Jump to content
Annons

Elgitarrsträngar


Bbenderman

Recommended Posts

Annons

Ska du ha och spela in på instrumentet så föreslår jag att du lägger lite mer på strängar. 4-sound har en bra deal på 3 set 9-42 och 10-46, funkar dock inte om du vill ha andra strängar. 70-80 kr anser inte jag är så dyrt för ett pack. Kvalitetsträngar från Dean Markley, GHS, Fender eller Gibson m.fl. håller ganska länge om du spelar med rena händer och torkar av strängarna med en lätt fuktad trasa efter du är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ska du ha och spela in på instrumentet så föreslår jag att du lägger lite mer på strängar. 4-sound

annars har du tre set strängar för en hundring på jam. kör med 0.10-56. vet nu inte om det är något för dig. men tror nog andra set kostar också en hundring för 3 set. mycket bra och prisvärda strängar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att betala 70-80 kr för ett set märkessträngar i Sverige känns urkorkat när de i t.ex USA kan köpa samma set för 25 kr.

Byter man set ca en gång i månaden så sparar man mycket pengar om man beställer ett storpack på nätet.

Ett tips är tyska musicstore.de:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Billiga märkessträngar, t.ex GHS för 3.30 Euro/set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en gång köpt de billiga strängarna som Musikbörsen säljer och som sedan rostade enormt kvickt och lade rost i stallet så att strängar där efter small direkt så köper jag bara kvalitésträngar nu. Oftast blir det D'darrio som låter bra och aldrig rostar. Senast provade jag Pyramids nickel strängar som ger en underbart mjukt ljud när man spelar rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en gång köpt de billiga strängarna som Musikbörsen säljer och som sedan rostade enormt kvickt och lade rost i stallet så att strängar där efter small direkt så köper jag bara kvalitésträngar nu. Oftast blir det D'darrio som låter bra och aldrig rostar. Senast provade jag Pyramids nickel strängar som ger en underbart mjukt ljud när man spelar rent.

jag skulle försöka göra något åt luftfuktigheten hemma, om jag vore du! :rolleyes:

själv kör jag på boomers 009, & jag har väl inget att klaga på där!!

förutom att 008 inte finns längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en gång köpt de billiga strängarna som Musikbörsen säljer och som sedan rostade enormt kvickt och lade rost i stallet så att strängar där efter small direkt så köper jag bara kvalitésträngar nu. Oftast blir det D'darrio som låter bra och aldrig rostar. Senast provade jag Pyramids nickel strängar som ger en underbart mjukt ljud när man spelar rent.

jag skulle försöka göra något åt luftfuktigheten hemma, om jag vore du! 😉

själv kör jag på boomers 009, & jag har väl inget att klaga på där!!

förutom att 008 inte finns längre!

Behöver iof inte betyda att det är hög luftfuktighet, räcker med svettiga händer och dåliga strängar 😉

Själv brukar jag prova lite olika stränga faktiskt.. Senaste är Earnie Ball-strängar.. Grymt sköna.

Annars har jag också brukat lira med D'Addarrios strängar, typ 009-010 :rolleyes:

///Oj, det va inte tänkt att det skulle bli 2 posts 😲

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en gång köpt de billiga strängarna som Musikbörsen säljer och som sedan rostade enormt kvickt och lade rost i stallet så att strängar där efter small direkt så köper jag bara kvalitésträngar nu. Oftast blir det D'darrio som låter bra och aldrig rostar. Senast provade jag Pyramids nickel strängar som ger en underbart mjukt ljud när man spelar rent.

jag skulle försöka göra något åt luftfuktigheten hemma, om jag vore du! :rolleyes:

själv kör jag på boomers 009, & jag har väl inget att klaga på där!!

förutom att 008 inte finns längre!

Behöver iof inte betyda att det är hög luftfuktighet, räcker med svettiga händer och dåliga strängar 🙂

Själv brukar jag prova lite olika stränga faktiskt.. Senaste är Earnie Ball-strängar.. Grymt sköna.

