Jump to content
Annons

Hur mycket får man kopiera?


herrmask

Recommended Posts

Att publicera en låt på ett Internet-forum kan i värsta fall vara tillräckligt för att man ska råka ut för en nitisk skivbolagsjurist - och om man har otur så nöjer de sig inte med att man tar bort låten, utan det kan komma krav på skadestånd även om man inte har tjänat ett öre.

Nonsens! Fram med ett enda exempel på när så har skett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tittade på Musikbyrån häromdan med ämnet sampling på agendan.. De tar också upp lite krockar och problematiken runt detta. Värt att kolla in.

http://svt.se/play?a=985094

Tänkte precis skriva detta också men läste igenom tråden först 😛 Helt klart sevärt. Men jag skulle tro som rekommenderats tidigare - så länge du inte drar till dig en massa uppmärksamhet (främst kommersiell sådan tror jag) så är det ingen fara. Vid en skivinspelning jag var med på så körde vi "Another one bites the dust"-riffet som komp till ett solo, i brist på bättre. Aldrig någon som någonsin kommenterade det trots en del radiotid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att publicera en låt på ett Internet-forum kan i värsta fall vara tillräckligt för att man ska råka ut för en nitisk skivbolagsjurist - och om man har otur så nöjer de sig inte med att man tar bort låten, utan det kan komma krav på skadestånd även om man inte har tjänat ett öre.

Nonsens! Fram med ett enda exempel på när så har skett!

Jag säger bara att risken finns - och ökar efter hand som bolagen drabbas av minskad försäljning, eftersom de jagar mer intensivt nu än de har gjort tidigare... Jag skulle inte vilja vara först med att drabbas av det, men andra kanske vill chansa...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att publicera en låt på ett Internet-forum kan i värsta fall vara tillräckligt för att man ska råka ut för en nitisk skivbolagsjurist - och om man har otur så nöjer de sig inte med att man tar bort låten, utan det kan komma krav på skadestånd även om man inte har tjänat ett öre.

Nonsens! Fram med ett enda exempel på när så har skett!

Jag säger bara att risken finns - och ökar efter hand som bolagen drabbas av minskad försäljning, eftersom de jagar mer intensivt nu än de har gjort tidigare... Jag skulle inte vilja vara först med att drabbas av det, men andra kanske vill chansa...? 😛

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Ingen idé att skrämma upp folk i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en parodi på basgången. Parodier får man väl göra utan tillstånd har jag för mig?

Annars så är det tillåtet att planka basgångar för det är ingen copyright på dom enligt KLF allafall om man

läser deras bok 'the manual - how to make it to numer one the easy way' 😛

Det är väldigt svårt att argumentera för att en basgång är en parodi. 😲

Och basgångar kan upphovsrättsskyddas om de uppfyller dubbelskapandekriteriet, dvs då basgången är tillräckligt unik för att anses uppnå verkshöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och basgångar kan upphovsrättsskyddas om de uppfyller dubbelskapandekriteriet, dvs då basgången är tillräckligt unik för att anses uppnå verkshöjd.

helt rätt

stims mallar där sångmelodi å text anses vara nästan det enda som kan stimmas är inte samma sak som upphovsrättsregler

hur stor del av låtens karaktär bygger på basgången å hur speciell är den?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skriv egna grejer så slipper du detta onödiga problem!

Om du inte kan det, så hävda att du inte har gjort en basgång överhuvudtaget utan en basmotorväg! Bredda kan du då göra med en stereoizer-effekt eller nån lustig studsande AutoPan-effekt.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Ungefär lika stor erfarenhet som Claes har av skivbolagsjurister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Ungefär lika stor erfarenhet som Claes har av skivbolagsjurister.

OK... vilken erfarenhet har du av skivbolagsjurister, då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Ungefär lika stor erfarenhet som Claes har av skivbolagsjurister.

båda vet lika mycket vad dom talar om alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Ungefär lika stor erfarenhet som Claes har av skivbolagsjurister.

OK... vilken erfarenhet har du av skivbolagsjurister, då?

Jovars... relativt begränsad men inte obetydlig. Din poäng är..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum är i själva verket mindre än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Vilken erfarenhet har du av att åka fast för fortkörning i Uzbekistan?

Ungefär lika stor erfarenhet som Claes har av skivbolagsjurister.

OK... vilken erfarenhet har du av skivbolagsjurister, då?

Jovars... relativt begränsad men inte obetydlig. Din poäng är..?

… att risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum mycket väl kan vara större än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

… att risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum mycket väl kan vara större än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

I så fall kan man ju tycka att det borde finnas åtminstone ett sådant fall att berätta om?

Sanningen är att skivbolagen varken har tid eller lust att jaga amatörmusiker, eller ens olovligt kommersiellt nyttjande när det gäller småskaliga projekt som undergroundsläpp.

