Jump to content
Annons

Gibson Robot Guitar


Zefhyros

Recommended Posts

Gibson lanserar en ny modell. "Robot Guitar" blir den första serietillverkade gitarren med automatiska stÀmskruvar. Du drar bara över strÀngarna sÄ stÀmmer den sig sjÀlv.

7:e december slÀpps den i limiterad version och produktionen av standardmodellen berÀknas vara igÄng under den senare delen av 2008.

Bilder och videos och mer information hittar ni hÀr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Har man ordning pÄ sin gitarr sÄ Àr vÀl inte stÀmmning av gitarren ett sÄ stort problem sÄ att man mÄste ha motoriserade stÀmmskruvar?

DÀremot sÄ kan det ju vara anvÀndbart för att vÀxla mellan olika öppna stÀmmningar .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ganska lÀckert men var det inte nÄgon tysk snubbe som kom pÄ det hÀr med auto-stÀmning av gitarr? Har för mig att jag sett det pÄ nÀtet för rÀtt lÀnge sedan. SjÀlva gitarren ser rÀtt go ut men kanske inte i den blÄ nyansen som visas pÄ bilderna. Sedan undrar jag en del över prissÀttningen ocksÄ - lÀr ju bli svindyr!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ganska lÀckert men var det inte nÄgon tysk snubbe som kom pÄ det hÀr med auto-stÀmning av gitarr? Har för mig att jag sett det pÄ nÀtet för rÀtt lÀnge sedan. SjÀlva gitarren ser rÀtt go ut men kanske inte i den blÄ nyansen som visas pÄ bilderna. Sedan undrar jag en del över prissÀttningen ocksÄ - lÀr ju bli svindyr!

Mmm..Det stĂ„r ju pĂ„ hemsidan att det bara kommer att skeppas tio till varje butik (Secret Agent Luthman hĂ€r i SWE) sĂ„ dom lĂ€r nog ej bli billiga och dom tio kommer vĂ€l MB och 4Sound fĂ„ slĂ„ss om. 😆

Det kommer att bli spĂ€nnande att se var prislappen hamnar, dĂ„ kanske man kan börja panta burkar sĂ„ att man lagom till hösten 08' fĂ„r tag pĂ„ standardmodellen nĂ€r den vĂ€l kommer hit.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja tycker nog att dom ligger lite efter i tekniken. annat vore det nog om dom skulle gjort ett litet chip som man svalde och svipps sÄ gjorde man ett yngve solo x3 och ingen kunde hejda en . men jag skulle nog oxÄ vilja ha den dÀra gitarren,

God morgon nu sĂ„ dumpade det en en musik tidning i brevlĂ„dan fest 🙂

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Well, Thomann har i alla fall 'seten' för automatisk stÀmning;

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...p;x=14&y=10

SĂ„ dĂ„ kan man ju köpa en begagnad LP studio eller sĂ„, och sedan montera ihop elĂ€ndet sjĂ€lv. Garanterat billigare Ă€n Gibsons limiterade serie. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den kommer ratas av riktiga Les Paul fans. Det Àr jag helt sÀker pÄ!

De skulle inte ta i den med tÄng. En LP ska kÀnns sÄ analogt det bara gÄr som det alltid har varit!

ErkÀnner att jag ocksÄ tillhör (man bara lite)denna skara mÀnniskor.

Jag har en Variax iaf , sÄ jag Àr ingen bakÄtstrÀvare men en LP ska vara en LP! Som med en Harley

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Well, Thomann har i alla fall 'seten' för automatisk stÀmning;

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...p;x=14&y=10

SÄ dÄ kan man ju köpa en begagnad LP studio eller sÄ, och sedan montera ihop elÀndet sjÀlv. Garanterat billigare Àn Gibsons limiterade serie. :rolleyes:

Gibson Robot fanns ju dÀr för cirkus 18 lök, lite vÀl billigt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FÀrgen Àr ju underbar!

Jag tycker att fÀrgen Àr helt ok fast ovanlig en Les Paul, men antar att man mÄste se den sjÀlv.

Bilder visar ofta fel fÀrgÄtergivning.

Nu har jag inte lÀst all info om den, men Àr huvudsyftet att den hela tiden ska se till att gitarren inte stÀmmer ur sig??

Det Àr det minsta jag oroar mig för nÀr jag spelar, och jag kör livligt med en strata med flytande instÀllt stall.

PĂ„ en hard tail som Les Paul kan jag aldrig tĂ€nka mig att den stĂ€mmer ur sig 😉

DÀremot kanske de alternativa snabba stÀmningarna kan vara anvÀndbara, om de nu finns?

