Jump to content
Annons

Nån mer som bytt till Mac?


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja hur är det nu egentligen? Det skulle vara skoj att få lite koll på hur man i genomsnitt upplever det på riktigt.

Själv så tycker jag nu när smekmånads fasen lider mot sitt slut att dom dvs. mac är helt klart helt OK men att det trots allt var lite lätt överdrivet allt det positiva man hörde innan man tog steget.

Att det går att köra Windows på en mac kvalar liksom ut för det går ju som alla vet numera även att köra Mac på en PC så hårdvaran kan vi lämna därhän.

Ja så vad sägs av alla konverterare, fyll på med just dina erfarenheter så näste man får mer kött på benen innan dom ger sig ut i det okända.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina erfarenheter av windows och pc har varit att det är alltid är något som strular. Det går fint från början men sedan när något går sönder skyller alla på alla. Dessutom är det så jävla krångligt att hålla koll på kompabilitet på en PC, som består av så många komponenter. En mac är ju en mac, liksom. 🙂

Jag bytte till mac i somras. Inga problem alls. Enkelt, stabilt och bekvämt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, båda är ju lika bra/dåliga på olika sätt. Det finns ju mer skitprogram till PC än till Mac. Mao lättare att cracka lös med en massa dynga. Konverteringsprogram hit å dit. En jävla skrotgård med skit för att slippa pynta helt enkelt. Ihop med detta en massa virus och konstiga boosterprogram. Knark helt enkelt. Svensson betalar inte.

Macen är är mer skyddad från detta då det finns mindre skit till den. Men oxå mindre "kompatibel"

Fast det är ju frågan. En vanlig datoranvändare som mejlar, chattar, och nöjesurfar kan ju sitta på en mac eller pc.

Är man inte ute och letar efter skit så är det ju roligare med en mac. Alla programmen som är med i en mac är ju gjora för varandra. Det mesta funkar smärtfritt på så när det kommer nytt så är det ju alltid lite buggar. Samma som på PC fast inte lika farligt på mac.

Jag har nu kört pc och mac parallellt i tre år. Innan det så var det bara pc som gällde. Och kört det sen 99 typ.

Men sen macen kom in i mitt hem så har har det varit mycket roligare att sitta vid en dator. Det ÄR som folk säger. Macen är mycket snabbare, stadigare. OCH roligare att jobba med. Visst den kan få tuppjuck med ibland. Men aldrig som min pc.

På EN macinstallation så går det 4-5 stycken pc-installationer. Och då sitter jag med ärliga licenser. Ctrl Alt Del får jag ta till 20-30 gånger om dagen.. LÄTT! Sitter med senaste uppdateringarna. Har Panda Antivirus. Rensar datorn på skit varje vecka. Uppdaterar och håller den fräsch så gott det går.

Macen däremot så har jag kört samma installation sen 2 år tillbaka. Och jag kan inte minnas av ett enda OP-knas alls. Fast nu när Leopard kom så kände jag att det var läge att rensa ut och börja på ny kula och gjorde en ny installation.

Men det viktigaste av allt för mig med macen är inte att det är en ball burk eller nåt kvaseri.

Den enda anledningen var att jag ville hålla mig kvar i Logic som jag tycker har tilltalat mig mest av alla program jag kört. Det har funkat närmast och mest likt en riktig analog studio. Och det är därför jag kör Logic och på den vägen hamnat i macträsket.

Hade Logic rockat på en Nokia så hade jag kört på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur är det nu egentligen? Det skulle vara skoj att få lite koll på hur man i genomsnitt upplever det på riktigt.

Själv så tycker jag nu när smekmånads fasen lider mot sitt slut att dom dvs. mac är helt klart helt OK men att det trots allt var lite lätt överdrivet allt det positiva man hörde innan man tog steget.

Att det går att köra Windows på en mac kvalar liksom ut för det går ju som alla vet numera även att köra Mac på en PC så hårdvaran kan vi lämna därhän.

Ja så vad sägs av alla konverterare, fyll på med just dina erfarenheter så näste man får mer kött på benen innan dom ger sig ut i det okända.

Göran

Så länge ingen har kommit med ett enda vettigt argument,

till varför man bör/skall byta till Mac, tills dess gäller PC för min del..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så bytte jag för nått år sedan. Jag kan ju bara säga att jag inte haft ett enda problem med min MAC, men samtidigt så har vi PC på jobbet med Pro tools och den är inte kopplad till internet eller nått och den har vi inte heller haft problem med. Personligen så kändes det för mig bara som att jag hade hittat hem när jag startade min MAC för första gången, men jag kan inte jämföra med den PC jag hade eftersom det är en sådan prestandaskillnad på dessa två maskiner. Dock har jag märkt att hos kunder verkar MAC väga tyngre än PC. När de frågar vad man har för dator i studion och man svara att man kör MAC så är det inte alls ovanligt att man får en kommentar som...... ja det är ju klart om man jobbar/vill jobba professionellt med musik, en annan har ju en PC men håller ju på mest för skojs skull. Säkerligen ligger det en gammal myt bakom för jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så stor skillnad om jag skulle köpa en PC med samma prestanda som min MAC. Men ändå finns myten där och påverkar din kund, vilket ändå kan tas i beräkningarna.

