Jump to content
Annons

Viruscontrol och begränsningar(virus ti)


Liquid_6

Recommended Posts

Hallå!Det är så att jag i många år har arbetat nästan utelutande med mjukvarusyntar,men skaffade alldeles nyligen en access virus ti.Saken är den att jag använder virus control som gör att man får upp virusen som en 16 kanalers multitimbral synt,vilket är en jäkla smidig sak,det är bara att jag är van att öppna upp en synt i cubase för varje ljud och sen inte behöva tänka på annat än att datan segar ur med för många på samtidigt vilket sällan händer alls.Då tänkte ju jag att jag kan fläska på med feta ljud precis som vanligt fast i viruscontrol och på alla 16 kanaler men det är ju bara att glömma då jag tex har fem pads och två arpar igång,då försvinner ju liksom ljudet från en del patchar till och från,det har väl med max antal röster att göra som jag förstått det som virusen kan spela upp samtidigt?Men så tänker jag såhär att om antalet röster har med dsp,erna i virusen att göra och att det är dom som inte klarar av att hänga med,så varför har man inte möjligheten att fördela kraften till datorns processor istället när det spårar ur i viruscontrol?Jag känner att viruscontrol skulle varit verkligen multitimbral istället för att kännas så begränsad som den gör för mig nu,man måste ju då tänka väldigt mycket på antalet röster ljuden man använder har för att det inte ska skita sig.Nu kan jag ju spela in synten i audio iof men jag förväntade mig mer så det var lite trist.Hur arbetar ni andra som har en virus för att ha ett bra arbetsflöde i musikskapandet med den?Nu tycker jag ändå att virusen är en dröm att köra med men jag vart lite paff bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Multitimbralt i tex sample tank eller sonic synth är ju verkligen multitimbralt.Jag kan ju spela 16 av vilka ljud jag än använder och bara datorn sätter begränsningen.Tycker inte det framkom ordentligt i infon jag läst om den att man inte kan ösa på ljud hur man vill i viruscontrol så det kändes lite surt faktiskt.Det är fortfarande smidigt att ha den delen för att ratta fram ljud och browsa ljud å så vidare dock.Nåja,jag skulle väl läst på mer innan jag köpte den.Trots allt var den värd varenda krona iallafall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Multitimbralt i tex sample tank eller sonic synth är ju verkligen multitimbralt.Jag kan ju spela 16 av vilka ljud jag än använder och bara datorn sätter begränsningen.

Ja, det är ju egentligen samma sak med Virusen (och många andra VA-synthar), det är DSPn som sätter gränsen. Olika komplexa ljud tar olika mycket kraft, och alltså blir det inte alltid det utlovade antalet röster.

Den andra "design"-möjligheten (som också är ganska så vanlig på åtminstone lite äldre VA-synthar) är att man alltid har ett fast antal röster maximalt, oavsett om man enbart använder enkla 1OSC-ljud eller värsta unison-fläsket.

Eller är det kanske helt enkelt så att det bara är när du använder unison-läget på ljud som de "tappar" röster? Unison innebär ju oftast att man använder extra röster av samma ljud, fast något snedstämda. (NordLead3 har Unison utan att tappa röster, vet inte hur det är med Virus TI...?)

Välkommen till hårdvarusynthvärlden!

Vänta bara till du känner att du måste ha en Minimoog, då har du EN ynka röst att jobba med. Dock kanske en av de bättre som finns, men trots allt bara en...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...