast lite bättre då.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Under långa perioder orkar jag knappt ens öppna Cubase. Jag har en drös med färdigskrivna låtar och börjar glatt spela in, men efter ett tag försvinner motivationen och jag försöker finna vilken anledning som helst för att inte spela in som att t ex se en film, städa eller slösurfa. Jag känner mig antingen fullständigt omotiverad eller på topp. Det finns inget mellanläge. Jag brukar motivera mig genom att läsa memoarer skrivna av artister. Det brukar peppa mig lite. Eller när jag ser en riktigt bra live konsert, då brukar motivationen ligga på topp ett tag. I somras hade jag ett jäkla driv, men just nu är det borta. Kan ha att göra med att det är lite frustrerande med att spela in i Cubase eftersom man inte känner till alla funktioner, det är segt att programmera trummor, etc. Man vill liksom bara köra! Hur är det för er andra?

Detta är ett "mentalt" problem. Och drabbar alla, på alla områden.

Strunta i musiken för ett tag och koncentrera Dig på något annat. Plocka undan instrument noter och annat som påminner dig. Gör något kul med tjejen, kompisar så att Du får en slags distans till musiken.

Hajjar Du.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som gör att man känner sig motiverad eller inte är ju naturligtvis olika från person till person.

Dessutom kan det ju skilja från tillfälle till tillfälle hos en och samma person.

Det som det egentligen handlar om (tror jag) är att man lär känna sig själv så mycket som möjligt.

Att kunna sig själv så pass bra att man vet hur man ska hantera det hela för att sedan få tillbaka tändningen

så fort som möjligt. Ju bättre man känner sig själv desto lättare blir det att t.ex. få tillbaka tändningen igen.

Det låter kanske väldigt djupt det här, men jag är helt säker på att självkännedom är nyckeln till rätt många saker här i livet oavsett hur väl medveten man är om det här eller inte.

En bra grej som du kan testa är att du nästa gång du tänder till igen efter att ha haft en inaktiv period, så försöker du tänka igenom vad det egentligen var som har fått dig att tända till. Nästa gång detta inträffar så försöker du alltså att minnas vad det var som tände dig förra gången och försöker då att känna på samma sätt igen. Att försöka återuppleva det positiva som fick dig att tända till. Det kan handla om en lukt, väderleken, en händelse eller precis vad som helst. Du får försöka att hitta vad det berodde på eller försöka hitta ditt eget sätt att försöka "skapa" ett sådant förhållningssätt så att du kan plocka fram din tändning när du själv vill.

Det är rätt svårt men det här går faktiskt att träna upp! Vissa indrottsmätt tränar regelbundet på detta och många artister har också blivit mer medvetna om det här. Men generelt tycker jag personligen att vi musiker/artister har mycket att lära just från idrottens värld. Inte minst just den här typen av frågor.

Att t.ex. kunna kontrollera sin tändning och att styra den alltså.

En annan sak är att helt enkelt bara låta det hela vara så att allting har sin naturliga gång.

Då kommer tändningen när den kommer. Detta går ju bra som amatör, men som proffs så måste man vara kreativ och prestera ändå oavsett hur tänd eller avtänd man än är. Precis som i vilket jobb som helst.

Men det allra bästa är trots allt att bli så självmedveten som möjligt i kombination med att man är så lyhörd som möjligt. Då får man nytta av det även i vardagen i alla sammanhang och inte enbart i musiken.

Sedan är det ju en sak som inte ska undervärderas och det är att hjärnan har behov av ombyte, variaton och inte minst vila. Att ibland tillåta sig att inte alltid vara på allerten och tänd på sin uppgift är inte helt fel. Att passa på att göra någonting helt annat kan ibland vara en bra sak. Ibland kan det räcka med mycket små åtgärder.

En liten biltur kanske kan vara lika effektivt som en resa till Bahamas om du förstår hur jag menar. Eller en god natts sömn. Det är nog viktigt att vara lyhörd för sina behov och att göra annat ett tag och låta hjärnan få sin vila och ombyte ibland. Att ha flera sysselsättningar/hobbys är nog inte så dumt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är sjukt sugen på att göra musik men helt utan inspiration brukar jag lysna på sånt jag inte gillar.. Typ lyssna på dålig pop eller nåt:) efter ett tag börjar jag tänka, fan vad kasst det här var om det hade varit jag hade jag gjort si och så.. Sen brukar det lossna. Men det är säkert olika för alla, men att sitta på myspace och kolla band ur en genre man inte vanligtvis gillar kan vara ett tips.