Summan av vad jag tycker om bytet: Jag är hur nöjd som helst och har aldrig känt mig hindrad i mitt arbete av tekniska problem och kommer fortsätta med MAC som det käns nu iaf.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag uttalar mig om varför jag bytt från Windows till OS X finns det ett par saker man bör veta enligt egen mening om skillnaden mellan "PC" och Mac. En Mac är en PC i den bemärkelsen att PC egentligen står för "Personal Computer". Vidare skall också nämnas att operativsystemen (OS) är uppbyggda från två olika håll. Ett där man anpassar hårdvaran efter mjukvaran (Windows) och ett där man gör tvärt om, anpassar mjukvaran efter hårdvaran (OS X). Vidare krävs det licencer för att får tillverka mjukvara/hårdvara till Mac som är godkända av Apple och för Windows krävs inte något sådant. Det är därför det finns ett mycket större utbud av program och hårdvara till Windows jämfört med OS X, om man nu inte har en nyare Mac som kör med Intelprocessor(er) då man har tillgång till all mjukvara som finns för både Windows och OS X genom BootCamp eller Parallel. Här får man också ha i åtanke att man bör vara insatt i vad för hårdvara man köper så att man får delar som passar ihop till sin PC för att få Windows att fungera optimalt. Detta behöver man inte bry sig om för en Mac sålänge man inte ansluter något via USB eller FireWire då man är tvungen att ta reda på om tillverkaren av denna USB/FireWire enhet stöder Mac eller inte.

OS X är basserat på UNIX och vad Windows XP/VISTA är programerat i för språk vet jag inte, hoppas att någon annan har koll på det om intresse finns. Vill man vara kritisk kan man ju fråga sig varför det inte finns fler virus etc. till UNIX (OS X) som existerat sedan 70-talet jämfört med Windows som kom någon gång på 90-talet. Svaret har förmodligen med behörigheter att göra i de båda operativsystemen och skillnader mellan dessa.

Vill man använda datorn för att spela datorspel är en PC i nuläget ett bättre val i.o.m. ett större hårdvaruutbud som samtidigt är billigare just p.g.a. det större utbudet. Gillar man Windows med allt vad det innebär är en PC ett billigare val, om det är ett bättre val att köra Windows på en Mac kan man ju tvista om och de som väljer att köra på Linux/Ubuntu eller något annat OS kommer av samma anledningar att finna det billigare alternativet, PC, mer tilltalande ur en ekonomisk synpunkt.

Så, varför valde jag då att gå över från Windows till OS X?

Svaret är enkelt. Jag använder min dator främst för att skapa musik och Logic köptes upp av Apple som slutade uppdatera Logic för Windows. Till en början fann jag utseendemässigt många likheter mellan OS X och Windows och en spontan tanke från min sida var, jäklar vad OS X har snott ifrån Windows!, nu visade det sig att både Windows och OS X "hämtar inspiration" från varanndra samt från andra OS och vem som var först med vad finner jag ganska ointressant. Frågan är vem som lyckas bäst med sitt OS i fråga om användarvänlighet och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Att jag sedan hade lärt mig hur Windows fungerar och tänkte att OS X fungerar på samma sätt så är detta en sanning med modifiktaion. Till en början fann jag OS X väldigt krångligt och omständigt just på grund av att jag var en van Windowsanvändare. Ju mer tiden gick kom jag till insikt om hur krångligt man löst många uppgifter i Windows och hur enkelt och smidigt det var att göra samma sak i OS X. Det var nästan lite för enkelt att ändra inställningar i OS X och att starta om datorn bara för att man gjort en mjukvaruuppdatering är i de flesta fall ett minne blott. För mig är Windows en klumpig lösning och en kompromiss medans OS X är en smidig och mer användarvänlig lösning. Något som iallfall jag tycker är väldigt skönt att slippa är att hålla på och uppdatera Virusskydd, hålla i ordning på bandvägg, köra Windows update var och varannan vecka samt att leta efter de senaste drivrutinerna till min hårdvara som jag faktiskt var tvungen att göra med Windows om jag vill optimera min dator både hård- och mjukvarumässigt. i OS X behöver jag inte bry mig om allt detta då OS X tar hand om det åt mig.

Det finns de som hävdar att endast entusiaster kör med Mac och OS X men jag vill hävda att det är precis tvärt om, de som gillar att mecka med sin dator och hålla på och "tweka" mjukvaran använder Windows/Linux/Ubuntu etc. medans de som inte orkar lägga ner tid och energi på det använder OS X där saker och ting bara fungerar utan att jag behöver bry mig om varför eller hur de fungerar. Visst får jag betala lite mer pengar för detta men det är inget som stör mig eftersom jag vet att det mesta faktiskt bara fungerar och jag dessutom vill ge spel/programutvecklare/hårdvaruutvecklarna mitt stöd genom att faktistk köpa deras produkter, om de faller mig i smaken.

Avslutningsvis vågar jag påstå att jag inte för en sekund har ångrat att jag gick från att använda Windows till förmån för OS X. Snarare är det så att jag inte förstår hur f*n jag stod ut med Windows under så lång tid. Förmodligen är okunskap och ovetskap svaret på varför just jag inte bytte tidigare om inte min innre speldjävul hade haft övertaget under så lång tid...

