Jump to content
Annons

Samplade instrument i proffesionella produktioner


bakke

Recommended Posts

Titeln låter iofs lite rolig, jag vet att man använder samplade stråkar, blåsorkestrar och mer udda instrument i proffesionella produktioner.

Frågan gäller vanliga instrument, t.ex gitarr, trummor eller bas.

Hur vanligt är det att man använder EZ Drummer, DFH Superior, Virtual Guitarist, Virtual Bassist eller någon annan plugin istället för att spela in riktiga musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Titeln låter iofs lite rolig, jag vet att man använder samplade stråkar, blåsorkestrar och mer udda instrument i proffesionella produktioner.

Frågan gäller vanliga instrument, t.ex gitarr, trummor eller bas.

Hur vanligt är det att man använder EZ Drummer, DFH Superior, Virtual Guitarist, Virtual Bassist eller någon annan plugin istället för att spela in riktiga musiker?

Om jag säger såhär. Är säkert väldigt vanligt! Senaste plattan jag hjälpte till med va det både och. Både programmerade trummor och livetrummor. Basen var live på just den plattan vet jag. Om det bara är en gitarr som skall vara långt i bakgrunden så kan du ju få det bra med samplingar, men om du vill ha ett solo så är det inget som går upp mot en riktig gitarrist. Enligt mina erfarenheter så blandar man efter vad det är man skall göra helt enkelt, men det förekommer åt alla håll. Jag personligen resonerar som följande. Skall det låta riktig bas, så spelar jag in riktigt bas. Skall det låta som synthbas, så använder jag en synthbas helt enkelt. Jag försöker dock aldrig få en synth eller plugg att låta som riktig bas. Då föredrar jag hellre en basist. Lika dant med de andra instrumenten.

MVH

Anders

EDIT: Glömde ju en aspekt. Det handlar även om vilken tid man har på sig tills skivan måste släppas. Om det är ont om tid så går det ju faktiskt fortare att programmera trummor än att spela in live och mixa det 😉 Så det påverkar också valet.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gissa att det är kanska ovanligt med samplade gitarrer såvida man inte vill att det ska låta samplad gitarr. Är ju såpass enkelt att spela in gitarrer, och gitarrister finns det gott om. En Vox Tonelab eller en Pod, en hyfsad gitarr och en gitarrist är ju allt som behövs för att det ska bli bättre än en samplad gitarr i mina öron. Billigt enkelt och fort går det. Med trummor är det ju mer som krävs, bra rum, bra mickar, bra trummor som är välstämda, duktig tekniker som riggar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menade inte gitarrsolon. Där är jag medveten om att det blir betydligt bättre med en riktig gitarrist än vad det blir med en samplad.

Kan inte ekonomi ha en stor betydelse också?

Jag menar att det är svårt att hitta en trumslagare som spelar in 12 låtar för samma pengar som DFH Superior kostar i inköp. Och det är nog samma sak med övriga instrument.

EDIT: Du har rätt Emil, bra gitarrister finns det ett överflöd av så där stämmer nog inte ekonomiargumentet.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menade inte gitarrsolon. Där är jag medveten om att det blir betydligt bättre med en riktig gitarrist än vad det blir med en samplad.

Kan inte ekonomi ha en stor betydelse också?

Jag menar att det är svårt att hitta en trumslagare som spelar in 12 låtar för samma pengar som DFH Superior kostar i inköp. Och det är nog samma sak med övriga instrument.

Det beror ju på. Om trummisen tar Cred eller fast betalning. Kan ju bli billigare med en riktig trummis om plattan inte säljer då 😉 Men visst tror jag ekonomin spelar in i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menade inte gitarrsolon. Där är jag medveten om att det blir betydligt bättre med en riktig gitarrist än vad det blir med en samplad.

Kan inte ekonomi ha en stor betydelse också?

Jag menar att det är svårt att hitta en trumslagare som spelar in 12 låtar för samma pengar som DFH Superior kostar i inköp. Och det är nog samma sak med övriga instrument.

EDIT: Du har rätt Emil, bra gitarrister finns det ett överflöd av så där stämmer nog inte ekonomiargumentet.

Jag menade inte heller gitarrsolon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menade inte gitarrsolon. Där är jag medveten om att det blir betydligt bättre med en riktig gitarrist än vad det blir med en samplad.

Kan inte ekonomi ha en stor betydelse också?

Jag menar att det är svårt att hitta en trumslagare som spelar in 12 låtar för samma pengar som DFH Superior kostar i inköp. Och det är nog samma sak med övriga instrument.

EDIT: Du har rätt Emil, bra gitarrister finns det ett överflöd av så där stämmer nog inte ekonomiargumentet.

Jag menade inte heller gitarrsolon 😉

Och jag menade inte hela komp heller 🙂 För att förtydliga mig extra. Om du vill ha en gitarr eller bas som skall låta autentiskt så skall du spela in live, Men om det bara är några toner i bakgrunden så kan du komma undan med en sampling. Sen handlar det ju om stilen också. I viss stil passar det bättre än i andra.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...