Jump to content
Annons

Seriekoppling av diverse MIDI-doningar


nkai

Recommended Posts

Jo det är så att jag går och funderar på en sak. och efter att ha sökt på forumet och inte blivit klokare så hör jag med er herrar(och div. damer) om detta.

Kan man seriekoppla, låt säga en Behringer BCR2000 och ett vanligt MIDI-klaviatur? Så att man skulle kunna bygga sig sin egen lilla rejäla masterklaviatur med alla rattar som man skulle kunna tänkas behöva. I nr 2. eller 3. av Studio 2003 så skrevs det om detta i Q&A-artikeln. Men där blev jag inte klokare heller! 😆

Är tacksam för svar!

EDIT: Kom på att den här tråden lämpar sig bättre i Hårdvaruforumet, men det är ju lätt att vara efterklok.

Redigerat av nkai
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bör väl gå bra om du har midi through. Midi är dock en långsam standard så man ska inte ha för långa kedjor eller för långa kablar. Då blir det fördröjningar. Detta löser man med en midimerger som parallellkopplar enheterna in/ut från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att du ska kunna ha midi in och midi ut parallellt från två masterenheter så kan du, som dede säger, använda en mergebox... jag kan rekommendera Philip rees midimerger som funkar skitbra till det ändamålet. du mergar alltså midi-in signalerna som går till datorn.. en från Behringern och en från masterklaviaturen eller whatever du känner för... det finns en 3 - 1 merger oxå om du vill ha ytterligare en masterenhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl gå bra om du har midi through. Midi är dock en långsam standard så man ska inte ha för långa kedjor eller för långa kablar. Då blir det fördröjningar. Detta löser man med en midimerger som parallellkopplar enheterna in/ut från datorn.

Det blir normalt inte fördröjningar för att man går mellan enheterna med thru-in-thru-in ett antal gånger. Det härrör från en felskrivning i en artikel som skrevs under midins stenålder i tidningen Keyboard, om jag minns rätt. Det dementerades, men levde ändå kvar som en obestridlig sanning i folks medvetande...

Om det är en hårdvaru-thru, så kommer fördröjningen att röra sig om nanosekunder, eftersom vidarebefordringen bara påverkas av stigtider hos de transistorer som sitter i syntens midiinterface. Om man däremot har en "soft-thru", där inkommande signal tas in till syntens CPU för att skickas vidare därifrån, så blir det en märkbar fördröjning - men det är ganska ovanligt.

Vad som däremot kan hända, är att om man har flera enheter efter varandra, så kan originalsignalen bli lite sönderhackad eller distorderad vid varje thru (beroende på hur bra eller dåligt förstärkarkretsarna i interfacet är byggda...) och därför komma fram som fel toner eller inte komma fram alls till senare enheter. Vad som också kan hända är att man skickar för mycket mididata i samma kabel (många samtidiga toner, samtidigt med modulation, pitchbend och realtids filtersvep...) - och att midisystemet då inte hinner hantera allt som skyfflas in - med förlorad data som följd. I båda dessa fall kan man med lite god vilja uppfatta det som fördröjningar i stället för vad det egentligen är - och på så sätt få "bekräftat" myten om fördröjningar... :rolleyes:

En midi thru-box eliminerar eventuella problem med soft-thru och sönderhackade signaler - men det andra problemet kräver att man skaffar ett interface med fler midiutgångar, så att man kan separera de mest krävande syntarna från de övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...