Hoppas att ovanstående text tillförde något mer än en gäspning 😄

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är en sådan fattiglapp att jag alltid måste välja budget alternativen..

dvs PC..och dessutom att plocka ihop den själv ,& det i sin tur har lett till att jag haft varenda tänkbart problem

man kan tänka sig & blitt tvungen att lösa dem själv pga att jag inte haft någon garanti eller support

och det har inte alltid vart roligt eller lätt

men idag vet jag iallafall hur man ska sköta en dator för att den ska flyta fint..

vilket den åxo gör!

och min tanke är att jag är nöjd med PC..och fick jag en stor summa pengar idag skulle jag inte lägga dem på att gå över till mac iallafall!

men jag har åandra sidan aldrig haft en mac,så det är möjligt attg jag skulle tänka annorlunda om jag hade en

men de jag känner som använder mac,lever knappast i den problem fria värld

som jag tycker att mac användare ofta målar upp!!

ursäkta svammlet..men så tänker jag!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

På EN macinstallation så går det 4-5 stycken pc-installationer. Och då sitter jag med ärliga licenser. Ctrl Alt Del får jag ta till 20-30 gånger om dagen.. LÄTT! Sitter med senaste uppdateringarna. Har Panda Antivirus. Rensar datorn på skit varje vecka. Uppdaterar och håller den fräsch så gott det går.

Macen däremot så har jag kört samma installation sen 2 år tillbaka. Och jag kan inte minnas av ett enda OP-knas alls. Fast nu när Leopard kom så kände jag att det var läge att rensa ut och börja på ny kula och gjorde en ny installation.

Jag blir alltid lika konfunderad när jag hör sådant. På jobbet (både nuvarande och tidigare arbetsplatser) använder jag PC:n väldigt mycket under hela dagen. Den står dessutom igång dygnet runt, året om - och trots det så behöver jag inte starta om den oftare än högst någon gång varannan vecka - och då beror det inte på PC:n, utan på nätverket. Hemma sitter jag flera timmar framför PC:n varje dag och jobbar med musik eller annat - och behöver aldrig resetta. Att behöva resetta 20-30 gånger om dagen låter därför helt verklighetsfrämmande för mig - och om det fungerar så dåligt, så förstår jag verkligen om man försöker hitta grönare gräs på andra sidan. Det hade jag också gjort i så fall, men så illa har jag aldrig upplevt någon PC - inte ens när jag höll på med PC-bygge och -service och lämnade telefonsupport till alla butikens kunder...

Ominstallation av Windows gjorde jag senast hemma för kanske 2-3 år sedan. När jag däremellan har bytt ut olika komponenter och återställt en image-backup efter att ha bytt ut systemdisken till en större, så har jag fått göra om aktiveringen hos Microsoft vid ett par tillfällen, men aldrig hittills behövt installera om Windows från scratch. På jobb har jag aldrig installerat om min maskin - och den nuvarande är omkring 3 år gammal.

Nåja - nu var detta en tråd om hur man har upplevt byte från PC till Mac - och då jag inte har några som helst planer på det eftersom PC funkar perfekt för mig, så håller jag väl tyst nu... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått rådet att byta till mac många gånger... men alla mina erfarenheter med mac är att dom har krånglat, så jag antar att jag har haft väldans otur där haha. Jag kör PC och är nöjd med det, vill man ha en färdigbyggd dator så finns ju Frost eller så köper man en MAC, men bygger man ihop en PC kan man få en väldans bra för en mycket billigare peng... Men då krävs det att man vet vad man gör (och jag säger inte att jag vet vad jag gör, speciellt inte efter min senaste bygg-miss haha)

Det finns en överdriven syn på att MAC skulle vara helt felfria maskiner och aldrig krångla, men den e som sagt överdriven. Sen krånglar ju allt mer eller mindre beroende användaren =)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått rådet att byta till mac många gånger... men alla mina erfarenheter med mac är att dom har krånglat, så jag antar att jag har haft väldans otur där haha. Jag kör PC och är nöjd med det, vill man ha en färdigbyggd dator så finns ju Frost eller så köper man en MAC, men bygger man ihop en PC kan man få en väldans bra för en mycket billigare peng... Men då krävs det att man vet vad man gör (och jag säger inte att jag vet vad jag gör, speciellt inte efter min senaste bygg-miss haha)

Det finns en överdriven syn på att MAC skulle vara helt felfria maskiner och aldrig krångla, men den e som sagt överdriven. Sen krånglar ju allt mer eller mindre beroende användaren =)

Av ren nyfikenhet, exakt vad är det som har krånglat då du varit i kontakt med en Mac?

Rent hårdvarumässigt har jag svårt att se att en Mac skulle vara mer representativ än vad en PC är när det gäller krångel med maskinvara. Den maskinvara som är helt felfri får man betala väldigt dyra pengar för och inte ens det hjälper mot alla fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter ungefär i samma sits som dig Sven och jobbar dagligen med Mac sedan en månad tillbaka på XLN Audio. Nu har jag förvisso jobbat lite med Mac tidigare, men inte speciellt mycket i OS X. Min uppfattning är plattformarna dras med ungefär lika mycket problem där Windows drabbas hårdare av virus och skadlig kod eftersom det är en större plattform. Skulle jag köpa en Mac privat så skulle det vara för att de nu för tiden gör snygga och tysta datorer. Ska man peka på något negativt med hårdvaran så skulle det vara att det kan vara svårt att byta/laga själv eftersom åtkomligheten är begränsad. Något som kanske förklarar varför Mac-användare skickar datorn på service när den går sönder och Windows-användare i större utsträckning tar fram skruvmejseln.