Den ängslighet som finns på forum som detta är en (exklusivt svensk) lustifikation utan verklighetsförankring.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
… att risken att bli uppjagad av skivbolagsadvokat för att man postar låtlänkar på internetforum mycket väl kan vara större än att åka fast för fortkörning i Uzbekistan.

I så fall kan man ju tycka att det borde finnas åtminstone ett sådant fall att berätta om?

Sanningen är att skivbolagen varken har tid eller lust att jaga amatörmusiker, eller ens olovligt kommersiellt nyttjande när det gäller småskaliga projekt som undergroundsläpp.

Den ängslighet som finns på forum som detta är en (exklusivt svensk) lustifikation utan verklighetsförankring.

Det kanske mer är en fråga om att göra rätt för sig, än en ängslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall kan man ju tycka att det borde finnas åtminstone ett sådant fall att berätta om? [...] Den ängslighet som finns på forum som detta är en (exklusivt svensk) lustifikation utan verklighetsförankring.

Du verkar vara en person med en hel del skinn på näsan, och du är säkert jätteduktig på områden som det här... MEN!

Ibland borde det sunda förnuftet räcka för att man rimligen ska kunna argumentera för någon sak utan att nödvändigtvis sitta på en massa "bevis". Vi har ju t.ex. bestämmelser och riktlinjer som vi demokratiskt har enats om att följa. Och det är inte OK — enligt min mening — att nonchalera eller medvetet bryta mot en bestämmelse bara för att det (ännu) inte finns något prejudikat (normerande rättsfall). Detta även om — i enlighet med ditt påstående — skivbolagen varken har tid eller lust att jaga amatörmusiker, eller ens olovligt kommersiellt nyttjande när det gäller småskaliga projekt som undergroundsläpp.

Sign. Claes och "musik" har varsin poäng ovan när de skriver "Jag skulle inte vilja vara först* med att drabbas av det, men andra kanske vill chansa...?" respektive "Det kanske mer är en fråga om att göra rätt* för sig, än en ängslan". [* mina formateringar.]

Det kan knappast handla om ängslighet eller lustifikation utan verklighetsförankring.

Förresten, har du några belägg för ditt påstående om att ängsligheten och lustifikationen är "exklusivt svenskt"? Eller är det sunt förnuft? Allmän uppfattning?

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på Musikbyrån häromdan med ämnet sampling på agendan.. De tar också upp lite krockar och problematiken runt detta. Värt att kolla in.

http://svt.se/play?a=985094

Tänkte precis skriva detta också men läste igenom tråden först 😱 Helt klart sevärt. Men jag skulle tro som rekommenderats tidigare - så länge du inte drar till dig en massa uppmärksamhet (främst kommersiell sådan tror jag) så är det ingen fara. Vid en skivinspelning jag var med på så körde vi "Another one bites the dust"-riffet som komp till ett solo, i brist på bättre. Aldrig någon som någonsin kommenterade det trots en del radiotid.

Om ni inte orkar eller har lust att kolla på hela så är det en 5 min som belyser kärnan på problematiken inkl. en riktig fällning på en använd gura mellan 14:30 och 20:15.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well Valle,

Trådskaparen undrar om han kan använda en basgång från en annan låt.

Det givna svaret är: Ja.

Jag ser ingenting som får mig att tro att han är signad till ett stort bolag, att låten ska promotas med tv-reklam eller på annat sätt riskera att dra åt sig uppmärksamhet och stämningssugna skivbolagsadvokater.

Att klampa in som Claes och påstå att man minsann får räkna med dryga böter om man presenterar en dylik otillbörligen lånad basgång i det minsta offentliga sammanhang, tror du möjligen detta horribla påstående skulle kunna påverka vår (glade?) amatörs kreativitet på ett negativt vis?

Riskerar han kanske att så till den grad ängslas att han överger sitt projekt, slutar innan han har börjat?

På vilket vis har du och Claes i så fall hjälpt honom?

Det är bra att veta vad lagtexten säger, men det är minst lika viktigt att känna till praxis.

Förresten, har du några belägg för ditt påstående om att ängsligheten och lustifikationen är "exklusivt svenskt"?

Bara min erfarenhet egentligen. Men kika in på utländska musikerforum och undersök hur många trådar som behandlar frågor som denna, eller andra nervösa funderingar om huruvida projektet man just börjat på i sitt sovrum egentligen är juridiskt korrekt?

Vet du Valle, ibland önskar jag att folk helt enkelt bara gjorde det de vill göra istället för att fundera över vad som skulle kunna stoppa dem från att göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klampa in som Claes och påstå att man minsann får räkna med dryga böter om man presenterar en dylik otillbörligen lånad basgång i det minsta offentliga sammanhang, tror du möjligen detta horribla påstående skulle kunna påverka vår (glade?) amatörs kreativitet på ett negativt vis?

