Jump to content
Annons

mikrofonval?


berghs.kedjan

Recommended Posts

Jo, jag vet att det finns en hel del trådar om detta men jag behöver både mik och preamp (eller åtminstone fantommatning eftersom mitt ljudkort inte har det). Med en begränsad budget har jag fått ett par olika förslag från olika musikaffärer:

Dels:

1: C:a 1200:-

TSM MT87S MK2 + Tube MP Pack

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=487006

Eller:

2: C:a 1300:-

Mikrofon Golden Age FC1 Mk2

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=159881

Med en:

BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200 (Art: 138513)

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=138513

Eller möjlitvis

3: c:a 1300:-

JJLab C010

Med en mixer alto Amx 80

Mitt främsta användningsområde kommer att vara sång, både manliga och kvinnliga röster och även barnröster. Har ni tankar på vilket paket som är det vettigaste att satsa på?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En så billig mixer blir sämre än preamparna, så paket 3 skulle vara det första jag valde bort.

Annars är det nog hugget som stucket egentligen...

Jag hade egentligen inte velat överväga de andra heller, utan hellre lagt till lite mer och valt Studio Projects VTB1 som preamp. VTB1 är den billigaste preamp jag skulle kunna rekommendera och fortfarande ha gott samvete - men jag är kanske onödigt kinkig...? 😉

Har du förresten räknat med att du behöver kablar, puffskydd och micstativ också, eller har du sådant redan...? Sådant brukar nämligen inte ingå till prylarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En så billig mixer blir sämre än preamparna, så paket 3 skulle vara det första jag valde bort.

Annars är det nog hugget som stucket egentligen...

Jag hade egentligen inte velat överväga de andra heller, utan hellre lagt till lite mer och valt Studio Projects VTB1 som preamp. VTB1 är den billigaste preamp jag skulle kunna rekommendera och fortfarande ha gott samvete - men jag är kanske onödigt kinkig...? 😉

Har du förresten räknat med att du behöver kablar, puffskydd och micstativ också, eller har du sådant redan...? Sådant brukar nämligen inte ingå till prylarna.

Håller med... vtb1 kommer du bli nöjd med. Slarva aldrig med billiga produkter, du kommer bara ångra dig. Många talar varmt om studio projects b1:a också, och den låter väl ok för sitt pris, men enligt mig är det för boostad i diskanten, men o andra sidan får man vad man betalar för. Den är helt klart värd sitt pris i alla fall. Så för att svara på din fråga: Skaffa vtb1 + b1:an som paket, du hamnar strax över 2000 kr, men det är det värt. Tro mig

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju nämna det, men skillnaden mellan många olika micar kan du jämföra om du hämtar smakprov från min testsite... 😉

Min personliga favorit i lägsta prisklassen, är B1, som Yllet nämnde - men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har en dynamisk mikrofon (Senheiser e815s) och jag tycker att det blir burkigt med den. Och de alternativ jag har fått i den prisklass jag kanske kan ha råd med just nu är stormembran...

MVH

stormembransmikrofoner har om möjligt varit lika hypade som rörbaserade förstärkare. jag är inte emot stormembransmikrofoner, men många av dem har en upptagning som ställer stora krav på den akustiska miljön, för att komma till sin rätt. en miljö som ofta saknas hos hemmapulande nybörjare.

undersök gärna alternativa småmembrans-kondingar också. inte för att det nödvändigtvis är bättre för dig, utan för att de är så hypade (just för att de är stormembranare), att man kan ledas att tro att det inte finns något annat.

du kan förresten göra bra deal genom att handla från thomann eller musicstore på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En så billig mixer blir sämre än preamparna, så paket 3 skulle vara det första jag valde bort.

Annars är det nog hugget som stucket egentligen...

Jag hade egentligen inte velat överväga de andra heller, utan hellre lagt till lite mer och valt Studio Projects VTB1 som preamp. VTB1 är den billigaste preamp jag skulle kunna rekommendera och fortfarande ha gott samvete - men jag är kanske onödigt kinkig...? 😉

Har du förresten räknat med att du behöver kablar, puffskydd och micstativ också, eller har du sådant redan...? Sådant brukar nämligen inte ingå till prylarna.