Annars har jag också brukat lira med D'darrios strängar, typ 009-010 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i strängdjungeln är att byta ut E1-strängen mot ett mått tunnare sträng d.v.s. om du kör 010-046-set så sätt til en 009 E1 istället för 010an. Med det menar jag inte att köpa de redan t.ex. färdiggjorda 009-046-setten, utan att bara byta ut tunna e. Det gör att strängstpänningen blir mer lik de andra strängarna (Du kanske har märkt hur mycket svårare det är att benda E1 än t.ex. B-strängen? :rolleyes:). Jag provade det själv för några år sedan och har kört så sedan dess... underbart.

Kör själv D'Addario 011-052 för att få lite strysel på strängarna när jag tokpressar. Gillar d'addario för att de blir inte speciellt hårda efter några veckor som många andra strängar har en tendens att bli.

Dunlops strängar ska tydligen också vara samma mjuka sträng var det någon mus som viskade i mitt öra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog aldrig påstå att jag kännt eller hört någon skillnad på olika gitarr-strängar. Eller jo, provade strängar helt utan nickel en gång, det kändes märkligt. Men annars kan man nog köpa ungefär vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i strängdjungeln är att byta ut E1-strängen mot ett mått tunnare sträng d.v.s. om du kör 010-046-set så sätt til en 009 E1 istället för 010an. Med det menar jag inte att köpa de redan t.ex. färdiggjorda 009-046-setten, utan att bara byta ut tunna e. Det gör att strängstpänningen blir mer lik de andra strängarna (Du kanske har märkt hur mycket svårare det är att benda E1 än t.ex. B-strängen? 🙂). Jag provade det själv för några år sedan och har kört så sedan dess... underbart.

Kör själv D'Addario 011-052 för att få lite strysel på strängarna när jag tokpressar. Gillar d'addario för att de blir inte speciellt hårda efter några veckor som många andra strängar har en tendens att bli.

Dunlops strängar ska tydligen också vara samma mjuka sträng var det någon mus som viskade i mitt öra.

Så du har en hel hög med oanvända 011-strängar liggande och skräpandes? 😛😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Daddario XL så länge jag minns.

Eftersom jag snusar så går det en hel del strängar. 😉

Har just köpt 10 sett Dean Markley Hendrix strängar någon påstod att de inte skulle gå av så lätt.

Tänkte även testa Elixir Anti-rust.

Kör med 011 på fendern och 012 sett på Gibson.

Spelar gärna solon med rentljud bara stärkaren får dista av sig själv liksom.

Tycker sträng tjockleken betydande roll för Ett bra sound.

Hör på Steve ray vaughan grova strängar är en stor del av vaughan soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fastnat för elixir. Dyra men håller tonen länge.

Får nog hålla med. Köpte svindyra Elixirsträngar till min aukustiska gura... förrförra sommaren och de låter fortfarande bra (och ingen har gått av heller). Nu spelar jag ju inte varje dga på den men i alla fall. Det är ett gott betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fastnat för elixir. Dyra men håller tonen länge.

Får nog hålla med. Köpte svindyra Elixirsträngar till min aukustiska gura... förrförra sommaren och de låter fortfarande bra (och ingen har gått av heller). Nu spelar jag ju inte varje dga på den men i alla fall. Det är ett gott betyg.

Håller helt med!! Fastnade för Elixir som satt på min Gibson Les paul Classic när jag köpte den samt att säljaren skickade med ett nytt set Elixir strängar (fast betalar man 13 000:- så...) Vägrar att sätta på den några andra strängar nu.

Kort och gott så tycker jag dom är prisvärda ändå med tanke på kvalitet och livslängd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fastnat för elixir. Dyra men håller tonen länge.

Får nog hålla med. Köpte svindyra Elixirsträngar till min aukustiska gura... förrförra sommaren och de låter fortfarande bra (och ingen har gått av heller). Nu spelar jag ju inte varje dga på den men i alla fall. Det är ett gott betyg.

Håller helt med!! Fastnade för Elixir som satt på min Gibson Les paul Classic när jag köpte den samt att säljaren skickade med ett nytt set Elixir strängar (fast betalar man 13 000:- så...) Vägrar att sätta på den några andra strängar nu.

Kort och gott så tycker jag dom är prisvärda ändå med tanke på kvalitet och livslängd

Jag har oxå använt Elixirsträngar, sablarns bra på att hålla länge i tonen..

Köpte på skoj motsvarande av märket DR och på den vägen e det..

Köper fortfarande DR mest pga att dom har färgade strängar..

