Jump to content
Annons

Latency


Jagärsnabb

Recommended Posts

Tjena!

Hur många ms latency får ni som kör på ett Focusrite Saffire?

Funderar på ett sånt, eller nått annat bra i prisklassen om ni vill tipsa? =)

Är så jävla trött på mitt lexicon omega som är omöjligt att få latency under 70ms i princip. Det duger helt enkelt inte..

Och förövrigt ganska ostabilt, enligt mig. nån som har samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Hur många ms latency får ni som kör på ett Focusrite Saffire?

Funderar på ett sånt, eller nått annat bra i prisklassen om ni vill tipsa? =)

Är så jävla trött på mitt lexicon omega som är omöjligt att få latency under 70ms i princip. Det duger helt enkelt inte..

Och förövrigt ganska ostabilt, enligt mig. nån som har samma problem?

Hej!

Har också ett Lexicon Omega. Nu är jag långt ifrån någon kopplingsfantom, men hur jag än gör så blir det latency. Använder Adobe Audition 2.0 och Resason 3.0. Ska jag spela in audio i adobe måste jag dra ner volymen på det tracket som är enablat för inspelning (ursäkta svengengelskan). Får spela in tex sång utan att höra den playback med effekter och dylikt. Det funkar, men är ganska irriterande. Blir jobbigt med gitarr där effekterna ibland styr hur man slår an strängar och så.

Funderar också på ett nytt ljudkort, har dock ingen aning om vilket som kan vara ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du inte kan köra monitor genom programet på det du spelar in? Du kan ju vrida på "monitor mix"-vredet bredvid volymen på ljudkortet för att höra direct-signalen om du vill..

Men jag håller med, man blir så jävla trött på denna latencyn man får me omegat..

det är jobbigt när man t.ex spelar keyboard genom ettt mjukvaru-piano eller liknande att inte få nån riktig respons..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

70ms låter mycket.

Jag får lägre latency med mitt inbyggda ljudkort i laptopen.

Nåt måste vara galet.

Angående lyssning med effekter samtidigt som man spelar in.

Det är så att ditt inspelningsprogram kompenserar för delayer som uppstår. Det blir delay om man har effekter på när man spelar in.

Focusrite Saffire har inbyggda effekter, vilket gör att du kan spela in med effekter i lyssningen utan delay. Dock bara de inbyggda. Focusrite Saffire LE har inga effekter inbyggda så den funkar precis som vanliga ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du inte kan köra monitor genom programet på det du spelar in? Du kan ju vrida på "monitor mix"-vredet bredvid volymen på ljudkortet för att höra direct-signalen om du vill..

Men jag håller med, man blir så jävla trött på denna latencyn man får me omegat..

det är jobbigt när man t.ex spelar keyboard genom ettt mjukvaru-piano eller liknande att inte få nån riktig respons..

Precis. Även när jag rattar runt med monitor mix-vredet på oilka inställningar så blir jag inte av med latencyn, men jag ska testa lite igen. Det är mycket möjligt att jag bara inte fått till det än!

Vid några till fällen har det också hänt att ljudkortet avaktiverat sig av sig självt så att jag får aktivera det via ljudenhetsmenyn i kontrollpanelen. Vid ett tillfälle hade också drivrutinerna avinstallerat sig. Ganska spöklikt faktiskt. Men det är väl kanske sånt man får leva med som glad amatör!

Link to comment
Dela på andra sajter

70ms låter mycket.

Jag får lägre latency med mitt inbyggda ljudkort i laptopen.

Nåt måste vara galet.

Angående lyssning med effekter samtidigt som man spelar in.

Det är så att ditt inspelningsprogram kompenserar för delayer som uppstår. Det blir delay om man har effekter på när man spelar in.

Focusrite Saffire har inbyggda effekter, vilket gör att du kan spela in med effekter i lyssningen utan delay. Dock bara de inbyggda. Focusrite Saffire LE har inga effekter inbyggda så den funkar precis som vanliga ljudkort.

Hej!

