Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag ska nu äntligen dra igång en simpel studio, främst för att lägga elgitarr och eventuellt sång men det är inget måste. Har läst på lite på forumet och lagt upp en lista över grejer som jag ska inhandla. Jag har redan en duglig dator och gitarrstärkare så den biten är löst och musikprogram

har jag redan. Det som behövs är följande: 1.Ljudkort 2.Dynamisk mick 3.Preamp

Här är min lista:

M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 (kortet verkar bra för det priset och jag behöver inte mer in/utgångar än detta eftersom jag bara spelar in elgitarr från en mick)

ICON Neo Series Preamp NeoPreamp (det billigaste preamp jag hittade på musikbörsen)

Shure, Mikrofon SM SM57-LCE (hört mycket bra om denna mick och den ligger i rätt prisklass alltså inte för högt)

Fråga 1: Kan man få något bra ljud utav dessa grejer eller finns det bättre alternativ i ungefär samma prisklass?

Fråga 2: Vad behöver jag för kabel från preampen till ljudkortet, är det en vanlig röd/vit audiokabel?

mvh/Norsander

Annons
Posted

Fråga 1:Ska du bara spela in elgitarr (via förstärkare?) på detta, så duger det nog mer än väl. Jag tror mikrofonförstärkaren påverkar i väldigt liten grad med en sån ljudkälla.

Fråga 2: Japp.

Posted

Tack, det behövs alltså ingen preamp om man spelar in från gitarrförstärkare in i mick? Är det ändå inte större möjlighet att få bra ljud om man kan ha väldigt lågt på stärkaren utan brus och dra upp signalen lite med preampet för att kompensera?

Posted

Köp ett annat ljudkort. Det där har på tok för många år på nacken och låter inte alls speciellt bra med tanke på vad du kan få idag för nästan samma peng.

Posted (edited)
Köp ett annat ljudkort. Det där har på tok för många år på nacken och låter inte alls speciellt bra med tanke på vad du kan få idag för nästan samma peng.

Ljudkortet är nog den delen som påverkar ljudet minst i denna kedja.

Emu 0404 finns också under 1000:-.

Men jag tror inte du kommer att höra någon skillnad i ljudkvalité mellan dessa kort.

Du behöver en preamp eler mixer för att förstärka signalen från micken.

Men jag hade nog satsat på en liten mixer istället för en preamp.

Detta av tre skäl:

1. Skillnaden i ljud mellan en billig preamp och tex en Behringer mixer är försumbar ihop den mick du valt.

2. Du kan använda mixern för att lyssna i eftersom den har hörlursutgång.

3. Du kan ställa volymen till högtalarna på ett enkelt sätt i mixern istället för att sänka och höja i datorn.

Kort sagt, samma pengar mer flexibilitet.

Edited by drloop
Posted

Jag tycker absolut du ska undvika det där gamla m-audio kortet som grymma Celina skriver tidigare här.

Kör ett EMU 1212 istället, får för ca 14-1500 spänn i från Thomann. Där har du balanserade tele I/O och ADAT ifall du nångång i framtiden vill tjacka nå skön 8 kanlig preamp till din DAW. Sen kan du köra en hel del DSP baserade effekter som låter rätt bra ändå.

Har faktiskt byggt en liten DAW till polaren med just det kortet och jag tycker det låter riktigt bra. Vi körde A/B test med nån kass Alto preamp och en Line Audio CM2 mick igenom ett Focusrite Saffire FWkort och just EMU kortet och det lät väldigt bra om båda. Märks ju att det blir lite mer brus med teleingångar så XLR är ju att rekomendera.

Jag funderar nästan på om du ska skita i preampen och köpa ett litet bättre ljudkort med en mikförstärkare på på en gång.

Hur som helst, lycka till dude, berätta hur det gick sen!

//SF

Posted

Sådär, nu har man beställt ett EMU 0404, SM57 och den billigaste behringer mixern med inbyggd mic-preamp så nu ska de nog bli bra det här. EMU 0404 hade också till skillnad från 2496, tele in/utgångar istället för vanliga audiokablar vilket jag gillar. Tack för alla råd! mvh/Norsander