Jump to content
Annons

Hur stor är risken att det blir strul


guranisten

Recommended Posts

Då jag för en tids sen bestämde mig för att köpa en bärbar dator för runt 8000 kr så har jag kollat runt på forum och hört mig för lite här och där om vad man ska köpa och ju mer man har läst desto svårare tycker jag valet blir. Det känns som om det är en ren chansning att datorn kommer att funka tillfredställande till musik. Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Det jag kommer att använda datorn till gällande musik är att sitta hemma själv och göra låtar och kommer då använda mig av Gitarr, Bas, Sång samt en del VSTi. Ljudkortet jag tänkt mig är antingen ett M-Audio solo eller M-Audio 4100

Har också ett trådlöst modem som man ska kunna koppla in!

Är det något speciellt man ska vara uppmärksam vid val av bärbar dator eller får man hoppas på det bästa. Är det vissa märken som man vet passar bättre till musik än andra?

Tycker detta är knepigt och jag verkar inte vara ensam om det 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då jag för en tids sen bestämde mig för att köpa en bärbar dator för runt 8000 kr så har jag kollat runt på forum och hört mig för lite här och där om vad man ska köpa och ju mer man har läst desto svårare tycker jag valet blir. Det känns som om det är en ren chansning att datorn kommer att funka tillfredställande till musik. Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Det jag kommer att använda datorn till gällande musik är att sitta hemma själv och göra låtar och kommer då använda mig av Gitarr, Bas, Sång samt en del VSTi. Ljudkortet jag tänkt mig är antingen ett M-Audio solo eller M-Audio 4100

Har också ett trådlöst modem som man ska kunna koppla in!

Är det något speciellt man ska vara uppmärksam vid val av bärbar dator eller får man hoppas på det bästa. Är det vissa märken som man vet passar bättre till musik än andra?

Tycker detta är knepigt och jag verkar inte vara ensam om det 😳

Själv kör jag med en Sony-laptop med Firewire Audophile ljudkort.. Det går väl hyfsat.. Jag har en tendes att bara ösa in pluggar och det börjar närma sig max nu i vissa projekt (sådär 10 vst-pluggar + 5-10 inserts samtidigt...)

Men det är ju också en singelcore centrino.. (1 gig minne)

Nån som är bättre på dualcore får yttra sig... Busshastigheterna kommer ju snart upp i 800 mhz och minnet ligger ju redan på 667... så de är ju ett godkänt alternativ helt klart.. om du samtidigt vill kunna flytta grejorna emellanåt.

Hoppas någon annan fyller i deras erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan på datorn är ju en aspekt men det känns som om det kan vara annat som kan strula. T ex läste jag i en annan tråd att chipet på firewireporten kan krångla med vissa ljudkort sen läste jag att någon tyckte att Acers burkar inte fungerade bra till musik. Tänk om Studio kunde testa en rad "vanliga bärbara datorer" hur dessa funkar till musik 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har en Fujitsu Siemens laptop som jag gör musik på. Den är på inget sätt specialgjord för musik utan tagen direkt från stormarknadens hylla.

Processorn är en dual core Pentium (inte 2:an) på 1,6 ghz vilket räcker gott och väl till för en rejäl massa pluggar, 1 GB ram, fläkten är så pass tyst att man inte störs av den när man sitter och mixar, använder ett Motu 828 firewire interface som jag expanderat med en adat-box för extra ingångar, funkar utan problem att spela in 12-16 kanaler simultant vilket jag gör i bland, skulle gärna se lite finare upplösning på skärmen om jag skall klaga på något, enligt mig helt enkelt en prisvärd dator om man ser till vad man får, använder Cubase SE 3 . 😛

Ha de bra.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 12" G4. (råkade skriva 13" från början)

Som en bonus upptäckte jag dessutom att den datorn har 6 kanaler ut från det inbyggda ljudkortet 😛

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 13" G4.

Som en bonus upptäckte jag dessutom att den datorn har 6 kanaler ut från det inbyggda ljudkortet 😛

Plattformsbyte FRÅN mac TILL pc??? Intressant i såna fall. Snacka om politiskt inkorrekt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 13" G4.

