Jump to content
Annons

Referens lyssnare


bubben

Recommended Posts

Jag håller på att skriva material till min andra skiva kommer det bli (första var en demo). Och jag känner att jag vill pröva på att ha referens lyssnare. Jag ahde tänkt mig mig följande: Jag väljer ut några personer som tror täcker ett spektra av vad jag vill förmedla med min musik så som: hookar, hit-faktor, hållbarhet, känsla, aktoritär faktor osv. Och till dom så skriver jag ett formulär där dom efter att ha lyssnat på låtan svarar på frågor som i sin tur är till för att leda mig på rätt spår. Då är min fråga till er vad ska man ha för frågor, vad ska man ställa för frågor för att få ut det bästa, mest hjälpsamma svaret?

Jag spelar soul pop inriktad musik med betoning på pop ifall det hjälper till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller på att skriva material till min andra skiva kommer det bli (första var en demo). Och jag känner att jag vill pröva på att ha referens lyssnare. Jag ahde tänkt mig mig följande: Jag väljer ut några personer som tror täcker ett spektra av vad jag vill förmedla med min musik så som: hookar, hit-faktor, hållbarhet, känsla, aktoritär faktor osv. Och till dom så skriver jag ett formulär där dom efter att ha lyssnat på låtan svarar på frågor som i sin tur är till för att leda mig på rätt spår. Då är min fråga till er vad ska man ha för frågor, vad ska man ställa för frågor för att få ut det bästa, mest hjälpsamma svaret?

Jag spelar soul pop inriktad musik med betoning på pop ifall det hjälper till.

Intressant - Det är ju din musik och dina mål med vad du vill förmedla, så jag skulle rekommendera att "styra" lyssnaren med en beskrivning på känsla och vad du konkret vill ha feedback på - Då ner på låtnivå.

Kombinera med totalbild och fria formuleringar så kan det nog bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Man ska inte krångla till det här, för vad det ändå till slut handlar om är ju om folk gillar ens musik eller inte. Men det handlar ju också om att man ska göra den musik man själv gillar till 100 % och inte på det sätt som man tror att andra ska gilla den på. Annars så spekulerar man i musik på samma sätt som PR-avdelningen för Electrolux vitvaror gör och frågan är om det i sådana fall verkligen håller i längden....ja, på vitvarusidan då....Man ska alltså vara ärlig i sitt uppsåt när man gör musik för då blir det oftast bäst och det är då som det också är störst chans att andra gillar ens musik. Att vara lyhörd för vad andra tycker ska man vara och man kan också ta det till sig så pass att man kan göra vissa förändringar, men det är ytterst viktigt att man inte tappar bort sig själv när man lyssnar på vad andra tycker så att man inte gör alltför stora avvikelser från ens egna "hjärta". Det är väldigt viktigt att musiken som du gör verkligen förblir just DU. Om jag får vara lite djup här ett tag! Då kan det bli riktigt bra.

Ställ bara de allra mest grundläggande frågorna tycker jag. Dvs. vad de kort och gott tycker helt enkelt och be om en förklaring till varför de tycker som de gör. Våga lita på både ditt eget och deras spontana intryck för den är oftast mest rätt. Svårare än så är det inte. Blir lyssnaren berörd av din musik och i sådana fall på vilket sätt?....är alltså en rätt bra grej att veta. Och tycker dem att din musik är tillräckligt bra så att de skulle ha betalat fullt CD-pris för musiken även om det inte vore din musik/skiva? Sedan kan du ju alltid vända dig till professionella personer som har vana att lyssna och bedöma det hela ur en ren marknadsmässig utgångspunkt. Du hittar dessa personer på b.a. skivbolagen. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, jag quotar ingen då det nästa är samma femma här. Jag är extremt extremt noga med att inte sälja ut mig åt något håll. Jag har tänkt mycket på hela sälja ut fenomenet och kommit fram till att det är bara skräp om man inte vill tjäna mycket pengar (och vill man tjäna pengar så kan man ju lika gärna jobba på electrolux). Jag menar att musik ska skrivas från hjärtat och avspegla mig som person. För om musiken har en karaktär som inte överrensstämmer med min karaktär så tycker iaf jag att det blir lite dubbelt. Men jag tror också att det kan bli en extremt explosiv blanding om man lyckas att ta till sig vad andra säger men utan att kompromissa med sig själv utan att anpassa det dom säger till vad du tycker att den röda tråden i din musik är.

Och jag tänkte att man kunde ha några fråor där man fick fram svar som jag då tänkte kommer att delvis avslöja vad jag kan jobba fram bättre i min musik och då givetvis utan att kompromissa med vem jag är och vad jag vill skriva för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...