Jump to content
Annons

Metal-trummor i Cubase?


wicked_s

Recommended Posts

Satt och skummade igenom något tidigare inlägg i forumet där någon hade frågat om bra midislingor för trummor..

Har själv funderat väldigt mycket på detta.. går det att få tag på det någonstans? Själv sysslar jag med olika typer av metal.. allt från "norsk skogshuggar-metal med kalle anka sång" till proggressivare saker ala dream theater.. och en hel del dubbla baskaggar blir det... vilket låter som en gammal fiskebåt som kommer tuffandes.. finns det inga "färdiga" slingor att få tag i.. spelade av riktiga trummisar.. triggade... eh.. vet inte riktigt vad det heter hoppas att någon förstår mig i alla fall..

/Putte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Har ingen aning om detta är relevant, men när vi spelade in i studion (som använde Cubase i någon form, på MAC) så la teknikern in samplade trummor av Meshuggah. Kort sagt kan man säg att de lät lite fetare än vår Alesis SR-16 trummaskin!

Han snackade någonting om att varje slag fanns i 16/32 nivåer etc...

Som ni ser har jag mycket kvar att lära! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om detta är relevant, men när vi spelade in i studion (som använde Cubase i någon form, på MAC) så la teknikern in samplade trummor av Meshuggah.

Då var det nog Drumkit From Hell som han använde. Om jag inte minns fel så är det (bl a) Meshuggas trummis som lirar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl inte midi...?

Har ej testat Drumkit from Hell själv, men tycker personligen att det verkar intressant. Två CD skivor. En med ljudfiler och mappningar för diverse samplers, bland annat Halion. Och en med trumloopar. Varje trumma är samplad med olika tillslag och två mikrofoner. en på själva trumman, och en med ambience (eller vad det nu heter) så att du själv kan styra hur mycket av rumsljudet du vill ha med.

Så du kan mycket väl köra det med midi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder DFH (DrumKit from Hell) och det regerar!

Speciellt till lite tyngre musik. Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är cymbalerna. Jag vet att det släpptes en Add-On, men jag använder Platinum Drums cymbaler istället.

Det som verkligen får en att dreggla, är nästa produkt: DFH Superior. 35Gb(!!) av samplingar, en ny "Sampleplayer" för att enkelt hantera denna mängd data.

För lyssning: http://www.toontrack.com/

Vill ni höra ett litet "verkligt exempel" gå till http://listen.to/blindalley, välj Album, välj S.O.S, välj "Download Sample"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det kommer DFH-superior om några veckor som innehåller 35GB med samplingar. Ett suveränt program, helt enkelt! Lyssna på http://music.soundwound.com eller på www.toontrack.com (DFH:s hemsida)

Trummorna spelas bl a av Tomas Haake och Morgan Ågren!!!!

Det är dreggelfaktor 10 på detta! Jag har faktiskt beställt extra minne och en DVD-läsare ENBART för att kunna få in DFH Superior ;-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Staley (oregistrerad)

Dreggelfaktor? Bra program bör primeras och DFH-Superior kommer definitivt vara efterlängtat. Dessutom betydligt billigare än många av dess konkurrenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...