Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar vilket program jag ska använda för att utjämna nivån i mina wave-filer.

Trots att db mätaren visar exakt samma vid inspelning av låtarna efter mastring blir det ändå skillnad i den faktiska ljudnivån.

Det är backtracks som ska låta live och därför vill jag inte att någon dynamik försvinner.

/David

Annons
Postat

Det är skillnad på den upplevda nivån och den faktiska nivån, på grund av hur nivån på olika instrument är ställd, hur det är eq:at vid mixen etc.

Vad du behöver göra, är förmodligen att lägga lagom mycket kompression på alla låtar - och då lite mer på de som du upplever som för svaga efter det. Sådant finns det tyvärr inga genvägar till, utan det gäller att skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Eventuellt kan en multibandskompressor hjälpa bättre än en fullbandskompressor. Bäst är nog att prova båda och se vilket som känns bäst - för ibland kan multibandskompressorer göra otrevliga saker med ljudet, så det gäller att vara försiktig oavsett vilken väg du väljer.

Postat (redigerat)

Ok, jag menade upplevda nivån eftersom vi ska spela live till det inspelade bakgrundskompet. Då är det viktigt att alla låtar har exakt samma upplevda volym annars måste vi skaffa en mixerkille......

Tack för svaret! Ska testa med detta!

Redigerat av david1973
Postat

Vi kan säga så här.. Är det CD kvalité du vill uppnå så har du max 96b dB dynamik till godo.. Men med hjälp av kompressor och framför allt limiters så kan man lura det mänskliga örat att det låter "mera". I det program du mastrar dina låtar i ska du kolla efter vilken "render" mjukvara som erbjuds.. Själv använder jag Steinberg Wave 6 med Waves L2 som limiter som oftast.. Mer om denna limiter på http://www.waves.com/content.aspx?id=211

Postat

Eftersom det är ett backtrack behöver nivån inte ligga på 0dB som verkar vara normen för CD numera. Lägg en av låtarna på -6 dB eller kanske -12dB. Justera volymen för de andra så det låter lika starkt i PA-t. Observera att det antagligen låter annorlunda i PA-t än hemma i studion. Det kan också bli olika upplevelse beroende på hur stark ljudnivån är. Många verkar använda wavelab för sånt här. Själv tycker jag Samplitude funkar utmärkt, borde gå med "gratisversionen" som kom med förra studio (men jag är inte helt säker på vad som tagits bor i den).

Gunnar

Postat
Jag undrar vilket program jag ska använda för att utjämna nivån i mina wave-filer.
Ett hjälpligt verktyg kan vara en vu-mätare och läsa av RMS. En fullversion av NuGen Visualizer följer med nuvarande nummer av Studio.

Sedan höjer/sänker du volymen på de enskilda låtarna med valfritt program.

Postat

Tack för alla svar!

Jag hittade ett program som heter mp3Gain och gör exakt det jag vill men då med mp3 filer förstås.......

"MP3Gain analyzes and adjusts mp3 files so that they have the same volume.

MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.

Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding."[/i]

Skulle finnas ett liknande program för wavefiler så hade allt gått smidigt!

/David

Postat

MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.

Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding."[/i]

Blir säkert jättebra...

• 2 veckor senare...
Postat

Blir säkert jättebra...

Anar jag en gnutta ironi? 😆

Postat

Det är skitknepigt att få till bra nivåer på backing tracks, man får nog ofta korrigera efter hand, när ni kört "på riktigt" med publik lokalen osv. Så det kan krävas några spelningar innan det börjar sitta.

När du mastrar, Siktar du på att få samma RMS på låtarna? Det är ju en bra utgångspunkt.

/X

Clawfinger (oregistrerad)
Postat

Ett annat problem är att olika frekvenser låter olika högt i olika lokaler. Dvs, en låt som låter lågt ena dagen, kan helt plötsligt låta högre en annan dag. Annars skulle jag säga att Voxengo Elephant (www.voxengo.com) är en mastringsplug som visar medelvolym och peak, så kan man få medelvolymen att bli rätt i alla fall. Sen får man nog ändå göra justeringar under soundcheck...tyvärr.

Lycka till.

Postat

Tackar för svaren!

Jo, att lokalen mm spelar roll är ju självklart men man tycker ändå att sambandet mellan vår inspelade bakgrund(trummor och bas) och våra gitarrer + sång borde stämma hyfsat i alla lokaler

om nu bara bakgrundskompen ligger på exakt samma nivå. Eftersom en inspelad bakgrund inte

borde påverkas nämnvärt av lokal och folk mm. Jag menar att jag hör stor skillnad på nivån mellan bakgrunderna även i min billiga hemmastereo såväl som live på scen. Eftersom bakgrunderna nästan bara består av bas o trummor tycker jag att detta borde gå att lösa! Man kan givetvis sitta

med berömda metoden "trial end error" men jag pallar inte 😆

Grundproblemet ligger i att de midifilerna vi gjort bakgrunderna från är väldigt ojämna nivåmässigt från början vilket vi upptäckt lite försent.......+ att givetvis inställningar i kompressor och master påverkat.

/David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.