Som en bonus upptäckte jag dessutom att den datorn har 6 kanaler ut från det inbyggda ljudkortet 😛

Plattformsbyte FRÅN mac TILL pc??? Intressant i såna fall. Snacka om politiskt inkorrekt 😄

Jag betraktar snarare Reason som min plattform. Använder Windows, OS X och Linux hemma så jag har många års erfarenhet av operativsystemen.

Nu blev det mest gynnsamt att köra Windows (Vista blev det till och med). Standardinstallation (med ASIO4all pålagd) känns väldigt stabil och jag har bara ändrat lite i Vista för att stänga av "stokastiska resursförbrukare" som bakgrundsindexering och liknande.

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 13" G4.

Som en bonus upptäckte jag dessutom att den datorn har 6 kanaler ut från det inbyggda ljudkortet 😄

Plattformsbyte FRÅN mac TILL pc??? Intressant i såna fall. Snacka om politiskt inkorrekt 😄

Vari ligger det politiskt inkorrekta??

Möjligen att personen i fråga kommit ur sin indoktrinering 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det är ju bara en bagatell men...

...det politiskt inkorrekta skulle väl vara att ingen nånsin säger att pc är bättre än mack(!) däremot många som säger att mack(!) är bättre än pc och att då gå FRÅN mack(!) TILL pc skulle väl vara politiskt inkorrekt. Men det är ju en positiv grej alltså. Men nu var det ju inte riktigt så ändå så det kvittar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 13" G4.

Nu har det ju iofs aldrig funnits någon 13" Powerbook G4....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något speciellt man ska vara uppmärksam vid val av bärbar dator eller får man hoppas på det bästa.

Tänk på att firewire-portar på PC-laptop inte är tänkta att användas. Undrar när någon pc-tillverkare ska inse att 6-pinnarskontakterna är bättre. Ruggigt dålig kvalitet och hållbarhet rent fysiskt på fyrpinnarskontakterna. Annars inga problem. Om jag skulle använda min laptop på scen så skulle jag definitivt köpa ett pcmcia-kort för firewire. Då får man dessutom en 6-pinnarskontakt som kan förse ljudkortet med spänning.

Jag kör en gammal HP P4 Hyperthreading, 1 gb ram med ett firewire-kort och det funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tjena

Har en Fujitsu Siemens laptop som jag gör musik på. Den är på inget sätt specialgjord för musik utan tagen direkt från stormarknadens hylla.

Processorn är en dual core Pentium (inte 2:an) på 1,6 ghz vilket räcker gott och väl till för en rejäl massa pluggar, 1 GB ram, fläkten är så pass tyst att man inte störs av den när man sitter och mixar, använder ett Motu 828 firewire interface som jag expanderat med en adat-box för extra ingångar, funkar utan problem att spela in 12-16 kanaler simultant vilket jag gör i bland, skulle gärna se lite finare upplösning på skärmen om jag skall klaga på något, enligt mig helt enkelt en prisvärd dator om man ser till vad man får, använder Cubase SE 3 . 😄

Ha de bra.

// Klas

Skulle du kunna precisera modell på din Fujitsu Siemens?

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Måste man antingen välja Mac eller en specialbyggd musikdator för att det ska funka bra?

Behöver inte vara en specialdator.

Jag använder en bärbar Dell XPS M1330 med Reason 4.

Fungerar alldeles utmärkt och ett jättelyft jämfört med min Powerbook 12" G4. (råkade skriva 13" från början)

Som en bonus upptäckte jag dessutom att den datorn har 6 kanaler ut från det inbyggda ljudkortet 😉

Jag skulle vara lite försiktig men att slänga ur mig ett sådant påstående. Köper man en dator med fel komponenter (kretsar, inte prestanda) så finns det en ganska stor risk att det kan bli problem med att använda musik-ljudkort, framförallt på de billigare datorerna son troligtvis inte har de lite dyrare Texas Instrument FireWire-kretsarna tillexempel.

Nuförtiden har ju till och med Apple-datorer problem med detta;

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?pid=6390

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...7&tstart=60

http://www.presonus.com/forums/showthread.php?t=3537

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...