Jump to content
Annons

Pearl DC-63 Vintage mick


willy

Recommended Posts

Hej, ny på forumet!

Kom för några år sen över en Pearl DC-63

pml-63s.jpg

Exakt samma mick finns även i en Milab version

milab-dc-63s.jpg

Är det någon som använder de här mickarna på forumet, och iså fall till vad?

Redigerat av willy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Under 80-talet höll Pearl bara på med utveckling - och Milab skötte tillverkningen åt dem, så det är nog inte så förvånande att det finns likadana modeller från märkena. Båda har ju också modeller med det speciella rektangulära membranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Willy,

PML som står för Pearl Mikrofon Laboratorium, och hade sin sista fabrik i Åstorp.

Det var Pearl som gjorde begynnelse konstruktionen för dom flesta Pearl/Milab mikrofonerna.

(PML/Pearl skall inte förväxlas med Japanska Pearl som var billighets-fabrikat, som gjorde mickar under 1980 talet)

Fabriken ägdes och drevs av Rune Rosander, och som också vad upphovsman till alla dessa mikrofoner.

Senare så blev det en uppdelning av företaget, efter diverse familjeproblem, och den gamla mikrofontillverkningen fortsatte under namnet MILAB (Mikrofon Laboratorium AB), men Rune Rosander tog hand om sitt gamla Pearl, och utvecklade ett antal nya mickar under 1980 talet innan han dog.

I dag drivs företaget Pearl av Bernt Malmquist som var Rune Rosanders "högra hand" under alla år, förutom Rune så är Bernt "Mr Pearl" då han har varit med konstruerat alla dom "äkta" Pearl mikrofonerna, bl.a. DC-63 som du tar upp här.

DC-63 är en Pearl konstruktion, som sedan Milab fortsatte att tillverka efter det gamla receptet.

Fabrikatet Pearl en gammalt anrik hel-svensk mikrofonfabrik, som började redan under 1940 talet att tillverka kristallmikrofoner, och speciellt under 1950/60 talet gjorde en hel del enormt bra rör-kondensatormikrofoner, som tillverkades i mindre kvantiteter, som idag tyvärr många typer inte finns mer.

All heder åt Rune Rosander, och framför allt Bernt Malmquist som fört Runes arv vidare, med nya konstruktioner i samma anda.

Min vän Martin Westlund har en mycket informativ sait om Pearls historia

http://www7.tripnet.se/~jazz/equipm.htm som definitivt är värd att besöka, och även FSFL Föreningen Svenskt Filmljud:s historik är mycket bra att ta del av http://www.fsfl.se/backspegel/pearl.html

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse,

Tack för informationen 😱

Jag hittade nyligen en Pearl RD-16 och en RD-34 i mina gömmor. Har inte så stora förhoppningar om att de ska låta bra om dem men jag kommer i.a.f att testa dem vid något tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neriks,

RD-16 och 34 är en dynamisk kardioid mikrofon som tillverkades i ganska stora antal under 1960 talet, dessa mickar såldes flitigt som "utropps-mickar" för tåg/buss-staitoner, varuhus och liknande PA-sammanhang.

RD-34 och även RD-36 som var omkopplingsbar låg/hög ohmig, användes också av en hel del pop-band, som inte hade råd att köpa Beyer eller Shure mickar.

Mickarna var ganska bra, men kom inte riktigt upp i klass med Beyer M-260 eller Shure 545, som var "höjdar" mickarna på denna tiden.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick en RD34 av min farsa tillsammans med en svanhals, han hittade den på skolan han jobbar på.

den har tydligen fungerat som utropsmick på skolan, fast lääänge sen. under den tiden användes även tandberg bandarna väldigt flitigt med.. 😛 har två såna med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse,

Jag misstänkte nästan att mikrofonerna mest användes som någon typ av "utropps-mickar". De två mikrofoner som jag har kommer från en gammal radiostudio som jag var med och monterade ned för ca 10 år sedan. Där användes de som "talk-back-mickar" mellan studio och kontrollrum.

Det jag gillar med RD-16 och RD-34 är att de känns väldigt gediget byggda. Jag har dock ingen aning om hur de låter så jag får helt enkelt prova dem framöver 😄

Redigerat av neriks
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Bosse,

Jag misstänkte nästan att mikrofonerna mest användes som någon typ av "utropps-mickar". De två mikrofoner som jag har kommer från en gammal radiostudio som jag var med och monterade ned för ca 10 år sedan. Där användes de som "talk-back-mickar" mellan studio och kontrollrum.

Det jag gillar med RD-16 och RD-34 är att de känns väldigt gediget byggda. Jag har dock ingen aning om hur de låter så jag får helt enkelt prova dem framöver 😲

Jag har 4st Pearl RD-34. Just dessa har varit Bingomikrofoner i hålan jag kommer från. Riktigt gediget bygge, absolut. Har de för tillfället inte i närheten och kan därför inte återkomma med ljudexempel eller liknande. Vad jag minns är att de var rätt telefonaktiga och nasala med galet mycket mellanregister.. Men det kan också bara ha varit just det exemplaret. Hade därför varit finemang om någon kunnat daska fram en frekvenskurva eller liknande! Hittar nadanix på nätet.

Jag inbillar mig att de hade kunnat funka till virvel eller HH.

En annan gammal goding jag fått av min gamle far är en Sennheiser MD403. Hittar bara ett gäng intetsägande tyska Ebay-annonser om den.. Micka-Claes här på forumet kanske har någon kurva till den? I vilket fall är all info jästrans tacksam.