Har röda strängar på min blågröna bas och svarta strängar på min röda gura :rolleyes:

E på G att inköpa en svart ESP Eclipse, blir nog rosa strängar på den 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör mestadels på DR 0.11, tycker att de skimrar snyggt i diskanten. Har även kört Jams 3 paket för en hundring och då Light Top Heavy Bottom. Håller inte tonen lika länge och ibland få man ett "dött" set. Men på det stora hela tycker jag dom är väldigt prisvärda ändå.

På mina stålsträngade akustiska gitarrer kör jag thomastik infeld Spektrum som låter fruktansvärt bra.

Överlag är det stor skillnad på soundet speciellt mellan olika tjocklekar. Med tjockare strängar får man mer av allt, mer tryck, mer attack, fastare bas, mer skimrande diskant osv. Därför brukar jag alltid säga att man ska köra på så tjocka strängar man klarar av att spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Daddario XL så länge jag minns.

Eftersom jag snusar så går det en hel del strängar. :rolleyes:

Har just köpt 10 sett Dean Markley Hendrix strängar någon påstod att de inte skulle gå av så lätt.

Tänkte även testa Elixir Anti-rust.

Kör med 011 på fendern och 012 sett på Gibson.

Spelar gärna solon med rentljud bara stärkaren får dista av sig själv liksom.

Tycker sträng tjockleken betydande roll för Ett bra sound.

Hör på Steve ray vaughan grova strängar är en stor del av vaughan soundet.

Ja, särskilt tjockleken tycker jag gör skillnad ljudmässigt. Mer ssustain, fetare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i strängdjungeln är att byta ut E1-strängen mot ett mått tunnare sträng d.v.s. om du kör 010-046-set så sätt til en 009 E1 istället för 010an. Med det menar jag inte att köpa de redan t.ex. färdiggjorda 009-046-setten, utan att bara byta ut tunna e. Det gör att strängstpänningen blir mer lik de andra strängarna (Du kanske har märkt hur mycket svårare det är att benda E1 än t.ex. B-strängen? 🙂). Jag provade det själv för några år sedan och har kört så sedan dess... underbart.

Kör själv D'Addario 011-052 för att få lite strysel på strängarna när jag tokpressar. Gillar d'addario för att de blir inte speciellt hårda efter några veckor som många andra strängar har en tendens att bli.

Dunlops strängar ska tydligen också vara samma mjuka sträng var det någon mus som viskade i mitt öra.

Så du har en hel hög med oanvända 011-strängar liggande och skräpandes? 😄😆

Jajjemensan, det är bara att komma och plocka! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips i strängdjungeln är att byta ut E1-strängen mot ett mått tunnare sträng d.v.s. om du kör 010-046-set så sätt til en 009 E1 istället för 010an. Med det menar jag inte att köpa de redan t.ex. färdiggjorda 009-046-setten, utan att bara byta ut tunna e. Det gör att strängstpänningen blir mer lik de andra strängarna (Du kanske har märkt hur mycket svårare det är att benda E1 än t.ex. B-strängen? 🙂). Jag provade det själv för några år sedan och har kört så sedan dess... underbart.

Kör själv D'Addario 011-052 för att få lite strysel på strängarna när jag tokpressar. Gillar d'addario för att de blir inte speciellt hårda efter några veckor som många andra strängar har en tendens att bli.

Dunlops strängar ska tydligen också vara samma mjuka sträng var det någon mus som viskade i mitt öra.

Så du har en hel hög med oanvända 011-strängar liggande och skräpandes? 😛😄

Jajjemensan, det är bara att komma och plocka! 😉

Haha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en gång köpt de billiga strängarna som Musikbörsen säljer och som sedan rostade enormt kvickt och lade rost i stallet så att strängar där efter small direkt så köper jag bara kvalitésträngar nu. Oftast blir det D'darrio som låter bra och aldrig rostar. Senast provade jag Pyramids nickel strängar som ger en underbart mjukt ljud när man spelar rent.

jag skulle försöka göra något åt luftfuktigheten hemma, om jag vore du! 😊

själv kör jag på boomers 009, & jag har väl inget att klaga på där!!

förutom att 008 inte finns längre!

Nja. Jag tror inte att jag började svettas minde om händerna då jag började köra på D'darrio 😉 MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...