Jump to content
Annons

Jag har värsta idén


tbruce

Recommended Posts

Sen ett tag tillbaka har jag filat och slipat och borrat på en idé om en helt ny typ av musikhårdvara. Det är ett försök att lösa det eviga gamla problemet med hur man spelar elektronisk och framförallt sequencerbaserad musik på scen på ett meningsfullt och för publiken intressant sätt. En del av problemet är att göra så att musikern faktiskt har realtidskontroll över vad som händer - men detta har ju lösts sen tidigare, t ex med Ableton live. Den del som jag själv dock inte har sett någon lösa särskilt snyggt tidigare är hur man samtidigt gör det hela visuellt intressant för publiken. Och nej nu pratar jag inte om videoprojektioner eller något sånt. 😛 En snubbe som spelar gitarr kan vem som helst se att det finns NÅN sorts koppling mellan det han gör och det som låter, men om det är en snubbe som hänger över en laptop är det svårt att veta om han faktiskt gör nåt med musiken eller om han typ spelar MS röj. Min idé löser båda dessa problem på ett elegant sätt; musikern har fantastisk "handson"-kontroll över musiken, och det är hela tiden tydligt för publiken om inte vad som händer så iaf ATT något händer.

Nej det handlar inte om några superavancerade touchscreens á la Lemur eller liknande, detta är hyfsat billiga och enkla komponenter, och utvecklings- och produktionskostnaderna borde inte på något sätt vara orimliga. Det finns på sätt och vis vissa likheter med Yamaha's "Tenori-on", men skillnaderna är mångdubbelt större än likheterna.

Men jaha. Vad katten ska jag göra av detta? Jag har hört mej för hos diverse musikhårdvarutillverkare redan, utan att beskriva själva idén förstås - det gängse svaret är så klart att de redan har fullt upp med egen produktutveckling och att de därför aldrig tar in idéer utifrån på det här sättet, verkar i det närmaste vara en principsak. Att starta eget känns väl lite väl våghalsigt, jag kan ju ingenting om sånt här egentligen, jag har bara en idé som jag inte har sett någon annanstans. Och att bara publicera idén detaljerat på typ internet är ju inte heller så bra, med tanke på att alla möjligheter till patent mm försvinner med en gång då.

Hjälp mej. Hmm. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag egentligen rätt kass koll på detta, men steg ett är väl ändå att patentera idén. Då har du hursomhelst möjlighet att få någon ersättning om, exempelvis, Behringer använder sina reverse-engineerade budgetvarianter av CIA:s tankeläsningsapparater för att stjäla din idé. 😱

Nästa steg vore väl att få tag i nån/några människor du litar på och försöka utveckla en prototyp...? Tror iaf det är den gängse metoden.

Lite OT, men vad gäller lite mer livevänliga lösningar för elektronisk musik är Reactable ju fortfarande jävligt coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen ide om vart du ska vända dig, men jag vill uppmuntra till att du verkligen gör det. Det låter riktigt spännande, och jag är övertygad om att mångt och mycket man använder idag har kommit från privatpersoners snilleblixtar, däremot är det nog en knivig tröskel att ta sig över om man inte har kontakter "på insidan" i den bransch man ger sig ut i.

Men kör på stenhårt och glöm inte rapportera tillbaks här om du får något napp eller respons.

Lyck till.

/Cliff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa kolla runt på lite högskolor... Själv pluggar jag i Skövde och får ständigt massa mail om att de söker entreprenörer, har inte kollat närmare på det dock eftersom jag inte har några bra idéer själv 😱 men det kan ju vara ett hett tips att kolla upp, borde finnas något liknande på varenda skola i landet tycker jag.

Här är ex. på HIS

http://www.his.se/templates/vanligwebbsida1.aspx?id=22096

Lycka till och hoppas din idé blir verklighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag egentligen rätt kass koll på detta, men steg ett är väl ändå att patentera idén. Då har du hursomhelst möjlighet att få någon ersättning om, exempelvis, Behringer använder sina reverse-engineerade budgetvarianter av CIA:s tankeläsningsapparater för att stjäla din idé. 😛

Nästa steg vore väl att få tag i nån/några människor du litar på och försöka utveckla en prototyp...? Tror iaf det är den gängse metoden.

Lite OT, men vad gäller lite mer livevänliga lösningar för elektronisk musik är Reactable ju fortfarande jävligt coolt.