Tack för svar!

Jo, paket 3 var nog inte något som jag tyckte verkade riktigt vettigt heller, av samma anledning som du nämner... Visst vore det roligt att lägga mer pengar på det och få bättre preamp osv. men... Kablar och mikstativ har jag, dock inte puffskydd...

Ja, ja, vi får väll se...

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har en dynamisk mikrofon (Senheiser e815s) och jag tycker att det blir burkigt med den. Och de alternativ jag har fått i den prisklass jag kanske kan ha råd med just nu är stormembran...

MVH

Eftersom den bara går upp till 12kHz, så förstår jag att den känns burkig...

Vad har du för ljudkort? Med fel ljudkort så kan du få ganska risigt ljud på grund av det också - även om lineingången (som man kopplar in den externa preampen på), är klart bättre än micingången på "normala" ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? Med fel ljudkort så kan du få ganska risigt ljud på grund av det också - även om lineingången (som man kopplar in den externa preampen på), är klart bättre än micingången på "normala" ljudkort...

Jag har ett M-Audio Fast Track USB som jag egentligen inte är så nöjd med, dels saknar det fantommatning och dels så är det långsamt (ljudkvaliten kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag enbart använt det tillsammans med micken). På grund av ljudkortets långsamhet så har jag på slutet faktiskt använt det inbyggda ljudkortet i min iMac G5, men det har ju då varit för uppspelning av ljud (jag kör Logic 7.1 i datorn).

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

undersök gärna alternativa småmembrans-kondingar också.

Har du någon bra att rekommendera i vettig prisklass?

MVH

Ps. Tack för webtipsen!

på exempelvis thomann hittar du audio-technica, akg och röde i prisklassen 1500:- (finns ju även riktiga budgetmodeller där också) poängen är att du inte bör låsa dig fast vid en typ.

emusic hinner jag inte kolla, för jag ska tvätta bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är:

THE T.BONE

för märke? Hittade detta på Thomann..

MVH

Det är ett OEM-"märke", som Thomann själva har hittat på. Andra exempel på OEM-"märken" är TSM (Luthman), JJLabs (JAM) och GA Acoustics (GoldenAge Music).

Om du ska titta på småmembranare också, så kan jag rekommendera den svenska Line Audio Design CM3, som det också finns exempel med, på min testsite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till Claes.

Menar du att val av preamp är viktigare än val av mik?

MVH

Både ja och nej - men framför allt så menar jag att alltför billiga preampar bara gör att man önskar att man hade satsat på någon annan från början - medan även väldigt billiga micar kan vara helt ok (lyssna på smakproven på min testsite, så märker du att det är väldigt få som inte låter acceptabelt...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat ett annat paket som troligtvis inte är lika bra, frågan är hur mycket sämre det är?

http://www.thomann.de/se/news_msg_packa_up...59b6a46b8804211

Fördelen med detta är ju att jag får ett firewire ljudkort, och att jag får en mixer som även kan användas i andra sammanhang än inspelning...

Frågan är om det blir någorlunda ljud utav detta i en inspelningssituation?

Min övriga utrustning är en iMac G5 och Logic pro 7.1. Jag är främst pianist och vill komma åt möjligheten att spela in sång... En tanke är ju att börja med detta paket och sedan köpa en till mic? Jag är lite rådvill...

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat ett annat paket som troligtvis inte är lika bra, frågan är hur mycket sämre det är?

http://www.thomann.de/se/news_msg_packa_up...59b6a46b8804211

Fördelen med detta är ju att jag får ett firewire ljudkort, och att jag får en mixer som även kan användas i andra sammanhang än inspelning...

Frågan är om det blir någorlunda ljud utav detta i en inspelningssituation?