Big up to bollnäs

Haha, intressant! Skall testa det någongång. 😏

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller musikaliska uppdrag har jag aldrig haft problem att prestera. Pengarna är en morot, men även kommunikationen med kunden, ramar, mål, deadlines och allt sånt där sporrar mig väldigt mycket.

Musiken jag skriver helt "för egen skull" kan jag inte haspla ur mig hursomhelst, men jag har ett par knep för att komma in i det där flödet.

1. Planera och bestäm när jag ska börja jobba framför datorn. Gärna med ett instrument. Eller inte. Alla är olika.

2. Innan är det bra om det finns någon form av idé. Planlöst pillande i sequencern tar sjukt mycket tid och är man inte på hugget blir det sällan speciellt bra. Har man värsta feelingen kan det ge massor, men detta tips handlar om när man inte alls har något sug (och har ångest för att man inte har det). Sätt ut ramar! Försök föreställa dig hur du vill att det ska låta eller vad du vill prova. Du kanske har funderat på hur det skulle låta om man dubbade fyra kontrabasar på varandra i högt register och lät en pitchad blockflöjt agera bas.

3. Sätt igång att jobba. Det kommer vara rejält motigt men nu handlar det om ren diciplin. Skit i att det låter skit. Genomför idéerna! Ta pauser och försök lyssna som om du aldrig hört stycket tidigare.

Om det blev totalt värdelöst, se det som en viktig lärdom. Alla gör skitmusik då och då. Börja om från steg 1. Oftast brukar jag få idéer/infall under processen som en respons på det jag precis skapat; det är just det som är hela grejen! En ganska tråkig eller dålig idé föder inte allt för sällan riktigt bra idéer.

Efter ett par sånna här omgångar brukar jag själv komma in i någon sorts flöde och kan få ur mig ganska mycket på kort tid. Att vänta fram den sortens inspiration/kreativitet funkar inte alls för mig längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär fyra år sen nu fick jag en uppenbarelse.

Jag ska börja spela trummor. Och det gjorde jag, och som allting jag gör började jag inte spela trummor, jag blev "ett" med trummor och det tog över allt. Ett halvår gick förbi(sista halvåret i nian lyckligtvis) och jag bytte från att börja "Teknik" till att gå musikgymnasie i Helsingborg. Det gjorde jag och i två år av dessa var det underbart kul, jag övade mycket och hade jättekul, allt var spännande och intressant. Sista året hända dock något, ungefär det som händer dig. Inspirationen var som bortblåst och jag började öva mindre och mindre, spelade mindre och mindre och brydde mig inte längre lika mycket om musik. Sista året "hankade" jag helt enkelt mig fram i mitt musikintresse och övade det jag behövde för betygens skull men mitt liv var inte längre musik, det var allt annat istället.

När det var dags för studenten började jag få lite ångest. Det kändes lite som att jag "slösat" bort mitt sista år på skolan på allt annat. Men sen slog det mig att jag behövde det. Jag hade dedikerat så mycket tid till musiken att jag behövde lägga det åt sidan ett tag och bara göra annat istället, för att hämta nya krafter och ny inspiration.

Motivationen kom tillbaka i samband med att sommaren led mot sitt slut och jag egentligen skulle börja plugga teknik igen, men jag har ni senarelagt studierna ett år och har senaste 4 månaderna gått upp klockan 10 på morgonen och övat 7 timmar i sträck, i stort sett varje dag, varje dag i veckan, utan undantag. Utan uppehållet hade detta aldrig varit möjligt, eftersom jag hade blivit alldeles för trött på musiken och mina trummor för fort. Jag behövde det där "slö"-året för att verkligen uppleva det jag gått miste om utöver musiken och ha lite kul inom andra områden så jag kunde återvända till trummorna helhjärtat igen och göra ett aktivt val att trummorna är det jag älskar mest här i världen.

