Jump to content
Annons

Flyttbar dämpning


bakke

Recommended Posts

Jag har börjat tänka på att dämpa kontrollrummet, som också används för gitarrinspelningar. Jag har ett litet problem också. Jag bor i ett hus som jag hyr av min far som bor i utlandet under några år. När han vill flytta hem igen (troligtvis inom 5 år) så måste jag, studion och därmed också dämpningen flyttas. Jag tror att han skulle ställa upp på att jag limmar fast dämpningen men jag vill inte köpa dämpning för några tusenlappar och sedan riva ner det och slänga det om några år. Det känns som en för stor investering och för kort tid för att göra så, det gör jag först när jag köper ett hus som jag vet att jag ska bo kvar i längre.

Rummet som jag har kontrollrummet i har snedtak och det gör problemet lite större. För väggarna har jag tänkt att jag kan bygga in dämpningen i ramar som jag bara hänger upp på väggen. Kan det bli problem om jag inte sätter fast dom i väggarna?

Och hur ska jag göra med snedtaket?

Även om snedtaket i sig dämpar ganska bra så har jag en känsla av att det behövs en del dämpning även där.

Så här ser det ut:

ena.jpg

andra.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att slippa riva ner det, så kan du göra så, att du limmar upp det på t ex masonitskivor som du sedan hänger upp som "tavlor" på väggarna - eller om det behövs (med tanke på snedtaket...), så kan du skruva fast skivorna med hjälp av plugg etc.

Som det ser ut, så skulle du nog behöva placera absorbenter ganska mycket runt om monitorerna eftersom väggarna är nära på alla håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa riva ner det, så kan du göra så, att du limmar upp det på t ex masonitskivor som du sedan hänger upp som "tavlor" på väggarna - eller om det behövs (med tanke på snedtaket...), så kan du skruva fast skivorna med hjälp av plugg etc.

Som det ser ut, så skulle du nog behöva placera absorbenter ganska mycket runt om monitorerna eftersom väggarna är nära på alla håll...

Ok, jag har tänkt på att beställa Roominator Project 2-paketet från Auralex, fick det som förslag när jag körde beräkningen på deras sida. Har tittat lite på Blue Room-paketet också, men jag är rädd att det är för litet. Rummet är egentligen tre gånger större än vad som syns på bilderna, det är inte vägg i bakkanten på bilderna.

Tror du att Blue Room skulle räcka eller behöver jag satsa på ett större paket?

Eller har du nåt annat förslag?

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa riva ner det, så kan du göra så, att du limmar upp det på t ex masonitskivor som du sedan hänger upp som "tavlor" på väggarna - eller om det behövs (med tanke på snedtaket...), så kan du skruva fast skivorna med hjälp av plugg etc.

Som det ser ut, så skulle du nog behöva placera absorbenter ganska mycket runt om monitorerna eftersom väggarna är nära på alla håll...

Ok, jag har tänkt på att beställa Roominator Project 2-paketet från Auralex, fick det som förslag när jag körde beräkningen på deras sida. Har tittat lite på Blue Room-paketet också, men jag är rädd att det är för litet. Rummet är egentligen tre gånger större än vad som syns på bilderna, det är inte vägg i bakkanten på bilderna.

Tror du att Blue Room skulle räcka eller behöver jag satsa på ett större paket?

Eller har du nåt annat förslag?

pröva mineralull istället.. myyyyycket billigare..!! bara att du får räkna lite själv.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa riva ner det, så kan du göra så, att du limmar upp det på t ex masonitskivor som du sedan hänger upp som "tavlor" på väggarna - eller om det behövs (med tanke på snedtaket...), så kan du skruva fast skivorna med hjälp av plugg etc.

Som det ser ut, så skulle du nog behöva placera absorbenter ganska mycket runt om monitorerna eftersom väggarna är nära på alla håll...

Ok, jag har tänkt på att beställa Roominator Project 2-paketet från Auralex, fick det som förslag när jag körde beräkningen på deras sida. Har tittat lite på Blue Room-paketet också, men jag är rädd att det är för litet. Rummet är egentligen tre gånger större än vad som syns på bilderna, det är inte vägg i bakkanten på bilderna.

Tror du att Blue Room skulle räcka eller behöver jag satsa på ett större paket?

Eller har du nåt annat förslag?

pröva mineralull istället.. myyyyycket billigare..!! bara att du får räkna lite själv.. 🙂

Ja, det är sant!

Problemet är att min tumme är fast mitt i handen så jag bygger inte gärna själv. Jag skulle nog ta hjälp av nån händig kompis eller släkting till att ens genomföra Claes förslag att skruva upp dämpningen med plugg! Är helt värdelös på allt vad bygge heter, kan på sin höjd skruva ihop Ikeamöbler...

Men å andra sidan, för den som kan bygga kanske det inte är så mycket svårare att bygga skivor med mineralull än att skruva upp Auralex dämpmaterial...

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Om du sak kunna flytta undan och samtidigt spara materialt skulle jag satsat på scenmolton ett tjockt tyg. Jag veckade tyget för att det skulle bli mer material för ljudet att absorberas i, och efter tips från Ljudbalans.se där jag köpte tyget hängde jag ut det ca 10 cm för att fånga mer ljud och komma ner i frekvenserna. Jag köpte varianten 330 g/m2 som är extra tjock och mer ljudabsorbereande än vanlig (och kostade lika mycket!). Visst sub-basen tar man inte med tyg, men det gör otroligt mycket för ljudbilden!

Man kan ju även komplettera med ljudabsorbenter som man helt enkelt ställer bakom tyget, lätta att flytta bort vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...