Jump to content
Annons

Cubase LE eller Cakewalk sonar LE ?


kvd669o

Recommended Posts

Jag får cubase LE bundlat med mitt nya inköp av ett ljudkort och undrar om man kan göra en hel och bra produktion med bara den ? och kan man använda obegränsat med vst plugins? Jag har aldrig spelat in på cubase LE förut och inte heller på cakewalk sonar LE som är dom två programen det står emellan. Vilken tycker ni blir bäst ? + om ni har nåt bra tips på ett gratis groove program eller trum program som man kan använda i nån av programen cubase le eller sonar le 😊

/Håkan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte riktigt säker, men över lag brukar småversionerna av Sonar ha färre begränsningar (max antal spår, bussar, etc) än vad Cubase har. Så utifrån det skulle jag säga att Sonar är bättre, men kolla upp specifikationerna noga innan du bestämmer dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret android 😛

Jag kunde ha köpt audiophile 24/96 som är bundlat med ableton live eller vad det nu hette men för mig låter sonar le och cubase le som bättre alternativ. sonar är dessutom trimmat för tex min edirol mixer med ljudkort så man kan spela in flera kanaler där samtidigt. Frågan är om cubase eller sonar är bäst när man kör massa gratis vst plugins osv 😆

Lägg in ett inlägg om ni har tid och lust för det uppskattas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det nyberg :rolleyes: Gillar effekterna som finns inbyggda i SONAR LE

om man kör ut ett ljud i 24 bit / 96 khz via en analog rca kabel till ett pci ljudkort på datorn där inställningen i pci kortet är 24 bit / 192 khz blir det knas i ljudet då ? Måste man ställa pci kortet också i 24 bit / 96 khz ?

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det nyberg :rolleyes: Gillar effekterna som finns inbyggda i SONAR LE

om man kör ut ett ljud i 24 bit / 96 khz via en analog rca kabel till ett pci ljudkort på datorn där inställningen i pci kortet är 24 bit / 192 khz blir det knas i ljudet då ? Måste man ställa pci kortet också i 24 bit / 96 khz ?

/Håkan

ja det blir en digital/analog- analog/digital omvandling enbart, om du det inte är en spdif utgång ingång som du använder, då måste man ställa in vem som är master och slav på ljudkorten så att det fungerar samt att då måste de ha samma sampling frekvens och bit upplösning.

/nyberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det. Jag har en mixer som har en coaxial utgång men jag kommer nog bara använda analog utgången på mixern och sen in i analog ingången på mitt ESI juli@ pci ljudkort och om det låter knasigt med 24 bit/192 khz så ändrar jag bara så att både mixern och pci kortet kör 24 bit/96khz via en analog sladd emellan dom för då blir det ju digitalt/analogt och analogt/digitalt men så länge det inte uppstår något knas ljud i själva överföringen så är jag nöjd. Verkar lite omständigt att hålla på med coaxial spdif osv.

Ja ja inte lätt när man är nybörjade på sånt här 😳

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det. Jag har en mixer som har en coaxial utgång men jag kommer nog bara använda analog utgången på mixern och sen in i analog ingången på mitt ESI juli@ pci ljudkort och om det låter knasigt med 24 bit/192 khz så ändrar jag bara så att både mixern och pci kortet kör 24 bit/96khz via en analog sladd emellan dom för då blir det ju digitalt/analogt och analogt/digitalt men så länge det inte uppstår något knas ljud i själva överföringen så är jag nöjd. Verkar lite omständigt att hålla på med coaxial spdif osv.

Ja ja inte lätt när man är nybörjade på sånt här 😳

/Håkan

se bara till att ha samma bit och samplings frekvens på båda korten. sen sätt det en kortet, det kortet som ska ta emot spdif signalen till spdif eller external sync source och de andra kortet till internal sync source, det kortet som spelar in /skickar ljudet. Då kommer den digtiala signalen funka utan jitter och sync problem. alltid bättre med digitalt än analogt. 😉

/lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack nyberg för hjälpen. Ska försöka få det funka 🙂

http://emusic.se/default.asp?info=10052 (Ljudkortet jag ska använda Esi juli@)

LÄNKEN HÄR UNDER ÄR DEN MIXER SOM HAR DIGITAL/COAXIAL/OPTICAL UTGÅNGAR SOM JAG

VILL KOPPLA IHOP DIGITALT MED ESI JULI@ LJUDKORTET.SKA GÖRA SOM DU SAGT NYBERG 😛

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=12835

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...