Jump to content
Annons

Vad väger mest i en studio ?


V1ct0r

Recommended Posts

Annons

En aukustiskt korrekt miljö!!!! Minst ca 80 kvadratmeter bra utrymme med lagom högt i tak (minst 3 meter) ... Möjlighet till att reglera den akustiska miljön med hjälp av breda träspersienner och heltäckningsmattor på golvet av äkta ek.

Alternativet är en helt dämpad miljö med väldigt bra simuleringar av dito ovan..

Vad väger mest i en proffs-studio ? vad ere man använder för att få fram det sjukt bra ljuden ?

jag antar att det är en lång kedja med prylar, men om man ska satsa på något, är det mickrofoner då ? eller kanske ett par sjukt bra monitorer ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad väger mest i en proffs-studio ? vad ere man använder för att få fram det sjukt bra ljuden ?

jag antar att det är en lång kedja med prylar, men om man ska satsa på något, är det mickrofoner då ? eller kanske ett par sjukt bra monitorer ?

Enkelt svar, KUNSKAP!

Du kan ha världens dyraste och finaste utrustning, men vet du inte vad du pysslar med så kommer det att låta skit.

Om man har kunskap kan man få en lågbudgetstudio att glänsa och göra fantastiska produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad väger mest i en proffs-studio ? vad ere man använder för att få fram det sjukt bra ljuden ?

jag antar att det är en lång kedja med prylar, men om man ska satsa på något, är det mickrofoner då ? eller kanske ett par sjukt bra monitorer ?

Enkelt svar, KUNSKAP!

Du kan ha världens dyraste och finaste utrustning, men vet du inte vad du pysslar med så kommer det att låta skit.

Om man har kunskap kan man få en lågbudgetstudio att glänsa och göra fantastiska produktioner.

Vissa saker tror jag att alla har användning för, bra mikrofoner, preamps och ljudkort är några exempel. En riktigt bra mikrofon tillsammans med lika bra preamp och ljudkort lyfter ju ljudet man spelar in, då måste det också finnas en större chans att det låter bättre (än med budgetprylar) när man har mixat klart det. Monitorer hör också till den kategorin, det är svårt att mixa bra om man inte har bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

rent tekniskt:

1: Akustik/lokal (behöver inte vara minst 80kvm stor dock....varför den nu skulle behöva vara det...!???)

2: Lyssning

3: BRA mikrofoner (stort urval för att kunna välja helt rätt mik)

4: Preamp(s)

5: AD/DA

Övrigt därefter: EQ´s, Kompressorer osv osv

åsså det självklara som redan är nämnt, bra låtmaterial, bra musiker/vokalist, bra instrument, bra ljudtekniker blablabla....

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med det menar du att en producent kan påverka ljudkällan?

Oavsett om man är proffs eller amatör så är det många val som måste tas tekniskt både vid inspelning och mix. En duktig person gör det mesta rätt och en sopa gör fel. Sen är det ju såklart på de viset att en riktigt bra låt är alltid en riktigt bra låt, poavsett vilken klubba som sitter vid mixerbodrdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag trodde du skulle göra inbrott i ens tudio och försökte undvika att sno det tyngsta föremålet.

men jag håller med emil, kunskap betyder mr än utrustning, det finns så löjligt många proffs som använder absolut skitbudget saker, om du inte tror mig, kolla på behringers hemsida så hittar du band som halloween, dark tranquility, alice cooper, Nocturnal Rites, fan till och med slipknots ljudtekniker till ozfest använder behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag trodde du skulle göra inbrott i ens tudio och försökte undvika att sno det tyngsta föremålet.

men jag håller med emil, kunskap betyder mr än utrustning, det finns så löjligt många proffs som använder absolut skitbudget saker, om du inte tror mig, kolla på behringers hemsida så hittar du band som halloween, dark tranquility, alice cooper, Nocturnal Rites, fan till och med slipknots ljudtekniker till ozfest använder behringer.

Anv oxå behringer, glömde dom mig :rolleyes:

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En skön tråd.

Viktiga grejer kommer upp till ytan.

Självklart är det så att prylar gör skillnad men kunskapen är med tanke på dagens kvalité på prylarna mer än 90% av ljudet.

Jag köpte mig en svanhalsmick på Biltema för att jag hoppades att den skulle låta lite gott nasalt och dåligt.

Tyvärr blev jag besviken. Med ett puffskydd så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda den i för sång.

Den låter inte som min stormembranare men den gör andra roliga saker med ljudet.

Jag köpte på chans en Behringer mixer för min lyssning. Måste säga att jag är riktigt överraskad. Brusfri och krisp för 500:-, otroligt. Till och med mick preamparna funkar ok.

Eller min Art TubeMP som brukar få skäll, jag vet flera aksutiska jazzproduktioner som har spelats in på denna billiga preamp. (500 spänn den med)

Sedan kommer vi till DAWs som Cubase, Logic etc. Där handlar det om hur man vill arbeta. Inte om att de låter olika bra.

Naturligtvis är Logic convolverande reverb något jag suktar efter, men mixa gör jag så sällan så då kan jag offra mig och mixa hos någon annan som lagt stålarna på stora Logic paketet.

Pluggar, en av mina nya favvisar är Pluggo junior, gratis med pluggar som skruvar till ljudet så man får ett smajl som går från ena hörselgången till den andra.

Listan kan göra oändlig.

Det är ball med teknik och nya prylar, men kunskap är ännu ballare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kom på en till viktig sak.

Förutom kunskap är tid nog viktigast. Mycket kunskap och tid, då blir det bra. Mer tid i hemstudion mer kunskap.

Läsa sig till kunskap är en bra genväg för att sedan praktisera detta hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En till:

För mig är nog processorkraft det enskilt största behovet. Det går att jobba runt men vad härligt det skulle vara att bara köra utan att datorn kroknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I denna diskussion håller jag med Mr Keys:

rent tekniskt:

1: Akustik/lokal (behöver inte vara minst 80kvm stor dock....varför den nu skulle behöva vara det...!???)

2: Lyssning

3: BRA mikrofoner (stort urval för att kunna välja helt rätt mik)

4: Preamp(s)

5: AD/DA

Övrigt därefter: EQ´s, Kompressorer osv osv

åsså det självklara som redan är nämnt, bra låtmaterial, bra musiker/vokalist, bra instrument, bra ljudtekniker blablabla....

Men sedan måste man ju ändå ha kunskap för att kunna använda skiten.. 😲

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

I teknikväg tror jag att var och en har sina speciella ögonstenar, som ni inte kan tänka er vara utan.

Hos mig väger en JP8080 mest 😲

Använder den nästan till allt. Om den inte figurerar som ljudkälla så får den filtrera något annat.

Någon annan har säkert sin favoritmick, älsklingsgura eller mastodontplug som stoppas på trumgruppen för det där lilla extra knycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...