Vad gäller Windows Vista så tycks det dock fortfarande vara riktigt undermåligt. Jag hoppas på att det blir bättre med SP1 men samtidigt är SP3 på gång till Windows XP och då ser jag ändå ingen anledning att gå över till Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan vad häftigt jag trodde nästan det här skulle utvecklas till ett sånt där mac vs pc krig så jag ångrade nästan att jag drog igång den. Glädjande nog så verkar den så här långt kunna bjuda på precis den info som man förmodligen behöver för att få en ärlig chans till en rättvis bild av eventuella skillnader, nack och fördelar med dom båda plattformarna. Det slinker in en del info om andra OS också som Linux etc. vilket bara gör det hela ännu intressantare. Kort sagt ett stort tack och en förhoppning om att vi även i fortsättningen (om det blir några mer inlägg vill säga) håller fanan högt här.

Själv har jag ju varit jäkligt frustrerad nu på sista tiden efter att jag har kört mac en tid. Som man kanske märkt på mitt gnäll i en del trådar både här och på Kontrollrummet, man har ju fått en del pungsparkar och delat ut en del också så det går väl plus minus noll ungefär.

I den här tråden är det dock pungsparksfritt bara så att man vet det, här det bara info om för och nackdelar och hur det har fungerat för just dig och din dator som gäller.

Jag blev helt begeistrad av min lilla mini när den kom jag tänkte fan det är inte möjligt att man kan göra en så liten grej som faktiskt är en fungerande dator. Det var ju inte bara litenheten som jag förfördes av för macen har ju en hel del häftigt att bjuda på. I början stod man ju som ett fån inför OSet och hur det funkade att ratta runt i program och sånt men det går ju ganska fort att i alla fall få upp styrfart. Nåväl efter ett tag så gick det ju över i vardag och jag förstår nu att båda plattformarna har sina för och nackdelar. Det bekräftas ju också här att flera håller med om att även macen kan bråka och uppföra sig lite mysko. Vilken jag kommer att köra på det visar sig väl i framtiden, problemet är ju dock att jag gillar också Logic mycket på gund av likheten med en mixer.

Jag köpte ju macen ganska mycket baserat utifrån info om hur bra dom är som jag då snappat upp både här och på andra forum runt om på nätet, svenska och engelskspråkiga. Det gick väl på en 10 000 spänn ink. Logic men ex. ljudkort som måste anskaffas också så det är väl klart att man ställer lite krav, det är ganska mycket pengar för mig. Jag har råd med det men det är ju inget man snyter ur näsan direkt jag får allt jobba jag också för att få ihop mina pengar.

Kort sagt låt oss utveckla den här tråden (om den får nåt liv vill säga) så folk kan få en ärlig chans att ta ett beslut när det gäller att investera sina surt förvärvade pengar så det passar just dom.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Jag är chockad! 😄 Tänk om alla Mac vs PC-trådar hade hållit samma nivå som denna. OJ! Vad mycket trevligare det hade varit att läsa dem då.

Även om jag (hittills) är ständig PC-förare, så är jag ju intresserad av att få reda på lite av den mörka sidans hemligheter 😳 - men när det spårar ur och blir ständiga personangrepp och mer eller mindre fanatiska inlägg - som det brukar bli - så tappar man istället helt intresset för att få reda på mer och får bara avsmak för den andra sidan.

Fortsätt i samma stil, så kan det bli riktigt kul läsning, som omväxling. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har gått flera gånger mellan mac och windows.

Nu är det windows xp, men Vista kan ta och dra något gammalt över sig så nästa laptop blir en Mac.

Tycker det funkar bra med windows, dock lite knepigare att få det att rocka och en del fel är helt omöjliga att förstå sig på.

Saknar lite av OS9 enkelthet i MacosX....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som bytt från Mac till Pc? Det vore intressant att höra varför i så fall. Om det inte finns en enda person här som gjort den "resan", kanske det säger en hel del.

Jodå, jag har gjort den "resan", men jag gjorde det inte frivilligt då. Så här i efterhand har jag insett att PC'n funkar bra men jag hade en period då jag var på väg att låna pengar och köpa en Mac.

Jag lärde mig musikproduktion på en Mac, det var på Musikmakarna i Ö-vik och där använde vi Mac till alla inspelningar. Jag fick under hela min utbildning höra att till musikproduktion är Mac bättre än PC, men när jag slutade utbildningen så hade jag inte råd att köpa nån ny dator och blev "tvingad" att köra med min PC. Före utbildningen slutade hade jag inte gjort några färdiga låtar på PC, bara några småsaker som sedan färdigställdes på skolan, men jag blev rätt så förvånad när jag upptäckte att PC'n funkade riktigt bra att använda som studiodator!

Men trots att jag är nöjd med PC'n som studiodator så blir nog min nästa dator en Mac, jag tycker att Logic är bättre än Cubase och mitt val av dator beror då endast på att Logic inte finns till PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Egentligen är operativsystem helt ointressant. Det viktiga är ju verktygen man jobbar med.

Just nu har Apple ett försprång med sitt Logic. Men pendeln svänger fam och tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som bytt från Mac till Pc? Det vore intressant att höra varför i så fall. Om det inte finns en enda person här som gjort den "resan", kanske det säger en hel del.

Jag tycker definitivt INTE det säger nånting..

Mac är väl studiostandard, så varför skulle nån då avvika från standarden ?!?

Men en standard säger ju inget egentligen mera än att det e en standard 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det ända jag vet än så länge efter min korta tid med mac det är att vi pratar om två jäkligt bra maskiner. Macen är en riktigt häftig dator precis som en PC oxå är det är ju givetvis så det ligger till. Jag gillar verkligen grafiken på en mac och nya OSet är riktigt häftigt på det området. Men sen har jag hört att Vistas inte ska gå av för hackor det heller även om själva OSet inte är uppdaterat för musik ännu.