Patentera kan man absolut göra, men det kostar en del pengar + årsavgift och tar tid att få godkänt. Det väntar jag hellre med tills jag eventuellt har hittat nån väg att gå, annars känns det som pengar i sjön. Hitta folk att bli kompanjon med känns väl som den bästa strategin, men var ska jag hitta dom? 😱 Får väl hålla ögonen öppna och använda lite fantasi... vad gäller Reactable så är den just cool och inte så mycket annat, känns mer som en dyr leksak än ett vettigt instrument. Jag tycker min idé är mycket bättre än så. 🙂 Mer användbar och helt rimlig att massproducera och sälja.

Har ingen ide om vart du ska vända dig, men jag vill uppmuntra till att du verkligen gör det. Det låter riktigt spännande, och jag är övertygad om att mångt och mycket man använder idag har kommit från privatpersoners snilleblixtar, däremot är det nog en knivig tröskel att ta sig över om man inte har kontakter "på insidan" i den bransch man ger sig ut i.

Men kör på stenhårt och glöm inte rapportera tillbaks här om du får något napp eller respons.

Lyck till.

/Cliff.

Tack för din uppmuntran. Ska definitivt återkomma om det blir något av det.

Har för mig att dessa kan hjälpa dig. Kanske är värt ett försök iaf 🙂

//Anders

Stort tack för länken! Det ser verkligen intressant ut, ska läsa på!

Testa kolla runt på lite högskolor... Själv pluggar jag i Skövde och får ständigt massa mail om att de söker entreprenörer, har inte kollat närmare på det dock eftersom jag inte har några bra idéer själv 🙂 men det kan ju vara ett hett tips att kolla upp, borde finnas något liknande på varenda skola i landet tycker jag.

Här är ex. på HIS

<a href="http://www.his.se/templates/vanligwebbsida1.aspx?id=22096" target="_blank">

http://www.his.se/templates/vanligwebbsida1.aspx?id=22096

</a>

Lycka till och hoppas din idé blir verklighet.

Pluggar på Växjö universitet, försökte kolla upp det där men kan inte hitta nåt. Bra förslag dock. Finns ju diverse företagsinkubatorer också.

Du håller väl till i Göteborg om jag inte minns fel. Knalla in hos Elektron och presentera idén vetja. Dom är ju ett litet bolag som verkar ha fötterna på jorden. Dom gör ju iofs syntar, men detta verkar ju närbesläktat.

Elektron

Yes, har hört mej för där (via mejl) - svaret var ungefär att jo nya idéer kan ju alltid vara intressant, men att de redan har fullt upp - kanske möjligtvis om någon del av min idé går att klistra fast på det de redan håller på med, men annars förmodligen inte. Jag känner nog att det inte i första hand är detaljerna som gör min idé bra, utan helhetskonceptet, så att bara slå ihop den med nåt annat lär inte bli så fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt tbruce

Något sådant har jag länge velat se..

Hör med Almi och Nutek.

Almi kan finansiera projekt där folk presenterar idéer som kan ha en kommersiell potential.

Jag har själv varit i kontakt med Almi och har dessvärre inte några vidare bra erfarenheter därifrån men det beror ju på vem man får kontakt med och dennes inställning till vad han eller hon tror/inte tror på. Man får vara envis och presentera ett genomtänkt material med avseende på marknad och allithop...

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst alla inläggen men en grej kan vara att man använder flera små kameror - idag finns det en uppsjö av små behändiga sådana - och lägger upp dem på ett antal skärmar. Det kan vara flera stycken i olika vinklar fastmonterade på de instrument/datorer o.d. som man spelar på. Även kameror monterade på armar/händer/huvud kan kanske se coolt ut. Den händige lille amatörlödaren kan kanske löda ihop en diodrad eller liknande där varje tangent har sin egen diod. Dioderna kan läggas på instrumentets front. Så blir det lite blippblinkande. Ja, det var lite spånande.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tbruce,

Jag har haft en del kontakt med killen som startat Percussa, ett företag som gör AudioCubes - ett slags "tangible user interface". Är det kanske nåt sånt du tänkt dig - eller väsentligt skilt från det?

Länk

För egen del sysslar jag mycket med inbyggda system så jag har nog hyfsad koll på vad som går att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar all lycka till. Spendera inte för mycket pengar på din idé innan du vet att den håller. Tyvärr är det svårt att tjäna pengar på en idé, det är långt kvar tills investeringen lönar sig. Och gör den det kan du räkna med att grabbarna Behringer kopierar för en femtedel av priset.

