Jump to content
Annons

Intonera basen


Henke

Recommended Posts

Sitter och intonerar min elbas... Tonen på 12:e bandet är högre än den lösa strängen, alltså ska man ju skjuta bak stallklacken så att strängen blir "längre"... Nu har jag kommit till botten och stallklacken går inte att flytta längre bak... Vad göra? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej... Jag har gamla slipade, tjocka stängar som det ska vara på en riktig 60-talsbas. 😉

Kan man inte kompensera genom att justera stränghöjden på något sätt?

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det underliga är att G-strängen går att intonera klockrent utan att skruven ens är halvvägs i botten medans övriga strängar klingar våldsamt mycket för högt vid 12:e bandet när skruven är ända nere i botten... (nästan uppemot en kvartston i värsta fall)

Men som ni sagt, jag får nog testa att byta strängar och hoppas på bättre lycka. Jag misstänker nämligen att dom är ungefär lika gamla som basen! 😲

Tack för tipset!

Är det förresten någon som vet ifall slipade strängar fortfarande tillverkas och isåfall, vilket fabrikat ska man köra på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med att G strängen låter bäst är säkert det med att gamla strängar blir typ uttöjda (chansning). G strängen spelar man oftast inte på lika mycket som E, A och D, så den har väl klarat lite lite bättre än de andra.

Jag tror att du kommer märka stor skillnad med nya strängar. Men som jag brukar säga, jag är ingen expert. Jag vill ju inte att du springer efter mig och kräver 400kr utav mig pga att de nya strängarna inte gjorde någon skillnad 😲

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör alltid ha ett nytt set strängar när man intonerar. Det bästa är om du strängar upp basen med ett nytt set och stämmer upp basen, låter den stå nån dag och stämmer upp den några gånger under tiden så att strängarna hinner töja till sig innan du ger dig på att intonera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det förresten någon som vet ifall slipade strängar fortfarande tillverkas och isåfall, vilket fabrikat ska man köra på?

Thomastik gör underbara strängar! Flat eller round wound!

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Byt strängar ofta. Jag kör själv aldrig mer än två veckor på ett set (såvida jag inte smäller någon sträng tidigare, då byts alla). Skulle intonering av någon anledning inte fungera på någon sträng, byt först strängen, och om det inte fungerar, kontrollera halsen. Dragstången kan behöva justeras, speciellt om man byter till tjockare eller tunna strängar, eller om instrumentet varit utsatt för kraftiga temperaturväxlingar. 😲

Prova gärna EBS-strängarna....

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Två veckor!! Damn, snacka om att bli ruinerad! =)

Elixir gör också förbannat bra strängar, doppade i nån GoreTex-slurry, grymt lång livslängd! Finns kanske inte som slipade dessvärre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Slöseri med pengar att köpa nya strängar var och varannan vecka, jag spelade bas för några år sedan och fick då ett tips av en veteran, han sa att istället för att köpa nya strängar så kan man koka de gamla, receptet är enkelt:

Lägg strängarna i en kastrull med vatten och en diskmedelstablett, koka upp låt koka i fem min. ta av kastrullen häll ut det gamla vattnet och skölj ur kastrullen och koka upp strängarna med rent vatten så att alla diskmedelsrester försvinner, låt det koka i 5 minuter, ta sen och skölj av strängarna under kranan lite, sen så tar ni stängaran och går ut på gatan och svingar med dem runt huvudet så att de torkar. Sen är all smuts som tidigare fastnat i strängarna borta och de låter som nya, detta går att göra 3 gånger med stängarna innan de slits för mycket av kokandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter det nu?

Jotack, nu gick den att intonera klockrent! 🙂

Eftersom jag inte var säker på att det var strängarna som var problemet så köpte jag lite billigare standard-strängar nu, bara för att testa. De billigaste slipade kostar ju ändå runt 450:-, vilket är lite väl saftigt för en student (som precis slängt ut csn-bidraget, och mer därtill, på en ny bas)... Så det får väl bli till nästa gång helt enkelt! Jag har verkligen blivit helt såld på slipade strängar nu, både skönare att spela på och skönare ljud... 😉

Varför blir strängarna intoneringsmässigt sämre med tiden? Beror det på smutsen eller på att materialet blir utmattat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slöseri med pengar att köpa nya strängar var och varannan vecka, jag spelade bas för några år sedan och fick då ett tips av en veteran, han sa att istället för att köpa nya strängar så kan man koka de gamla, receptet är enkelt:

Lägg strängarna i en kastrull med vatten och en diskmedelstablett, koka upp låt koka i fem min. ta av kastrullen häll ut det gamla vattnet och skölj ur kastrullen och koka upp strängarna med rent vatten så att alla diskmedelsrester försvinner, låt det koka i 5 minuter, ta sen och skölj av strängarna under kranan lite, sen så tar ni stängaran och går ut på gatan och svingar med dem runt huvudet så att de torkar. Sen är all smuts som tidigare fastnat i strängarna borta och de låter som nya, detta går att göra 3 gånger med stängarna innan de slits för mycket av kokandet.

Snick snack..

Visst man kan koka strängarna om man har panik, men efter typ 2 timmars spelande är dom totaldöda och bara att slänga. Att koka dom flera gånger är värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koka strängar.....trodde att det förfarandet dog ut på 70-talet. Ett klockrent sätt att fördärva materialet i strängarna. Oxidation sker på nolltid och eventuell kvarvarande "spänst" försvinner innan man hunnit få in pluggen i jacket.

450:- för ett set slipade strängar? Kolla upp EBS-strängarna, de springer lös på 300 bagare, och frågan är om det finns bättre strängar på marknaden idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

450:- för ett set slipade strängar? Kolla upp EBS-strängarna, de springer lös på 300 bagare, och frågan är om det finns bättre strängar på marknaden idag.

Oj! Det måste jag kolla upp till nästa gång... Tack för tipset! 🙂

Förresten så gillar jag inte ljudet av nya bassträngar. Metalliskt och läskigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...