Min övriga utrustning är en iMac G5 och Logic pro 7.1. Jag är främst pianist och vill komma åt möjligheten att spela in sång... En tanke är ju att börja med detta paket och sedan köpa en till mic? Jag är lite rådvill...

MVH

Om du köper det kommer du få sämre kvalité

eftersom ljudet måste gå igenom mixern också.

Jag rekomenderar ett externt ljudkort med

preamps inbyggt. Det brukar bli bäst så, iallafall i denna prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog lägga ner pengarna på akustiken i förstahand. Spelar liksom ingen roll om du köper en mick för 15.000, det blir skit ändå om du har dålig akustik.

Gå och köp en bal med markskivor av glasfiber och lite tyg (ca 1500:-). Gör sedan en inspelning med micken du har. Låter det fortfarande skit så sattsa på en annan.

Har hört riktigt bra grejor gjorda med bara en sm58 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog lägga ner pengarna på akustiken i förstahand. Spelar liksom ingen roll om du köper en mick för 15.000, det blir skit ändå om du har dålig akustik.

Gå och köp en bal med markskivor av glasfiber och lite tyg (ca 1500:-). Gör sedan en inspelning med micken du har. Låter det fortfarande skit så sattsa på en annan.

Har hört riktigt bra grejor gjorda med bara en sm58 😕

Gör akustiken så mycket när man har en dynamisk mikrofon?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag skulle nog lägga ner pengarna på akustiken i förstahand. Spelar liksom ingen roll om du köper en mick för 15.000, det blir skit ändå om du har dålig akustik.

Gå och köp en bal med markskivor av glasfiber och lite tyg (ca 1500:-). Gör sedan en inspelning med micken du har. Låter det fortfarande skit så sattsa på en annan.

Har hört riktigt bra grejor gjorda med bara en sm58 😕

Gör akustiken så mycket när man har en dynamisk mikrofon?

MVH

Akustiken påverka alla inspelningar.

Sedan jag skaffade en Stormembrans mick så får jag lättare in ljud ifrån datorn och rummet än med en dynamisk mick.

Burkigtljud kan mycket väl bero på dåliga förhållanden där du spelar in. Reflektioner i rummet. Prova att dämpa lite med enkla medel eller flytta inspelningsposition så kanske du kan få mindre burkigt ljud.

Hade samma problem som du med burkigtljud för en massa år sedan. Bytte inspelningsplats och slapp köpa ny mick...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

... och får du ett burkigt ljud nu så vill jag lova att det blir ännu värre med en kondensator mick. 😲

Men borde det inte bli mindre burkigt om man har en mikrofon som har en frekvenskurva som även tar med ljud över 12kHz?

Han menar nog att en konding kommer att ta upp ännu mer (burkig) rumsakustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en del i burkigheten ligger ju i att jag inte upplever en klar diskant, eller har jag helt fel?

MVH

Nej, burkigheten kommer ju såklart även från micken om den nu inte tar upp ljud över 12kHz.

Men jag tror ändå att det beror i förstahand på akustiken. Hur ser rummet ut, väl möblerat eller kala väggar?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en del i burkigheten ligger ju i att jag inte upplever en klar diskant, eller har jag helt fel?

MVH

Nej, burkigheten kommer ju såklart även från micken om den nu inte tar upp ljud över 12kHz.

Men jag tror ändå att det beror i förstahand på akustiken. Hur ser rummet ut, väl möblerat eller kala väggar?

PDF fil med min mics spesar finns här:

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_e.../e_815-S_GB.pdf

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, alltså köp du en ny (kondesator) mick men glöm inte hur viktigt det är med bra akustik. En kondensator mick tar upp ljudet upp till 20khz så bara där blir det en förbättring vid köp av en ny mick. Men du kommer ha så otroligt mycket mer glädje av din nya mick om du har en vackert klingande (eller dämpad) akustik 😄

EDIT: tycker dock att det ser ut som att din mick tar upp ljud upp till 20khz på länken ovan och då beror det garanterat på akustiken...hmm....vem sa 12khz?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...