Här om dagen så såg det ut som om min mac hade hängt sig och det kanske den hade gjort men den fick stå en halvtimme eller nåt och fixade den till sig och stängde av sig. Jag hade bara surfat och haft nätverket igång dvs. inget avancerat överhuvudtaget så det var ju jäkligt mystiskt att det blev så. Då när det hände så blev jag ju givetvis något irriterad och tänkte jaha så mycket för hur bra en mac är, men den fixade ju till läget till sist och det har nog aldrig hänt dom få gånger min PC hängt sig. Det är ju jäkligt bra om den kan fixa sånt en klar fördel helt enkelt.

Ljudkort och det mesta du hänger på en mac på FW eller USB bara finns där, det verkar oftast som att det inte behövs några installations skivor. Man får mecka till nån inställning kanske men sen är det bara att åk som Stenmark sa. Det är ju jäkla smidigt.

Innan macen kom till huset så hade jag aldrig surfat på min 3 Ghz Pentium för jag ville inte riskera nåt med tanke på virus utan jag körde på en äldre maskin till internet. När jag nu ändå skulle byta plattform så tänkte jag äh vad fan jag kör väl ut en gång och vilket klös det var i den det hade jag aldrig trott. Den är ingen monster bestyckad PC direkt bara 1 gig i minne och ett vanligt ganska billigt grafikkort men den går lika fort som macen på alla sätt på nätet. Den startar lite långsammare kan jag väl tycka men väl igång så är den ute på nätet snabbare faktiskt.

Logic Pro 7 tycker jag funkar bra på Macen inte så stor skillnad mot Platinum för PC som man kanske tror men givetvis mycket vassare på alla områden. Dessvärre så handlar det om saker som inte har så stor betydelse för det som jag gör i Logic men totalt sett så är det ju givetvis en jäkla skillnad. Studio tycker jag ju då till om i den andra tråden så det säger jag inget om här det är nog bäst så.

Mac mini är det billigaste sättet att testa en intel Mac för den som undrar. Min kostade ca. 5500 kr i grundutförande (1 gig minne 1,85 Ghz core 2 dual 80 gig HD) men jag la på en gig minne och då hamnade det på precis under 7000 kr så orginalminne är dyrt på dom. Man kan faktiskt montera mer minne själv om man vågar att ge sig på att öppna den, det finns filmer på nätet hur man gör. Den funkar helt ok men man ska nog inte förvänta sig en racermaskin som fixar värsta belastningen. Den ser ut att funka ungefär lika stabilt och bra med Logic Pro 7 som min Win Xp gjorde med Logic Platinum 5 vilket givetvis kan vara ett bra steg upp för den som behöver det som Pro 7 kan som inte Platinum kan.

Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Göran: Mac är inte perfekt, det hoppas jag inte att någon försökt lura i dej. Även Macar kan självklart krångla på olika sätt! Men nu beskriver du ju ändå nästan bara positiva saker, förutom en enstaka hängning och att nya Logic inte faller dej i smaken! På övriga punkter lät ju som att du föredrog Macen?

Trevligt med en tråd med balanserad ton! Jag är ju Macanvändare sen barnsben så jag har inte mkt av konverteringshistorier att bidra med. Jag har såklart suttit med Windows också då och då, men i ganska begränsad utsträckning, så det känns ju som att försöka manövrera ett UFO när allt funkar lite annorlunda mot vad man är van vid. Att skaffa PC själv har aldrig varit på tapeten för mej, men det är främst för att jag redan kan Macen så väl och den gör ju typ allt jag behöver. Dessutom är jag ju inkörd i Logic och efter de jämförelser jag gjort tycker jag verkligen det är det perfekta verktyget för mej. Den stora mängden freeware och shareware för Windows har man ju såklart sneglat avundsjukt på ibland... Samtidigt så blir jag väldigt avtänd estetiskt av Windows! Det tycker jag faktiskt är lite viktigt. Både Pro Tools och Windows skär sig med mitt estetiska sinne. Macen har liksom en känsla av stil, finess, som att dom verkligen varit måna även om detaljerna, det finner jag inte i alls Windows. Till och med Bill Gates har ju sagt att det han avundas mest på Steve Jobs är Jobs känsla för stil. Mac OS X känns mer genomtänkt och väldesignat helt enkelt, framförallt på ett ytligt plan. Men när allt kommer omkring är ju detta egentligen rätt oväsentligt... 😳 Det påverkar nog mer ens inställning till verktyget man jobbar med än vad man kan göra med verktyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena tbruce nej nej ingen har lurat mig på nåt sätt jag har gjort ett medvetet val att kolla vad Mac var för nåt och Macen var en klart positiv överraskning på många sätt. Men nu när jag kört den en stund så känner jag mig lite hindrad iom. att jag har ju samma strul att köra en mac som du upplever på PC. Jag är ju uppväxt kanske man inte ska säga för jag var nog runt 30 när jag fick min första PC så ränderna sitter i. Så här lång så kan jag som sagt säga att en del grejor känns för mig mer logiskt på en PC men det är ju bara en vanesak förmodligen.

Det som ändå är lite häftigt det är att PC oxå stiger i graderna nu när jag har en chans att bedöma dom båda plattformarna på nära håll. Dom är ju ändå ganska likvärdiga (mac minin med sin core 2 duo 1,85 Ghz och PC med sin 3Ghz) och det visar sig tycker jag. Mac minin med sitt OS är ju modernare än min hemmabygda PC det ska ju tilläggas oxå men om man räknar bort det så är dom ungefär lika tycker jag. Räknar man sen in att Win XP SP1 som jag kör på förmodligen har några år på nacken jämfört med vad hundan det nu är som jag har i minin, jo det är 10,4,11 (kom faktiskt ihåg hur man kollar det hehe) så kan nog XP brösta upp sig lite ändå.