Jag tror inte att det är själva effekterna som är problemet i mitt fall. Så fort jag trycker på recordknappen så har jag latency oavsett om det är med eller utan effekter, eq och liknande. Endfa sättet att få det funktionsdugligt är att sänka volymen på tracket.

Jag tänkte att jag ska låna en mixer och pröva att koppla genom den och se om jag kan leda ut ljudet innan det passerar datorn, då kan man ju åtminstone använda mixerns eq och eventuellt någon hårdvarueffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du spelar upp ljudet från din DAW samtidigt som den torra mixsignalen så kommer det att upplevas som latency oavsett om du skaffar mixer eller ej. Stänga av lyssningen från din DAW och lyssna på den torra signalen, den kommer direkt från ingången på ljudkortet till lyssningen.

Jag kopplade ibland in en mixer för att lyssna på torrsignal när jag skulle tracka många körkanaler. Då slapp jag att trycka in monitor knappen i Cubase varje gång jag bytte kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

70ms låter mycket.

Jag får lägre latency med mitt inbyggda ljudkort i laptopen.

Nåt måste vara galet.

Angående lyssning med effekter samtidigt som man spelar in.

Det är så att ditt inspelningsprogram kompenserar för delayer som uppstår. Det blir delay om man har effekter på när man spelar in.

Focusrite Saffire har inbyggda effekter, vilket gör att du kan spela in med effekter i lyssningen utan delay. Dock bara de inbyggda. Focusrite Saffire LE har inga effekter inbyggda så den funkar precis som vanliga ljudkort.

Ja det är otroligt störande måste säga.

Ja Focusrite Saffire verkar vara riktigt vettigt, om mani inte behöver massa ingångar.

Är det nån som har lite riktigt siffror på latencyn på Focusrite Saffire?

Och alla andra med andra ljudkort med för den delen, kul å veta.

under 10 Ms bör man kunna köra monitor, utan att störa sig alltför mycke på latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv Focusrite Saffire. Funkar bra i mitt system med 13mS inställt. Av dessa 13 mS är 2mS reserverat för FIREWIRE-buffern. Går jag ner ytterligare mot t.ex. 7-8 ms får jag enstaka tjuvstopp så i mitt system är 13mS optimalt inkluderat marginal.

Skall erkänna att jag spelar in det mesta numera på ett ESI Juli@ eftersom detta har balanserade ingångar. Dessutom ligger detta kort under 5mS latency i mitt system.

Fördelar med Saffire (LE)

Bra ljud

48V Fantommatning för kondensatormickar

Den har 8 utgångar - utmärkta monitormöjligheter.

Riktiga knappar att vrida på.

Nackdelar

Som sagt obalanserade ingångar.

De medföljande VST-pluggarna är i mitt tycke inget att hurra för

//Gnizz

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv Focusrite Saffire. Funkar bra i mitt system med 13mS inställt. Av dessa 13 mS är 2mS reserverat för FIREWIRE-buffern. Går jag ner ytterligare mot t.ex. 7-8 ms får jag enstaka tjuvstopp så i mitt system är 13mS optimalt inkluderat marginal.

Skall erkänna att jag spelar in det mesta numera på ett ESI Juli@ eftersom detta har balanserade ingångar. Dessutom ligger detta kort under 5mS latency i mitt system.

Fördelar med Saffire (LE)

Bra ljud

48V Fantommatning för kondensatormickar

Den har 8 utgångar - utmärkta monitormöjligheter.

Riktiga knappar att vrida på.

Nackdelar

Som sagt obalanserade ingångar.

De medföljande VST-pluggarna är i mitt tycke inget att hurra för

//Gnizz

okej men de är ju ganska acceptabelt, vad har du för dator då?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nackdelar

Som sagt obalanserade ingångar.

De medföljande VST-pluggarna är i mitt tycke inget att hurra för

//Gnizz

?

Saxat från Focusrites information om Saffire LE

"Six inputs; Two Focusrite preamps, two balanced Line I/Ps and stereo S/PDIF I/Ps "

Stämmer inte detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssnar du med effekter i din DAW samtidigt som du spelar in så får du latency i lyssningen.