/

V

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Elof (oregistrerad)
Bosse,

Jag misstänkte nästan att mikrofonerna mest användes som någon typ av "utropps-mickar". De två mikrofoner som jag har kommer från en gammal radiostudio som jag var med och monterade ned för ca 10 år sedan. Där användes de som "talk-back-mickar" mellan studio och kontrollrum.

Det jag gillar med RD-16 och RD-34 är att de känns väldigt gediget byggda. Jag har dock ingen aning om hur de låter så jag får helt enkelt prova dem framöver 😮

Jag har 4st Pearl RD-34. Just dessa har varit Bingomikrofoner i hålan jag kommer från. Riktigt gediget bygge, absolut. Har de för tillfället inte i närheten och kan därför inte återkomma med ljudexempel eller liknande. Vad jag minns är att de var rätt telefonaktiga och nasala med galet mycket mellanregister.. Men det kan också bara ha varit just det exemplaret. Hade därför varit finemang om någon kunnat daska fram en frekvenskurva eller liknande! Hittar nadanix på nätet.

Jag inbillar mig att de hade kunnat funka till virvel eller HH.

En annan gammal goding jag fått av min gamle far är en Sennheiser MD403. Hittar bara ett gäng intetsägande tyska Ebay-annonser om den.. Micka-Claes här på forumet kanske har någon kurva till den? I vilket fall är all info jästrans tacksam.

/

V

Sorry att jag drar upp en så pass gammal tråd, men det är ju kul med historia och snack.

Jag har också en RD-34, som kommer från en kyrka.

Den använder jag fasttejpad på baskaggen, riktad mellan golvpuka och virvel. Rakt in i en 1176 i "crush mode", det ger faktiskt en bra bild av setet och en extra variabel som kan vara bra att ha när man ska "limma ihop" trumljudet.

Har fler mikrofoner med liknande begränsad och "middig" återgivning, de är inte att underskatta som roliga verktyg.

Vad nu det här inlägget var värt, det vet jag inte 😛

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett till inlägg med tveksamt värde - RD-34 är kanon till munspel, Pearlen & Milaben låter dock inte exakt lika - lite olika honk liksom. F.ö. kan man konstatera att flera av de klassiska munspelsmickarna är just utrops-pa/busschaufförsmickar från början, Shure Green bullet, Astatic JT30 m.fl.

Jag vill minnas att jag hört/läst att de även ska vara schyssta till pukor, men inte haft tillfälle att testa, Elof´s trum-mickning stöder det förstås.

Vad använder man som hållare förresten, RD-34 ser ju inte direkt ut som en Shure, om man så säger.......& innan något snille kommer med ide´n - jag tror inte äggkoppar passar.......

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget spec. konstikt med Pearl RD-34 eller 36, (däremot RD-16 kan vara för kort för en mickhållare)

så jag skulle föreslå en normal mick-hållare anpassad för mickar med 30 m.m. diameter.

Eller Beyer's MKV-6 eller MKV-8 universal hållare som passar till dom flesta mickar med diameter mellan 20 och 30 m.m.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad kul att ni snackar Pearl!

Jag har en liten småmenbrans-kondensatormick som heter EC 71. Ca 6 cm lång, silverfärgad med ett bordstativ.

Jag vet inte vad dess användingsområde var tänkt som?

Tyvärr har jag inte fått tag i det nätaggregat som finns till den så jag har inte kunnat testa den...

Fick dock tag i specar från Pearl om jag skulle vila bygga ett själv.

Om någon skulle ha en till sån här mick med ett stereoaggregat så är jag intresserad.

Rolig tråd!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Bosse,

Jag misstänkte nästan att mikrofonerna mest användes som någon typ av "utropps-mickar". De två mikrofoner som jag har kommer från en gammal radiostudio som jag var med och monterade ned för ca 10 år sedan. Där användes de som "talk-back-mickar" mellan studio och kontrollrum.

Det jag gillar med RD-16 och RD-34 är att de känns väldigt gediget byggda. Jag har dock ingen aning om hur de låter så jag får helt enkelt prova dem framöver :rolleyes:

Jag har 4st Pearl RD-34. Just dessa har varit Bingomikrofoner i hålan jag kommer från. Riktigt gediget bygge, absolut. Har de för tillfället inte i närheten och kan därför inte återkomma med ljudexempel eller liknande. Vad jag minns är att de var rätt telefonaktiga och nasala med galet mycket mellanregister.. Men det kan också bara ha varit just det exemplaret. Hade därför varit finemang om någon kunnat daska fram en frekvenskurva eller liknande! Hittar nadanix på nätet.

Jag inbillar mig att de hade kunnat funka till virvel eller HH.

En annan gammal goding jag fått av min gamle far är en Sennheiser MD403. Hittar bara ett gäng intetsägande tyska Ebay-annonser om den.. Micka-Claes här på forumet kanske har någon kurva till den? I vilket fall är all info jästrans tacksam.

/

V

Det går att fixa fram produktblad och frekvenskurvor på de flesta gamla PML/Pearl/Milab. Säg till så ska jag se vad jag hittar.

Mvh,

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Elof (oregistrerad)
Sålde Pearl micken till förmån för ett stereo matchat ADK Vienna LE par. (kommer säkert att ångra detta i framtiden)

Vad det en DC-63:a? Vad sålde du den för? Eller bytte du den mot dom andra?

Jag fick pröva två DC-63or som var till salu (det var ett bra tag sedan), de kanske fortfarande är det, men den ena var opålitlig (sprakade lite och hade lägre output) och skulle skickas tillbaka till pearl för koll. 7 tusen skulle han ha, det låter rimligt i mina öron, lite billigare kan man nog hitta dem. 3-4 tusen per mick tycker jag nog man kan betala. De är förövrigt fantastiska pukmickar som går väldigt djupt i basen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...