Ja kort sagt det är helt enkelt två mycket bra maskiner så det är nog inte fel att ha en av var om man har möjlighet.

Det som jag tycker är tråkigt det är att man inte verkar vilja släppa loss OSX att installeras på vilken maskin du vill på samma sätt som Windows. Det skulle ju lösa mitt problem med ljudkort till exempel. Jag kunde bygga en egen intelmac (ganska billigt till och med) köra botcamp och få tillgång till alla windows pluggar. Jag skulle kunna ha mitt delta 1010 kvar till PC läget och mixa och dra nytta av alla godbitar i Logic 7 och Studio i mac läget. Skaffa ett likvärdigt FW kort som deltat men med bara 2 in och utgångar för macläget, allt i samma dator. Det skulle ju vara drömlösningen men det kan vi nog glömma det kommer aldrig att hända på riktigt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

Är det ingen som bytt från Mac till Pc? Det vore intressant att höra varför i så fall. Om det inte finns en enda person här som gjort den "resan", kanske det säger en hel del.

Jag känner till flera i branchen som gjort det bytet.

Som vanligt när det gäller PC så måste man KUNNA MKT MER om vad/hur man ska bära sig

åt för att få ett stabilt musiksystem på PC jämfört med Mac.

Men när man väl gjort rätt så verkar det funka hur bra som helst och flera av dom jag känner, som är

mkt skickliga i sittt yrke, är mkt mer nöjda när dom bytt från Mac till PC.

Kan nämna att jag själv är Mac/Logic användare men ska byta.

Ni som alltid försvarar Mac har inte så bra koll. Stora problem har funnits länge.

Logic är, och har länge varit, ett buggigt program. Apple har haft hur mkt tid på sig som helst

att rätta till gamla buggar men många kvarstår och många nya har dykt upp i 8an.

Skulle kunna fylla flera sidor här med alla mkt allvarliga problem som studiokollegor har haft med Logic.

Många känner att man inte längre kan lita på Logic när man samtidigt har viktiga kunder i studion.

Klagotrådar på Apples egna forum har stängts ner när kritiken blivit för hård... helt sanslöst.

Det har varit problem med många Macar - som Apple INTE fixat till. T ex G5ornas kernel panics.

Powerbooks med överhettningsproblem, strulande skärmar, felande HDs etc.

Mest pålitliga Logicsystem jag testat var på en G4 och Logic version 6,8.

Det är måååånga år sedan nu.

Att Logics specifikationer piskar konkurrenterna med allt som ingår är ju självklart. Även om programmet

fortfarande skulle kosta 10 000 kr. Men för mig är det inte värt 1000 kr om jag inte ens kan spela in musiker under en hel dag utan att få dom mest bizarra problem.

Kommentar från musikaffär för ett tag sedan:

Jag - Så, har Logic blivit mer stabilt nu då?

Försäljare - Oja. Logic är ju bäst. Och nu funkar det ännu bättre.

Jag - Hur upplever du skillnaden?

Försäljare (mkt nöjd) - Förr fick jag ungefär 3 krasher om dagen. Nu har jag en krash om dagen, ibland kan det går flera dagar utan att det krashar alls!

Helt sjuk inställning. Jag har viktiga kunder, profesionella musiker, som betalar ordentligt för mina tjänster som

studiotekniker/producent. Det är helt orimligt att man lägger 40 000 kr på Dator/DAW och inte kan lita på det ska rulla stabilt. Hellre ett program som är stabilt än ett med 1000 funktioner som krashar.

Jag driver en musikstudio - inte ett jävla dagis.

Apple är långt ifrån felfria även om datorerna är grymt kraftfulla och OSX är ett jävligt bra operativsystem.

Fast Leopard verkar ju vara sunkigt just nu...

DAW på PC kan suga såååååå hårt, Mac likaså.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är operativsystem helt ointressant. Det viktiga är ju verktygen man jobbar med.

Just nu har Apple ett försprång med sitt Logic. Men pendeln svänger fam och tillbaka.

Som motpart till ditt påstående att ett OS (operativsystem) är ointressant vill jag påstå att det är precis tvärt om och är väldigt intressant! Detta eftersom ett OS tar hand om alla program och avgör vad man får/kan göra och inte med de verktyg man har installerade i sitt OS. En dator utan OS är inget mer än en väldigt dyr klump elektronik, vill dra likheten mellan ett OS och en husgrund. Ingen husgrund, inget hus värt namnet. Inget OS, massor av verktyg men ingen som vet hur man tar hand om dom eller använder dom. Eller om man vill så är hjärnan ett OS och en hjärna utan kropp är inte så användbar för gemene man.

Dock håller jag med dig i att verktygen är väldigt viktiga men det är lätt att glömma att alla har olika tycke, smak och behov. Med detta sagt menar jag inte att du inte redan vet detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker är tråkigt det är att man inte verkar vilja släppa loss OSX att installeras på vilken maskin du vill på samma sätt som Windows. Det skulle ju lösa mitt problem med ljudkort till exempel. Jag kunde bygga en egen intelmac (ganska billigt till och med) köra botcamp och få tillgång till alla windows pluggar. Jag skulle kunna ha mitt delta 1010 kvar till PC läget och mixa och dra nytta av alla godbitar i Logic 7 och Studio i mac läget. Skaffa ett likvärdigt FW kort som deltat men med bara 2 in och utgångar för macläget, allt i samma dator. Det skulle ju vara drömlösningen men det kan vi nog glömma det kommer aldrig att hända på riktigt.

