Jump to content
Annons

Filöverföring med extern disk


tofumannen

Recommended Posts

Tjenna, jag igen 🙂

Mera strul. Håller på och för över filer från gamla till nya datorn och det mest märkliga problem uppstår.

Jag får upp en skylt om ont om diskutrymme, osså diskrensning osv MEN disken är inte alls full. 100GB ledigt på den ena och flera hundra GB ledigt på den andra, har testat med båda. Verkar som att problemet bara uppstår med VISSA FILER, och trots att det finns hur mycket plats som helst.

Vad katten kan det här bero på månne??? 🥰😲🙁😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Tjenna, jag igen 🙂

Mera strul. Håller på och för över filer från gamla till nya datorn och det mest märkliga problem uppstår.

Jag får upp en skylt om ont om diskutrymme, osså diskrensning osv MEN disken är inte alls full. 100GB ledigt på den ena och flera hundra GB ledigt på den andra, har testat med båda. Verkar som att problemet bara uppstår med VISSA FILER, och trots att det finns hur mycket plats som helst.

Vad katten kan det här bero på månne??? 🥰😲🙁😳😆

Måldisk formatterad med FAT32?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tämligen säker på att drloop har rätt. Se till att måldisken (den externa) är tom och formatera den till ntfs. Då kan den ta emot filer större än 4 gigabyte.

Kan du inte utveckla det där lite, för en som fattar ungefär vad det handlar om men inte mer än så?

Är det nåt alla kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tämligen säker på att drloop har rätt. Se till att måldisken (den externa) är tom och formatera den till ntfs. Då kan den ta emot filer större än 4 gigabyte.

Kan du inte utveckla det där lite, för en som fattar ungefär vad det handlar om men inte mer än så?

Är det nåt alla kan göra?

Hårdiskar formateras med ett visst filsystem ex. FAT och NTFS för att organisera filerna. FAT32 är en gammal version som INTE stöder volymer större än ca 130 GB och filer som är större än ca 4 GB. Detta är för att på den tiden FAT16 utökades till FAT32 fanns det helt enkelt inget behov av bättre. Diskarna va små liksom filerna.

Om du formaterar disken till NTFS (som ofta är standard för dom senare OS som XP, Vista osv.) kan du ha volymer upp till ca 256 TB och riktigt stora filer oxo, kommer inte ihåg hur stora, tror det ligger på några TB så det dröjer nog några år innan vi behöver oroa oss för något nytt filsystem iaf. 😳

Svar ja alla kan göra det, kolla bara så att disken som du ska formatera är tom eller att det är grejjer som du inte ska spara (all data kommer att försvinna när du formaterar). Sitter du i Windows är enklaste sättet att högerklicka på disken och välj formatera och välj NTFS. Om det är disken du har Operativsystemet på så är enklaste sättet att starta från OS-skivan och formatera med verktygen som finns där för att sedan installera OS:et

Link to comment
Dela på andra sajter

Tämligen säker på att drloop har rätt. Se till att måldisken (den externa) är tom och formatera den till ntfs. Då kan den ta emot filer större än 4 gigabyte.

Kan du inte utveckla det där lite, för en som fattar ungefär vad det handlar om men inte mer än så?

Är det nåt alla kan göra?

Inga problem 😳

Det gamla filsystemet FAT (file allocation table) finns i tre olika versioner, 12-, 16- och 32-bitarsversioner, där den sista är den senaste (nyaste). I takt med att hårddiskar och filer har blivit större genom åren, har också kraven på filsystemet ökat. Men FAT har inte riktigt hängt med till modern tid. 16-bitarsversionen av FAT vill jag minnas hade en begränsning på 2 gigabyte som maxstorlek på filer. FAT32 (som alltså är 32-bitarsversionen) kan maximalt hantera 4 gigabyte stora filer. Har man exempelvis en fil på 5 gigabyte, så går den inte under några omständigheter att spara på ett FAT-system.

NTFS (som faktiskt funnits sedan början av 90-talet) har inte denna idag låga begränsning.

Problemet kommer när hårddisktillverkare säljer sina hårddiskar förformaterade med FAT32, vilket de gör för att disken alltid ska fundera oavsett vilken dator/operativsystem den ansluts till. Eftersom den fungerar direkt, är det inte alla som tänker på eller bryr sig om att formatera om den till det filsystem som lämpar sig bäst för Windows XP/Vista eller Mac OS X (eller för den delen Linux). Formatera disken är alltså något man nästan alltid bör göra när man köper en ny.

En anledning till att behålla FAT32 är om man ska flytta filer mellan operativsystem, exempelvis om man jobbar med Pro Tools-sessioner på både Mac och PC - men då får ingen fil överstiga 4 gigabyte. Samtidigt mister man mycket av den säkerhet och journalföring som finns i moderna filsystem.

EDIT: Alz hann före. Så går det när kompisar ringer på telefonen... 🙁

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

256 TB

Ehhh??

Kollade Wikipedia nu så jag inte sitter å lurar i er dumheter om jag kommer ihåg fel 😳

Jepp 256TB, eller TiB om man skall vara exakt, om man kör med 64KiB cluster, vilket man iofs inte gör i XP. Default i XP är 4KiB cluster vilket medför en maxstorlek på 16TiB... förstår om du blev förvirrad 🙁

Filstorleken kollade jag upp när jag ändå höll på: Teoretiskt sett så går det att ha 16EiB(16 miljarder TiB) stora filer, vid implementation kan man ha 16TiB stora filer.

Klarnar det? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alz och Olsberg! Det finns alltid nåt nytt att lära sig.

Jag ser nu att de interna hårddiskarna är NTFS men den externa är FAT32. Finns alltså anledning att formatera om den externa. Så var söndagspysslet fixat då ... (ja, jag ska säkerhetskopiera den först)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...