Jump to content
Annons

inspelning av gitarr


Rasmus321

Recommended Posts

Hej!! Jag har spelat in med mitt band ett tag nu.. men jag tycker att min dist låter alldeles för instängd (som om den som spelar sitter i rummet brevid). Jag skulle gärna vilja att gitarren låter som den inte ee allt för långt borta om ni förstår vad ja menar. lite mer tryck i disten.

Disten är helt okej när jag spelar på min förstärkare, när jag däremot spelar in den låter den klen och som om man spelade in från rummet brevid.

Jag använder en mick vid förstärkarn och en mick lite längre ifrån, sedan in i mixern, ljudkortet sen in i cubase.

jag har också testat att spela in 2 spår och sedan panorera dem åt var sitt håll, men det hjälper inte :S Kan va möjligt att det är nått man brukar åtgärda vid mixningen??

någon som har något förslag på vad ja kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilka mickar använder du?

Vad har du för ljudkort och preamps osv?

Det påverkar kvalitén väldigt mycket.

Sen hur man placerar mickarna är det som påverkar mest nästan.

Sök runt här på forumet så hittar du nog ett antal trådar om detta.

Se även till att de olika gitarrespåren ligger i fas med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att ljudet från förstärkaren låter väldigt annorlunda beroende på om du står upp framför förstärkaren eller om du har örat i höjd med förstärkarens högtalare. Så du bör lyssna med örat i höjd med där mikrofonen ska sitta och ställa in disten efter det. Kom ihåg att vara sparsam med disten också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickarna jag använder är en sm58 nära förstärkarn och en kondensatormick lite längre ifrån.

ljudkortet heter lexicon lambda (funderar på att uppgradera till ett Focusrite saffire pro 26)

Men preamps vet jag inte vad det är :S är det förstärkaren du menar såå har jag en boss gt-8 och en bandit 112.

Och vad menas med att gitarrspåren ligger i "fas" med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickarna jag använder är en sm58 nära förstärkarn och en kondensatormick lite längre ifrån.

ljudkortet heter lexicon lambda (funderar på att uppgradera till ett Focusrite saffire pro 26)

Men preamps vet jag inte vad det är :S är det förstärkaren du menar såå har jag en boss gt-8 och en bandit 112.

Och vad menas med att gitarrspåren ligger i "fas" med varandra?

Okej. Testa panorera ut de olika spåren åt olika håll.

Dvs att spåret sm58 på gitarr 1 ligger åt höger medans spåret kondensatormick ligger

till vänster osv. Testa!

Preamps är som någon nämde nyss, förförstärkare.

Och att de ligger i fas med varandra betyder att mickarna har tagit

upp samma ljud fast den ena lite senare. Kan isåfall hända att du

"måste" tidsförskjuta det ena spåret några millisekunder. Testa det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...