Jump to content
Annons

Spela in trummor


Zipzap

Recommended Posts

Tjoo alla glada ! :rolleyes:

Nu är det så att jag och mitt band ska spela in trummor till imorgon i vår fritidsgårds studio.

Där finns en slags porta-studio som har 8 Xlr kanaler.

Vi tänker göra följande trummickar -> portstudio -> mitt externa ljudkort (audio control 1)-> in i datorn (cubase).

Kan man får t.ex bastrumman på en kanal, virvlen på en kanal osv. så att dom spelas in samtidigt?

Iså fall hur ska man koppla?

Kan inte förklara det bättre? hoppas ni förstår på ett ungefär hur jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spelain på portan och föröver spåren två och två till datorn!

Där säger du något. Är detta svårt? Vi har aldrig spelat in via porta studio innan. Vill helst ha in det i cubase med en trumma på varje kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni spelar in det på portan får ni ju varje trumma på en egen kanal.. Säg att kicken ligge rpå kanal 1 och virveln på kanal 2, då panorerar du ut kicken helt till vänster och virveln helt till höger, sen trycker du på play på portan och rec i cubase så hamnar dom på varsitt spår. Det jobbiga är ju bara att det tar tid, för du kommer ju få spela in låten 4 gånger till cubase (kick/virvel puka1/puka2 osv..)

Men vad har ni för porta? Har ni en lite dyrare kanske det finns smidigare sätt. Jag utgår ifrån att ni bara har stereo-out på den. Har ni t.ex. inserts på portan så kan man förmodligen använda dom hålen och spela in alla 8 spår samtidigt till cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni spelar in det på portan får ni ju varje trumma på en egen kanal.. Säg att kicken ligge rpå kanal 1 och virveln på kanal 2, då panorerar du ut kicken helt till vänster och virveln helt till höger, sen trycker du på play på portan och rec i cubase så hamnar dom på varsitt spår. Det jobbiga är ju bara att det tar tid, för du kommer ju få spela in låten 4 gånger till cubase (kick/virvel puka1/puka2 osv..)

Men vad har ni för porta? Har ni en lite dyrare kanske det finns smidigare sätt. Jag utgår ifrån att ni bara har stereo-out på den. Har ni t.ex. inserts på portan så kan man förmodligen använda dom hålen och spela in alla 8 spår samtidigt till cubase.

Okej.. Tack mannen 🙂 NU börjar jag hajja hur vi kan göra.

De är fritidsgårdens porta studio så den är inte så dyr. Tror det är en yamaha, ca värde på 4-5 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till, Finns det något speciellt man ska tänka på när man spelar in trummor?

Micplacering skulle jag säga. Och valet av mickar!

Vad har ni för mickar att tillgå då?

Hm, ja det är fritidsgårdens trummickar. Det är ju inga proffs grejjer vi har tillgång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...