En början är att göra en ordentlig affärsplan. Ta upp saker som vad det kostar att utveckla fram till färdig produkt (alltid dyrare än man tror), hur många du får sålt (alltid färre och senare än man tror), hur försäljningen skall ske (räkna med minst dubbla priset ut i butik mot vad butiken betalar dig), vilken reklam/marknadsföring som behövs med mera. Räkna ut hur mycket pengar du behöver låna och hur länge.

Kanske är det lika bra att bara sätta ditt namn på "grejen" och be alla att kalla den för det -- ära är inte fy skam det heller.

Oavsett, lycka till.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt tbruce

Något sådant har jag länge velat se..

Hör med Almi och Nutek.

Almi kan finansiera projekt där folk presenterar idéer som kan ha en kommersiell potential.

Jag har själv varit i kontakt med Almi och har dessvärre inte några vidare bra erfarenheter därifrån men det beror ju på vem man får kontakt med och dennes inställning till vad han eller hon tror/inte tror på. Man får vara envis och presentera ett genomtänkt material med avseende på marknad och allithop...

lycka till!

Det är typ som en inkubator va? Eller hur funkar det?

Jag har inte läst alla inläggen men en grej kan vara att man använder flera små kameror - idag finns det en uppsjö av små behändiga sådana - och lägger upp dem på ett antal skärmar. Det kan vara flera stycken i olika vinklar fastmonterade på de instrument/datorer o.d. som man spelar på. Även kameror monterade på armar/händer/huvud kan kanske se coolt ut. Den händige lille amatörlödaren kan kanske löda ihop en diodrad eller liknande där varje tangent har sin egen diod. Dioderna kan läggas på instrumentets front. Så blir det lite blippblinkande. Ja, det var lite spånande.

/P

Låter absolut coolt men har inte så mycket med min idé att göra.

Hej tbruce,

Jag har haft en del kontakt med killen som startat Percussa, ett företag som gör AudioCubes - ett slags "tangible user interface". Är det kanske nåt sånt du tänkt dig - eller väsentligt skilt från det?

Länk

För egen del sysslar jag mycket med inbyggda system så jag har nog hyfsad koll på vad som går att göra.

Häftigt, både ja och nej, båda är ju en lite annorlunda typ av musikhårdvara så visst finns det likheter. Båda är också i princip en sorts kontrollenhet för någon mjukvara, men min skulle nog behöva göra lite mer än skicka enkla midimeddelanden för att vara riktigt meningsfull. Visst skulle den kunna skicka midiinformation för att styra vilka mjukvaruinstrument som helst, men den skulle även behöva sin egen mjukvara för de viktigaste funktionerna.

Inbyggda system, ja men då har du lite koll på sånt här kanske? Skulle ju vara kul att få lite professionella synpunkter på det hela...

Jag har för mig att man inte kan ta patent på en idé. Det får du kolla!

Troligtvis behöver du börja bygga innan du tar patent, därmed inte sagt att den behöver fungera.

Lycka till och att du gör något utav det.

MVH

Jag är ganska säker på att det räcker med att lämna in en detaljerad beskrivning/ritning som förstås ska följa vissa regler.

Önskar all lycka till. Spendera inte för mycket pengar på din idé innan du vet att den håller. Tyvärr är det svårt att tjäna pengar på en idé, det är långt kvar tills investeringen lönar sig. Och gör den det kan du räkna med att grabbarna Behringer kopierar för en femtedel av priset.

En början är att göra en ordentlig affärsplan. Ta upp saker som vad det kostar att utveckla fram till färdig produkt (alltid dyrare än man tror), hur många du får sålt (alltid färre och senare än man tror), hur försäljningen skall ske (räkna med minst dubbla priset ut i butik mot vad butiken betalar dig), vilken reklam/marknadsföring som behövs med mera. Räkna ut hur mycket pengar du behöver låna och hur länge.

Kanske är det lika bra att bara sätta ditt namn på "grejen" och be alla att kalla den för det -- ära är inte fy skam det heller.

Oavsett, lycka till.

Gunnar

Tackar ödmjukast för dina råd, jag har dock inga planer på att starta eget kring denna idén, iaf inte inom den närmaste tiden...

Pluggar på Växjö universitet, försökte kolla upp det där men kan inte hitta nåt. Bra förslag dock. Finns ju diverse företagsinkubatorer också.

Då är vi två som pluggar där.

Vi pluggar nog samma sak också, fast i olika städer...

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del sysslar jag mycket med inbyggda system så jag har nog hyfsad koll på vad som går att göra.
Inbyggda system, ja men då har du lite koll på sånt här kanske? Skulle ju vara kul att få lite professionella synpunkter på det hela...
Visst, du kan PM:a om du känner för att diskutera.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...