Riskerar han kanske att så till den grad ängslas att han överger sitt projekt, slutar innan han har börjat?

På vilket vis har du och Claes i så fall hjälpt honom?

Det är bra att veta vad lagtexten säger, men det är minst lika viktigt att känna till praxis.

Det finns lagar på området, som gäller tills de eventuellt ändras - och därför bör det väl påpekas i en sådan här diskussion vad som gäller i nuläget, eller hur? Vill han trots det chansa, på grundval av andras uttalanden om att det är riskfritt, så har han åtminstone fått en varning om att det kan vara förenat med vissa risker...

Jag har ju också sagt att det är helt ok så länge man inte presenterar låten offentligt, så i hemmets lugna vrå kan man göra precis vad man känner för, så länge det bara presenteras för vänner och bekanta.

Så länge man inte tjänar några pengar på det, så är det också liten risk för att något händer även om det blir mer offentligt presenterat (exempelvis i detta forum), men man vet ju aldrig - eftersom upphovsrättslagarna faktiskt finns till för att skydda originalverket och eftersom bolagen blir allt mer desperata...

Det är vissa som påstår att det går att sno vad som helst utan minsta risk för påföljder - och då behövs det ju någon motvallskärring 😱 som påpekar problemen som kan bli aktuella vid en offentlig presentation, för att folk inte ska lockas att tro att allt är ok utan några risker. Många vet inte heller att det som "lånas" och finns med på andras skivor, är clearat mellan bolagen innan det släpps, utan många verkar tro att etablerade artister använder samplingar från andras musik helt utan hämningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Redigerat av herrmask
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Bra jobbat! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Många vet inte heller att det som "lånas" och finns med på andras skivor, är clearat mellan bolagen innan det släpps, utan många verkar tro att etablerade artister använder samplingar från andras musik helt utan hämningar...

Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket av det som släpps som inte clearas alls.

Tumregeln är att sådant som ska ut på CD-samlingar och på större bolag ska clearas, allt annat kan man släppa utan att be om lov då det inte lönar sig att stämma någon för 2000 sålda tolvor eller 45 downloads på myspace.

Men skit i det, lagboken säger ju nåogt helt annat. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Hehe det råkar inte vara deras enda hit det gäller, den där dom själva snott basgången / hooken från Nirvana? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Hehe det råkar inte vara deras enda hit det gäller, den där dom själva snott basgången / hooken från Nirvana? 😱

Det är Some Indulgence, som mig veterligen var deras största hit hittils. Lite osäker på vilken tonart de spelar i, men grunden när jag kör den är F-F-F-F-G-G-A-A-D-D-D-D-D-D-D-D. Det där var alltså en förenklad version, i själva verket så "studsar" den desto mer. Svårt att nynna i foruminlägg...

Redigerat av herrmask
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej smartarsle, det gjorde den inte.

Tror du Stevie Wonder hade svarat likadant?

Smartarsle? Så, så... 😱

Det känns som att kontentan är att jag nog gör smartast i att fråga om lov.

Absolut inte!

Om du frågar om lov och får ett nej -vilket är det absolut vanligaste när man som amatör försöker cleara en grej med etablerade artister- så har dom ögonen på dig och kommer kanske skicka en anmälan till myspace admin om du trots allt lägger ut låten, vilket kan medföra att du blir petad från sidan.

Snackar vi större sammanhang så clearar man aldrig "lån" av det slag du beskriver om låten inte förväntas hamna på cd, samlingsalbum eller gå in på topplistorna.

Alltså säger du ingenting om saken och släpper helt enkelt ut ditt mästerverk till allmänheten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Skitkul att höra.

Lycka till med musicerandet! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack till alla som velat hjälpa till. Kul att mer erfarna personer ställer upp med juridisk rådgivning på sin fritid.

Det slutade hursomhelst med att jag mailade the Embassy, frågade om lov och fick det. Så tydligen kan artister vara rätt schyssta i såna här situationer. Så nu kommer låten med text och allting upp någon gång framåt våren.

Hehe det råkar inte vara deras enda hit det gäller, den där dom själva snott basgången / hooken från Nirvana? 😱

Det är Some Indulgence, som mig veterligen var deras största hit hittils. Lite osäker på vilken tonart de spelar i, men grunden när jag kör den är F-F-F-F-G-G-A-A-D-D-D-D-D-D-D-D. Det där var alltså en förenklad version, i själva verket så "studsar" den desto mer. Svårt att nynna i foruminlägg...

Spontant skulle jag säga att du inte hade behövt fråga faktiskt. Svårt att se hur en sådan enkel basgång skulle kunna betraktas som en väsentlig del i deras verk.

Sedan kan man ju tycka att det hade varit sjukt drygt av dem att neka, då deras genombrottslåt Flipside Of A Memory bygger på (ett garanterat oclearat) lån från Nirvanas Come As You Are. Men visst, bra av dem att svara dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...