Du har redan svaret på varför man inte kan installera OS X på vilken dator man vill i ett av mina tidigare inlägg "Vidare skall också nämnas att operativsystemen (OS) är uppbyggda från två olika håll. Ett där man anpassar hårdvaran efter mjukvaran (Windows) och ett där man gör tvärt om, anpassar mjukvaran efter hårdvaran (OS X)." Det är bland annat därför som, vad jag erfarit (Mac G4 <--> Windows XP), man inte kan flytta ett PCI-kort från en PC till en Mac och tvärt om. Om man skulle kunna använda vilken hårdvara som helst, RAM-minnen och hårddiskar undantaget, ställer jag mig lite frågande till varför det finns "mac edition" av grafikkort/ljudkort 🙂

Lösningen för dig om du vill använda samma ljudkort till din Windowsdator och till din Mac är ett FireWire eller USB ljudkort som är kompatibelt med både Windows och OS X. Om du inte vill lägga pengar på ytterligare ett ljudkort behöver du faktiskt inte det om du nöjer dig med det inbyggda ljudkortet i din Mac. Gör WAV-filer som du skickar via nätverket mellan din Windowsmaskin och din Mac och använd de program/effekter/pluggar du vill så får du det bästa av två världar, dock inte i samma maskin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur är det nu egentligen? Det skulle vara skoj att få lite koll på hur man i genomsnitt upplever det på riktigt.

Själv så tycker jag nu när smekmånads fasen lider mot sitt slut att dom dvs. mac är helt klart helt OK men att det trots allt var lite lätt överdrivet allt det positiva man hörde innan man tog steget.

Att det går att köra Windows på en mac kvalar liksom ut för det går ju som alla vet numera även att köra Mac på en PC så hårdvaran kan vi lämna därhän.

Ja så vad sägs av alla konverterare, fyll på med just dina erfarenheter så näste man får mer kött på benen innan dom ger sig ut i det okända.

Göran

om man har mycket hårdvara kör på mac 🙂 tycker jag jag har en macbook pro 2,2 men kör inget musikprogramm ännu men det kommer i framtiden macen e fint najs.

macen startar snabbare, inga virus (så som många vet), macen e billig för det man får jämfört med en vanlig pc laptop...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Egentligen är operativsystem helt ointressant. Det viktiga är ju verktygen man jobbar med.

Just nu har Apple ett försprång med sitt Logic. Men pendeln svänger fam och tillbaka.

Som motpart till ditt påstående att ett OS (operativsystem) är ointressant vill jag påstå att det är precis tvärt om och är väldigt intressant! Detta eftersom ett OS tar hand om alla program och avgör vad man får/kan göra och inte med de verktyg man har installerade i sitt OS. En dator utan OS är inget mer än en väldigt dyr klump elektronik, vill dra likheten mellan ett OS och en husgrund. Ingen husgrund, inget hus värt namnet. Inget OS, massor av verktyg men ingen som vet hur man tar hand om dom eller använder dom. Eller om man vill så är hjärnan ett OS och en hjärna utan kropp är inte så användbar för gemene man.

Dock håller jag med dig i att verktygen är väldigt viktiga men det är lätt att glömma att alla har olika tycke, smak och behov. Med detta sagt menar jag inte att du inte redan vet detta 🙂

Tekniskt har du rätt. Men operativsystem är helt osexigt och skall bara funka.

Men för mig och när jag skapar musik spelar os ingen roll.

Enkelt och utan krångel, desto mindre man så att säga märker av os desto bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har skaffat en mac. Jag har inte bytt utan kompleterat. Tja vad ska man säga. OSX sär grymt snyggt och med logic så är audio prestandan grymt bra. Kör kontakt med stora pianon

från sampletekk med latency på 64 och det flyter på rikigt bra. Om osx är mer kråm än funktionalitet. Unixen är ganska gammalmodig i jämförelse med tex solaris eller linux.

Men jag gillar inte attityden det är inte speciellt unix aktig. Men det är väl en inspiration från windows. Kör man andra applikationer som är porterade windows appliaktioner så

blir man inte alls lika impad. Men det är nog fel att lasta macen för detta. Jag tycker nog att macen är lovande, men det känns som om det fortfarande är lite gnissel kvar från

flytten till intel processor. Apple har gjort sin läxa, men programvaruleverantörerna ligger fortfarande efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Citat:
Är det ingen som bytt från Mac till Pc? Det vore intressant att höra varför i så fall. Om det inte finns en enda person här som gjort den "resan", kanske det säger en hel del.

Jag känner till flera i branchen som gjort det bytet.

Som vanligt när det gäller PC så måste man KUNNA MKT MER om vad/hur man ska bära sig

åt för att få ett stabilt musiksystem på PC jämfört med Mac.

Men när man väl gjort rätt så verkar det funka hur bra som helst och flera av dom jag känner, som är

mkt skickliga i sittt yrke, är mkt mer nöjda när dom bytt från Mac till PC.

Kan nämna att jag själv är Mac/Logic användare men ska byta.

Ni som alltid försvarar Mac har inte så bra koll. Stora problem har funnits länge.