Unna dig lite tid med annat istället och få inte skuldkänslor för att du inte ägnar all din tid åt musikskapande, utan gör annat istället och återvänd till musiken när DU känner att DU vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra tips och råd som jag ska försöka ta till mig. Vad som behövs från min sida är definitivt mer disciplin framför datorn och Cubase. Förjävligt när man intalar sig att man måste kolla mailen...sen forumet...sen göra varm choklad...sen se lite på tv...ja, ni förstår. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en sambo som inte håller på med musik. Helt plötsligt blir tiden framför datorn ovärderlig. Så fort hon åker och tränar/jobbar/handlar rusar jag till burken och trycker igång cubase. Himmelriket öppnar sig, samtidigt som jag vet att tiden måste utnyttjas maximalt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Videotutorials är ett annat tips om du tycker att du har svårt för arbetsflödet i Cubase. Lagom lättsamt att kolla på film och väldigt handfast då man ser hur man ska göra. Dancetech har ett helt gäng som är gratis. Här är en som behandlar just trumprogrammering i cubase: http://video.google.com/videoplay?docid=-7...h&plindex=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en sambo som inte håller på med musik. Helt plötsligt blir tiden framför datorn ovärderlig. Så fort hon åker och tränar/jobbar/handlar rusar jag till burken och trycker igång cubase. Himmelriket öppnar sig, samtidigt som jag vet att tiden måste utnyttjas maximalt. 😲

😄

Det är samma för mig. Delar dator med två bröder och har massa plugg. Då uppskattar man tiden vid datorn mer och man måste vara effektiv. På så sätt blir mer gjort. 😛

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller musikaliska uppdrag har jag aldrig haft problem att prestera. Pengarna är en morot, men även kommunikationen med kunden, ramar, mål, deadlines och allt sånt där sporrar mig väldigt mycket.

Musiken jag skriver helt "för egen skull" kan jag inte haspla ur mig hursomhelst, men jag har ett par knep för att komma in i det där flödet.

1. Planera och bestäm när jag ska börja jobba framför datorn. Gärna med ett instrument. Eller inte. Alla är olika.

2. Innan är det bra om det finns någon form av idé. Planlöst pillande i sequencern tar sjukt mycket tid och är man inte på hugget blir det sällan speciellt bra. Har man värsta feelingen kan det ge massor, men detta tips handlar om när man inte alls har något sug (och har ångest för att man inte har det). Sätt ut ramar! Försök föreställa dig hur du vill att det ska låta eller vad du vill prova. Du kanske har funderat på hur det skulle låta om man dubbade fyra kontrabasar på varandra i högt register och lät en pitchad blockflöjt agera bas.

3. Sätt igång att jobba. Det kommer vara rejält motigt men nu handlar det om ren diciplin. Skit i att det låter skit. Genomför idéerna! Ta pauser och försök lyssna som om du aldrig hört stycket tidigare.

Om det blev totalt värdelöst, se det som en viktig lärdom. Alla gör skitmusik då och då. Börja om från steg 1. Oftast brukar jag få idéer/infall under processen som en respons på det jag precis skapat; det är just det som är hela grejen! En ganska tråkig eller dålig idé föder inte allt för sällan riktigt bra idéer.

Efter ett par sånna här omgångar brukar jag själv komma in i någon sorts flöde och kan få ur mig ganska mycket på kort tid. Att vänta fram den sortens inspiration/kreativitet funkar inte alls för mig längre.

Håller med till 100%. Pengar är en morot.

Att skapa musik när det gäller jobb är det inga större problem men att göra eget blir för mig personligen svårare.

Att det är enklare med jobben är väl att det finns en ide från kunden eller om man får bilder/sequence/film eller dylikt så är det bara att sätta igång tills man kommer i mål.

Ibland sitter det på första försöket ibland tar det 3-4 försök men man hamnar oftast rätt till slut.

Har hänt att man tagit bort musiken i sista sekund och ersatt med populär musik. Det svider men det händer nog alla nån gång. Tur att man fortfarande får ersättning.

Det heter ju att man aldrig vill vara förste kompositör till en film det slutar nästan alltid med en annan! T.ex. King Kong

nu är jag inte där än. 😄😛

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...