Men att tömma pungen för den funktionen förstÄr jag inte riktigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Well, Thomann har i alla fall 'seten' för automatisk stÀmning;

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...p;x=14&y=10

SĂ„ dĂ„ kan man ju köpa en begagnad LP studio eller sĂ„, och sedan montera ihop elĂ€ndet sjĂ€lv. Garanterat billigare Ă€n Gibsons limiterade serie. 😄

Gibson Robot fanns ju dÀr för cirkus 18 lök, lite vÀl billigt?

Tur att jag provade ut nya glasögon den hĂ€r veckan... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tror ni inte det Àr - liksom - dödfött med en sÄdan grej nu, nÀr LINE6 och POD modelling och andra, kan stÀmma om guran "virtuellt" ÀndÄ, utan att behöva skruva pÄ nÄgon mekanik?

Jo, snart sitter vi vÀl allihop med fula plastgitarrer - utan strÀngar men med fÀrgade plastknappar pÄ halsen, och som genererar det ljud vi stÀllt in pÄ datorn. Eller sÄ sköts ljudinstÀllningarna av det spelprogram vi valt att köra för tillfÀllet ...

😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror ni inte det Àr - liksom - dödfött med en sÄdan grej nu, nÀr LINE6 och POD modelling och andra, kan stÀmma om guran "virtuellt" ÀndÄ, utan att behöva skruva pÄ nÄgon mekanik?

Jo, hÄller med. (+ VG stratocaster). Hade varit intressant att veta hur de kommit fram till att Robot Àr en produkt att satsa pÄ (marknadsundersökningar, kundkliniker etc). Dels med tanke pÄ att vassare teknik redan finns, dels pga att jag tror som tidigare postare att Les Paul-kunder Àr ett rÀtt konservativt slÀkte. Men vad fan vet jag, den kanske sÀljer som ingen annan gitarr gjort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad som retar mig Ă€r att Gibson kör med "vĂ€rldens första sjĂ€lvstĂ€mmande gitarr". Och glömmer att det Ă€r en gammal idĂ© sedan 15 Ă„r tillbaka. Företaget TRANSPERFORMANCE gjorde sĂ„dana FÖRST, till allmĂ€nheten dessutom och inget experiment. De byggde DESSUTOM in funktionen i redan befintliga gitarrer, Les Paul, Teles, Strats you name it. Och vem fan anvĂ€nde den dĂ„, frĂ„gar sĂ€kert vĂ€n av ordning...

Jimmy Page, han Àr inte vem som helst och gÄr pÄ vad som helst.

Naturligtvis ett litet exklusivt företag, som ingen hört talas om, men vad spelar det för roll? Bara för att man heter Gibson behöver man inte vara först. Störst kanske, men först Àr en helt annan sak.

www.transperformance.com

GÄ in dÀr, read it and weep. Se deras artist list vem som anvÀnder det. Och naturligtvis Àr det för "alternativa" stÀmningar de anvÀnder den till. Men med tanke pÄ vissa gamla DVD's med liveinspelningar med Led Zeppelin, kan jag förstÄ varför Jimmy Page behövde en sÄn. :rolleyes:

Det Àr ett litet företag med liten budget och NOLL sponsringspengar, sÄ artisterna mÄste ha valt att köra pÄ den av "egen kraft" sÄ att sÀga.

Och ja, jag har bÄde provat Gibson Robot, och Transperformance. Gibson Àr inte ens igÄng medan man stÀmmer, man kan inte göra coola ackord-bends och steelgitarr liknande effekter. Mickarna stÀngs av nÀr den stÀmmer. Och det var ganska grovkornigt den stÀmde. Transperformance Àr inom +- 2 cent och hörs i mickarna nÀr den stÀmmer om pÄ mindre Àn en sekund, klockrent.

Jag har inte sjÀlv mÀtt tiden, men fan vet om inte jag skulle fÄ rÀtt pÄ stÀmningen fortare, manuellt, jÀmfört med de 5-6 sekunder det tar för Gibson Robot att stÀmma om. I alla fall hade jag hamnat mer noggrant, om inte annat.

För att ni inte skall tro att jag jobbar för Transperformance och motarbetar Gibson, sÄ spelar jag djÀvulens advokat och slÀnger ut följande tes, och frÄga:

Tror ni inte det Àr - liksom - dödfött med en sÄdan grej nu, nÀr LINE6 och POD modelling och andra, kan stÀmma om guran "virtuellt" ÀndÄ, utan att behöva skruva pÄ nÄgon mekanik?

Line6 gurorna har ju t o m detta inbyggt med olika stÀmningar, och alternativa 12 strÀngs-stÀmningar. Och de gör det till 0 cents precision. Att stÀmma om en 12 str akkegura Àr ju inte snutet ut nÀsan precis.

AlltsÄ, Àven Transperformance, men den kom ju som sagt för 15 Är sedan, dÄ det inte fanns digital modelling.

