Jump to content
Annons

Filtrera bort gitarr helt


Supersonic

Recommended Posts

Hej. Det är så här att jag vill filtrera bort gitarren helt i en låt (Oasis - Supersonic) för att kunna spela gitarren helt själv.

Vilka program o.s.v. behövs. Behöver så mycket matnyttig information som det går eftersom jag aldrig har pillat med sådant här förr.

Möjligt måste det iaf vara eftersom denna lille mp3spelare klarar av det http://www.americanmusical.com/item--i-TAS-MPGT1.html

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

antagligen har de ett filter som skär i gitarrens mest aktiva frekvenser o sen en multibandkompressor som pressar upp allt annat rätt ordentligt..

men att sitta o skära i en färdig låt blir nästan aldrig bra.. men om du bara ska öva, pröva o mecka med eq o multibandskompressor som jag beskrev tidigare i inlägget...

Link to comment
Dela på andra sajter

antagligen har de ett filter som skär i gitarrens mest aktiva frekvenser o sen en multibandkompressor som pressar upp allt annat rätt ordentligt..

men att sitta o skära i en färdig låt blir nästan aldrig bra.. men om du bara ska öva, pröva o mecka med eq o multibandskompressor som jag beskrev tidigare i inlägget...

Ok. Något bra program med eq och multibandskompressor? Kan man på något sätt se vilka gitarrens mest aktiva frekvenser är? Kanske ni kan ge mig ett allmänt frekvensomfång som brukar gälla för gitarrer så att jag har någonting att utgå ifrån?

Tack för hjälpen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

antagligen har de ett filter som skär i gitarrens mest aktiva frekvenser o sen en multibandkompressor som pressar upp allt annat rätt ordentligt..

men att sitta o skära i en färdig låt blir nästan aldrig bra.. men om du bara ska öva, pröva o mecka med eq o multibandskompressor som jag beskrev tidigare i inlägget...

Ok. Något bra program med eq och multibandskompressor? Kan man på något sätt se vilka gitarrens mest aktiva frekvenser är? Kanske ni kan ge mig ett allmänt frekvensomfång som brukar gälla för gitarrer så att jag har någonting att utgå ifrån?

Tack för hjälpen 😕

man kan inte få allt serverat.. 😏

sök här o på google..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kanske ni kan ge mig ett allmänt frekvensomfång som brukar gälla för gitarrer så att jag har någonting att utgå ifrån?

100 - 10000 Hz. 😛

Den där Tascam-leksaken fasvänder säkert bort centruminformationen i ljudbilden, vilket brukar plocka bort gitarrsolon (som oftast ligger precis i mitten). Men den tar ju även bort allt annat som ligger precis i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga frekvensomfånget som föregående talare skrev, så kan man nog (med distad gitarr) prata om några hertz

till i omfånget. Om man räknar alla övertoner som finns i instrumentens grundklang, så är det för de allra flesta

ett brett urval frekvenser. Lägger man sen på en dist, så blir övertonsserien en annan (och större).

Slutsats: några frekvensområden för gitarr generellt finns inte - lättast är om du vill filtrera bort enstaka toner,

då går det ju enkelt att räkna ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...