Logic är, och har länge varit, ett buggigt program. Apple har haft hur mkt tid på sig som helst

att rätta till gamla buggar men många kvarstår och många nya har dykt upp i 8an.

Skulle kunna fylla flera sidor här med alla mkt allvarliga problem som studiokollegor har haft med Logic.

Många känner att man inte längre kan lita på Logic när man samtidigt har viktiga kunder i studion.

Klagotrådar på Apples egna forum har stängts ner när kritiken blivit för hård... helt sanslöst.

Det har varit problem med många Macar - som Apple INTE fixat till. T ex G5ornas kernel panics.

Powerbooks med överhettningsproblem, strulande skärmar, felande HDs etc.

Mest pålitliga Logicsystem jag testat var på en G4 och Logic version 6,8.

Det är måååånga år sedan nu.

Att Logics specifikationer piskar konkurrenterna med allt som ingår är ju självklart. Även om programmet

fortfarande skulle kosta 10 000 kr. Men för mig är det inte värt 1000 kr om jag inte ens kan spela in musiker under en hel dag utan att få dom mest bizarra problem.

Kommentar från musikaffär för ett tag sedan:

Jag - Så, har Logic blivit mer stabilt nu då?

Försäljare - Oja. Logic är ju bäst. Och nu funkar det ännu bättre.

Jag - Hur upplever du skillnaden?

Försäljare (mkt nöjd) - Förr fick jag ungefär 3 krasher om dagen. Nu har jag en krash om dagen, ibland kan det går flera dagar utan att det krashar alls!

Helt sjuk inställning. Jag har viktiga kunder, profesionella musiker, som betalar ordentligt för mina tjänster som

studiotekniker/producent. Det är helt orimligt att man lägger 40 000 kr på Dator/DAW och inte kan lita på det ska rulla stabilt. Hellre ett program som är stabilt än ett med 1000 funktioner som krashar.

Jag driver en musikstudio - inte ett jävla dagis.

Apple är långt ifrån felfria även om datorerna är grymt kraftfulla och OSX är ett jävligt bra operativsystem.

Fast Leopard verkar ju vara sunkigt just nu...

DAW på PC kan suga såååååå hårt, Mac likaså.

Mvh Omni

Mycket intressant och viktigt inlägg det är inte ofta man får läsa sånt här. Jobbar man med det här och går i mac tankar så är det här guld värt att känna till och tänka till över. Kort sagt det verkar precis som jag misstänker vara summa sumarum ungefär lika mycket gröjs på båda plattformarna.

Men i realiteten får man väl komma ihåg att det finns väl en gräns för hur mycket man kan förvänta sig av ettor och nollor 😱 . Vi pratar ju maskiner och programmering så helt perfekt går det nog inte att få det. Det kanske vore nåt för både apple och microsoft att tänka på när dom skryter om sina produkter och tar bra betalt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Det som jag tycker är tråkigt det är att man inte verkar vilja släppa loss OSX att installeras på vilken maskin du vill på samma sätt som Windows. Det skulle ju lösa mitt problem med ljudkort till exempel. Jag kunde bygga en egen intelmac (ganska billigt till och med) köra botcamp och få tillgång till alla windows pluggar. Jag skulle kunna ha mitt delta 1010 kvar till PC läget och mixa och dra nytta av alla godbitar i Logic 7 och Studio i mac läget. Skaffa ett likvärdigt FW kort som deltat men med bara 2 in och utgångar för macläget, allt i samma dator. Det skulle ju vara drömlösningen men det kan vi nog glömma det kommer aldrig att hända på riktigt.

Du har redan svaret på varför man inte kan installera OS X på vilken dator man vill i ett av mina tidigare inlägg "Vidare skall också nämnas att operativsystemen (OS) är uppbyggda från två olika håll. Ett där man anpassar hårdvaran efter mjukvaran (Windows) och ett där man gör tvärt om, anpassar mjukvaran efter hårdvaran (OS X)." Det är bland annat därför som, vad jag erfarit (Mac G4 <--> Windows XP), man inte kan flytta ett PCI-kort från en PC till en Mac och tvärt om. Om man skulle kunna använda vilken hårdvara som helst, RAM-minnen och hårddiskar undantaget, ställer jag mig lite frågande till varför det finns "mac edition" av grafikkort/ljudkort 😱

Lösningen för dig om du vill använda samma ljudkort till din Windowsdator och till din Mac är ett FireWire eller USB ljudkort som är kompatibelt med både Windows och OS X. Om du inte vill lägga pengar på ytterligare ett ljudkort behöver du faktiskt inte det om du nöjer dig med det inbyggda ljudkortet i din Mac. Gör WAV-filer som du skickar via nätverket mellan din Windowsmaskin och din Mac och använd de program/effekter/pluggar du vill så får du det bästa av två världar, dock inte i samma maskin 😛

Det är så här jag kör just nu.

Sen går det ju faktiskt att få igång Osx på en PC iom. intel macarnas ankomst. Det är inget att rekommendera för det är olagligt det ska man komma ihåg, men det går och det funkar bra jag har sett det själv.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

EN FRÅGA!

Var ligger tyngden i skapandet av musik? På operativsystemet eller på själva burken? Dvs, man säger att Mac jämfört med PC ska vara bättre för musik eftersom det minimerar "knasning" ja ni vet va ja menar. Men beror detta på själva burken och hårdvaran, eller är det operativsystemet som är så bra att den minimerar alla processer och försöker få så lite som möjligt under körning.

Väldigt tacksam för svar, behövs.

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...