/Ove Centli

Kolerisk ĂĄ la Magnus BetnĂ©r. Är det den svenska avundsjukan som trĂ€nger fram mellan raderna? 😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad hÀnde med att man fick göra saker sjÀlv. Jag tycker faktiskt att det Àr lite halvmysigt att stÀmma ner och upp nÀr jag kÀnner för det. Varför ska allting vara sÄ jÀvla automatiserat?? HÀrnÀst kommer man sÀkert inte behöva spela för den delen heller. RÀcker med att man tÀnker pÄ ett ackord sÄ tar dom telepatiska mickarna upp det och spelar upp ackordet eller nÄt..?

Likadant med inlĂ€rning. Förr i tiden satt man o lysnade pĂ„ en lĂ„t och hittade ackorden genom gehör. Nuförtiden sitter ungdomarna med Guitar Pro och fĂ„r allting serverat pĂ„ silverfat. Med t.o.m en bild pĂ„ en greppbrĂ€da sĂ„ man ser vart man ska spela 😐 Tycker det roliga och spĂ€nnande försvinner nĂ€r det stĂ€ndigt skapas genvĂ€gar för allting đŸ˜Č

Har jag inte rÀtt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Vad hÀnde med att man fick göra saker sjÀlv. Jag tycker faktiskt att det Àr lite halvmysigt att stÀmma ner och upp nÀr jag kÀnner för det. Varför ska allting vara sÄ jÀvla automatiserat?? HÀrnÀst kommer man sÀkert inte behöva spela för den delen heller. RÀcker med att man tÀnker pÄ ett ackord sÄ tar dom telepatiska mickarna upp det och spelar upp ackordet eller nÄt..?

Likadant med inlĂ€rning. Förr i tiden satt man o lysnade pĂ„ en lĂ„t och hittade ackorden genom gehör. Nuförtiden sitter ungdomarna med Guitar Pro och fĂ„r allting serverat pĂ„ silverfat. Med t.o.m en bild pĂ„ en greppbrĂ€da sĂ„ man ser vart man ska spela 😐 Tycker det roliga och spĂ€nnande försvinner nĂ€r det stĂ€ndigt skapas genvĂ€gar för allting đŸ˜Č

Har jag inte rÀtt?

TÀnk stackarna som kommer spela pÄ en sÄn hÀr gitarr hela livet. Dom kommer ju aldrig lÀra sig stÀmma en gitarr. Vilket jag tycker Àr en ganska fundamental kunskap i gitarrspelandet.

Annars ser jag vÀl inget fel med att Àga en sÄn hÀr gitarr. MÄste ju vara extremt behÀndigt pÄ spelningar bland annat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad hÀnde med att man fick göra saker sjÀlv. Jag tycker faktiskt att det Àr lite halvmysigt att stÀmma ner och upp nÀr jag kÀnner för det. Varför ska allting vara sÄ jÀvla automatiserat?? HÀrnÀst kommer man sÀkert inte behöva spela för den delen heller. RÀcker med att man tÀnker pÄ ett ackord sÄ tar dom telepatiska mickarna upp det och spelar upp ackordet eller nÄt..?

Likadant med inlĂ€rning. Förr i tiden satt man o lysnade pĂ„ en lĂ„t och hittade ackorden genom gehör. Nuförtiden sitter ungdomarna med Guitar Pro och fĂ„r allting serverat pĂ„ silverfat. Med t.o.m en bild pĂ„ en greppbrĂ€da sĂ„ man ser vart man ska spela 😐 Tycker det roliga och spĂ€nnande försvinner nĂ€r det stĂ€ndigt skapas genvĂ€gar för allting đŸ˜Č

Har jag inte rÀtt?

TÀnk stackarna som kommer spela pÄ en sÄn hÀr gitarr hela livet. Dom kommer ju aldrig lÀra sig stÀmma en gitarr. Vilket jag tycker Àr en ganska fundamental kunskap i gitarrspelandet.

Annars ser jag vÀl inget fel med att Àga en sÄn hÀr gitarr. MÄste ju vara extremt behÀndigt pÄ spelningar bland annat.

Jo det Ă€r klart det Ă€r praktiskt pĂ„ spelningar. Eller sĂ„ gör man som jag gör och har med sig 2 guror och har den ena nedstĂ€md. Medans sĂ„ngarn kan dra ett kasst skĂ€mt för publiken sĂ„ byter man bara 😉 Snabbt och enkelt.. Plus att man fĂ„r visa upp sina grejor och vara stolt *host* 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det skulle vara riktigt skönt faktistk. Jag spelar ofta olika stÀmmningar till olika lÄtar och jag tycker det Àr otroligt trist att sitta Ä stÀmma gitarren och slösa tid.. Dessutom stör jag mig nÄtt fruktansvÀrt pÄ en gitarr som Àr det minsta ostÀmd, sÄ det vore skönt att kunna ha den stÀmd hela tiden. Om den dÄ stÀmmer perfekt som nÄgon hÀr pÄstod att den inte gör?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag hade Àran att spela in med Ryan Roxie igÄr och han hade med sig en Gibson Robot Guitar.