Lyssna torrt eller kör externt mixerbord med effekter alternativt kör ett kort med inbyggt DSP typ Focusrite Saffire (vita versionen), TC Konnekt eller Pro Tools HD.

Det blir bättre med ett ljudkort med bättre latency. Själv så är jag känslig för latency i lyssningen när jag spelar in sång. Lyssnar därför på torr signal via direct monitor funktion på ljudkortet. Trist men bara att gilla läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar du med effekter i din DAW samtidigt som du spelar in så får du latency i lyssningen.

Lyssna torrt eller kör externt mixerbord med effekter alternativt kör ett kort med inbyggt DSP typ Focusrite Saffire (vita versionen), TC Konnekt eller Pro Tools HD.

Det blir bättre med ett ljudkort med bättre latency. Själv så är jag känslig för latency i lyssningen när jag spelar in sång. Lyssnar därför på torr signal via direct monitor funktion på ljudkortet. Trist men bara att gilla läget.

Jo de är klart när man spelar sång så är de extra känsligt. Men när man t.ex spelar genom något VST-instrument så är de ju lite svårt, då vill jag gärna ha bra latency. Det är otroligt störande att sitta å lira nått piano eller liknande å det är viss fördröjning i ljudet, även om de är kort fördröjning. vid 10 ms bör man kanske inte märka fördröjningen väldigt mycke däremot.

Jag fick 2.9 ms latency (128 samples @44kHz) utan knaster på en Macbook Pro, Core Duo

med Saffire LE. Klart godkänt tycker jag!

/dallen

shit, de är ju ganska bra. vad va de för cpu i den? 2 GB ram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar du med effekter i din DAW samtidigt som du spelar in så får du latency i lyssningen.

Lyssna torrt eller kör externt mixerbord med effekter alternativt kör ett kort med inbyggt DSP typ Focusrite Saffire (vita versionen), TC Konnekt eller Pro Tools HD.

Det blir bättre med ett ljudkort med bättre latency. Själv så är jag känslig för latency i lyssningen när jag spelar in sång. Lyssnar därför på torr signal via direct monitor funktion på ljudkortet. Trist men bara att gilla läget.

Jo de är klart när man spelar sång så är de extra känsligt. Men när man t.ex spelar genom något VST-instrument så är de ju lite svårt, då vill jag gärna ha bra latency. Det är otroligt störande att sitta å lira nått piano eller liknande å det är viss fördröjning i ljudet, även om de är kort fördröjning. vid 10 ms bör man kanske inte märka fördröjningen väldigt mycke däremot.

Jag fick 2.9 ms latency (128 samples @44kHz) utan knaster på en Macbook Pro, Core Duo

med Saffire LE. Klart godkänt tycker jag!

/dallen

~1.8 GHz, 2 GB RAM, Logic Studio

/dallen

shit, de är ju ganska bra. vad va de för cpu i den? 2 GB ram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar

Som sagt obalanserade ingångar.

De medföljande VST-pluggarna är i mitt tycke inget att hurra för

//Gnizz

?

Saxat från Focusrites information om Saffire LE

"Six inputs; Two Focusrite preamps, two balanced Line I/Ps and stereo S/PDIF I/Ps "

Stämmer inte detta?

Detta har jag kopierat från spec. sidan i Saffiremanualen:

ANALOGUE INPUTS

Mic:2 x XLR on front panel 1.1kg

Mic Gain:+13 dB to + 60 dB 6.5cm x 17cm x 17cm

Line:2 x 1/4TRS Jack

Line Gain:-10 dB to +36 dB

ANALOGUE OUTPUTS

Line level:8 x 1/4balanced TRS Jack

Nominal output level:0 dBFS = 16 dBu,electronically balanced

All outputs are useable as monitoring outputs

DIM switch:12dB attenuation

MICingångarna och Utgångarna är balanserade. Inte ett knyst om att line-ingångarna skulle vara det. Om de hade varit det skulle de alldeles säkert påpekat detta. Jag tar för givet att Saffire och Saffire LE är lika på den här punkten. Annars har Saffire LE features som Saffire (ca 1500 dyrare) inte har :rolleyes:

//K-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...