Jump to content
Annons

Ubuntu! Vilken DAW?


Bulldozer

Recommended Posts

God dag!

Har tänkt att skrota Windows och börja köra Ubuntu då jag hatar windows.

MEN! Fungerar TonePort/Gear Box på Ubuntu? Vilken DAW ska man köra?

Hur flyttar jag mina audiofiler till en mapp (de ligger utspridda överallt på datorn), jag kör Cubase.

Och hur exporterar jag projektfilerna/mapparna till det nya inspelningsprogrammet?

Take Care

//David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Drivrutiner och program från Windows fungerar inte i Linux, om du inte kör Wine - men då kan du ju nästan lika gärna fortsätta köra Windows på en egen partition.

Exportera dina kanaler till wave-filer - dessa kan importeras i samtliga program.

Några förslag på inspelningsprogram för Linux är Ardour, EnergyXT och Rosegarden. Ardour 2 ingår i Ubuntu Studio, se separata trådar om detta.

EDIT: Flyttar från avdelning Inspelning.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Visste inte direkt vart jag skulle posta tråden!

Frågan kvarstår... fungerar min TonePort Ux2 på Ubuntu?

Finns det drivrutiner för Linux på Line 6s webbplats så gör det garanterat det. Finns det inte drivrutiner för Linux där så vågar jag nog påstå att det inte går. Efter vad jag har sett (snabb sökning på Google) så verkar det inte finnas stöd för TonePort i Ubuntu i alla fall. Och då förmodligen inte i andra Linuxdistributioner heller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Toneport Ux2 ett ljudkort? I så fall verkar det inte som det funkar med Linux. Alla ljudkort som fungerar finns listade antingen på ALSAs hemsida eller FFADOs hemsida.

Annars skulle jag nog rekommendera Ardour, även om jag inte provat det själv, men det verkar som att det är i klass med Cubase/Logic, i alla fall nästan, och det jobbas ständigt på det. Lycka till, hoppas det går bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Toneport Ux2 ett ljudkort? I så fall verkar det inte som det funkar med Linux. Alla ljudkort som fungerar finns listade antingen på ALSAs hemsida eller FFADOs hemsida.

Annars skulle jag nog rekommendera Ardour, även om jag inte provat det själv, men det verkar som att det är i klass med Cubase/Logic, i alla fall nästan, och det jobbas ständigt på det. Lycka till, hoppas det går bra! 🙂

Det enda stödet jag lyckades hitta var för PODxt, men det kanske är en liknande produkt så att du kan få lite ljud ur prytteln: http://www.tanzband-scream.at/line6/

Tyvärr är det ju så att tillverkarna inte lägger så mycket krut på Linux. Det är till och med svårt att få tag på prylar till låns för att skriva egna drivers om man skulle vilja/kunna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...