MÄste sÀga att jag Àr grymt imponerad! Den lÄter fantastiskt bra och den automatiska stÀmmningen var ju fantastiskt hÀftig, fick mig att skratta varje gÄng! Ryan körde nedstÀmt till D och att stÀmma upp den till standard-stÀmmning gick pÄ nÄgra sekunder.

För mig som spelar massvis med alternativa stÀmmningar sÄ Àr det hÀr fantastiskt behÀndigt.

Att vara in tune pÄ nÄgra sekunder tycker jag Àr fantastiskt bra.. bÄde live.. och i studio!

Hade jag pengar, hade jag nog köpt en! 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
www.transperformance.com

GĂ„ in dĂ€r, read it and weep. Se deras artist list vem som anvĂ€nder det. Och naturligtvis Ă€r det för "alternativa" stĂ€mningar de anvĂ€nder den till. Men med tanke pĂ„ vissa gamla DVD's med liveinspelningar med Led Zeppelin, kan jag förstĂ„ varför Jimmy Page behövde en sĂ„n. 😆

Det Àr ett litet företag med liten budget och NOLL sponsringspengar, sÄ artisterna mÄste ha valt att köra pÄ den av "egen kraft" sÄ att sÀga.

Och ja, jag har bÄde provat Gibson Robot, och Transperformance. Gibson Àr inte ens igÄng medan man stÀmmer, man kan inte göra coola ackord-bends och steelgitarr liknande effekter. Mickarna stÀngs av nÀr den stÀmmer. Och det var ganska grovkornigt den stÀmde. Transperformance Àr inom +- 2 cent och hörs i mickarna nÀr den stÀmmer om pÄ mindre Àn en sekund, klockrent.

Jag har inte sjÀlv mÀtt tiden, men fan vet om inte jag skulle fÄ rÀtt pÄ stÀmningen fortare, manuellt, jÀmfört med de 5-6 sekunder det tar för Gibson Robot att stÀmma om. I alla fall hade jag hamnat mer noggrant, om inte annat.

För att ni inte skall tro att jag jobbar för Transperformance och motarbetar Gibson, sÄ spelar jag djÀvulens advokat och slÀnger ut följande tes, och frÄga:

Tror ni inte det Àr - liksom - dödfött med en sÄdan grej nu, nÀr LINE6 och POD modelling och andra, kan stÀmma om guran "virtuellt" ÀndÄ, utan att behöva skruva pÄ nÄgon mekanik?

Line6 gurorna har ju t o m detta inbyggt med olika stÀmningar, och alternativa 12 strÀngs-stÀmningar. Och de gör det till 0 cents precision. Att stÀmma om en 12 str akkegura Àr ju inte snutet ut nÀsan precis.

AlltsÄ, Àven Transperformance, men den kom ju som sagt för 15 Är sedan, dÄ det inte fanns digital modelling.

/Ove Centli

No1:

Jag har varit med och betatestat gibsons sjÀlvstÀmmande gitarrer. Har en Gibson SG med version 1 pÄ. 2an Àr snabbare mm, men i studion Àr den toppen. Man kan stÀlla in kÀnsligheten till + - 0.2 cent. DÄ fÄr man ge sig pÄ en Peterson stÀmapparat för att fÄ den lika bra. Kanske. Plus det faktum att man mÄste inte modifiera gitarren det minsta. Transperformance bygger om gitarren ganska rejÀlt för att fÄ plats med maskineriet.

No2:

En Variax lĂ„ter ganska nĂ€ra, men jag skulle aldrig byta ut en Gibson eller en Fender mot en Variax för tex en skivinspelning. SÅ bra Ă€r den inte.

Mina 50 öre (wow vilken fin omskrivning frÄn engelskans "my two cent").

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
RikardS (oregistrerad)

Kanske bara jag som e dum i huvudet, men jag tycker det Ă€r skönt att börja dan med o sĂ€tta sig med en kopp kaffe o stĂ€mma gitarren pĂ„ nytt 😛🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten, vore det inte bĂ€ttre med en gura som OCKSÅ INTONERAR sig sjĂ€lv istĂ€llet?

DÄ hade jag blivit ngt impad. Om den gör det precis som jag vill ha det dessutom, per automatik.

🙂

DET hade varit bÄde ascool och asbra!

Det gör Robot Guitar. Den INTONERAR sig sjÀlv.

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...