Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att göra en websida för att lägga upp musik som jag och mina kompisar gör. Jag använder mig av Dreamweaver för att skapa sidan.

Mitt problem är att när man klickar på de låtar jag har lagt upp så blir resultatet att de öppnas i en quicktimespelare, när jag i själva verket vill att klicket ska resultera i att låtarna laddas ner. Jag vet att det går att högerklicka på länken och spara på så vis, men det är i mitt tycke inte någon snygg lösning. Jag undrar därför om det är någon som vet hur jag ska göra för att få låtarna att laddas ner direkt?

Om det har någon betydelse så har jag Lunarpages som webhotel.

Annons
Postat
Jag håller på att göra en websida för att lägga upp musik som jag och mina kompisar gör. Jag använder mig av Dreamweaver för att skapa sidan.

Mitt problem är att när man klickar på de låtar jag har lagt upp så blir resultatet att de öppnas i en quicktimespelare, när jag i själva verket vill att klicket ska resultera i att låtarna laddas ner. Jag vet att det går att högerklicka på länken och spara på så vis, men det är i mitt tycke inte någon snygg lösning. Jag undrar därför om det är någon som vet hur jag ska göra för att få låtarna att laddas ner direkt?

.zip heter din lösning.

Postat

eller så skriver du på sidan där du tex har "min låt ladda ner här så skriver du en () med tex "högerklicka och spara som"

Postat
Fast... Hur en mp3-fil behandlas på en websida styrs väl helt och hållet av hur surfaren har sin browser inställd!

Givetvis.

Men för att göra det lätt för alla så gör det till en zip

Postat
Fast... Hur en mp3-fil behandlas på en websida styrs väl helt och hållet av hur surfaren har sin browser inställd!

Givetvis.

Eller .rar eller .ace

Postat

Givetvis.

Eller .rar eller .ace

...som 90% av alla inte har nåt program för att öppna. .zip är bäst om man vill vara säker på att alla kan öppna det.

Postat (redigerat)

Annars kan man ju alltid skapa ett formulär där besökarna får fylla i namn och adress, och så skickar man låtarna på 5.25" floppy inpackat i blyfodral... 😲

Nej, men seriöst. Hur stor andel av alla sajter med musik har dem packade som zip jämfört med direktlänkade mp3or?

-Fattar folk inte att de kan högerklicka och välja "spara som..." (eller ta bort browser-pluginet som spelar upp filen automatiskt), så lär de väl knappast fatta vad de ska göra med en zip heller... 🙂

Redigerat av android
Postat

Ja, eller ännubättre:

Lägga en flashmp3spelare på sidan så det streeamas.

Sedan en länk där man kan ladaner samtliga spår i en fil (tx rar eller zip)

Postat
Ja, eller ännubättre:

Gör man det tycker jag man förtjänas att hängas om man gör så att den börjar spela automatiskt när sidan laddas...

Postat

Hatar när man måste ladda ner filerna, mycket smidigare när quicktime kör låten. Är den bra laddar man ner den efteråt. Ruggigt störigt att man måste ladda ner alla låtar här på forumet för att lyssna. Man vill ju inte skräpa ner skrivbordet i onödan.

Postat
Ja, eller ännubättre:

Gör man det tycker jag man förtjänas att hängas om man gör så att den börjar spela automatiskt när sidan laddas...

det fins jue faktist "sånna" med playknapp? 😆

Postat (redigerat)

Flashspelare låter ju dessutom inge bra. Är inget flashproffs än men det är väl max 160 kbit/s med Flash 8. Fast det kanske går att ladda in externt på nåt smart sätt.

Redigerat av Phobos
Postat

Jag håller med snubben ovan. Lägg en flash-spelare eller länka direkt till filerna. Det är bara jobbigt att bli tvingad att spara ner filen. Spciellt att behöva packa upp den dessutom.

En schysst gratis flash-spelare hittar du här

Om du definitivt vill att filen ska laddas ner när man klickar på den, utan att göra om den till .zip eller annat dumt, så kan du använda PHP eller ASP om du har stöd för det:

ASP:

print "Content-Type: application/x-mp3";

print "Content-Disposition: attachment; filename=filnamn.mp3";

PHP:

header("Content-Type: application/x-mp3");

header("Content-Disposition: attachment; filename=filnamn.mp3");

Postat

Tack för alla svaren! Mitt webbhotell stödjer både PHP och ASP så det kan vara en lösning, jag ska kolla närmare på det.

Men jag börjar fundera på om jag ska omvärdera det här med direkt musiknedladdning litegrann. Själv drar jag ner mycket musik från mp3-bloggar och då vill jag spara ner dagens "skörd" för att kunna lyssna på det senare i mp3-spelare eller lägga upp låtarna i en playlist på datorn. Men med tanke på svaren i denna tråd så verkar inte mina medievanor vara riktigt representativa för folk som rör sig på musikrelaterade websidor. Så jag undrar vad ni föredrar - direktnedladdning eller lyssning på sidan?

(Här skulle jag gärna ha en poll, men vet inte hur jag gör eller ens om jag kan skapa en sån)

Postat

Jag föredrar att kunna välja själv.

Alltså gillar jag direktlänkar, där min browser ger mig valet att spara ned eller bara lyssna (vilket iofs också innebär att den sparas ner, men till en temp-mapp).

Postat

Ett alternativ med php som kan skicka en ren mp3 fast som kommer att laddas hem och inte spelas upp i browsern. Borde funka i alla browsers. Du får skriva in $path och $downloadedFilename och sen länka till denna php-filen.

$path="länk/till/låt.mp3";

$downloadedFilename="filnamnetSomSkickas.mp3";

$filesize=filesize($path);

$handle = fopen($path, "r");

$contents = fread($handle, $filesize);

fclose($handle);

$mimetype = 'application/octet-stream';

ob_clean_all();

header("Pragma: public");

header("Expires: 0");

header("Cache-Control: must-revalidate, post-check=0, pre-check=0");

header("Cache-Control: private",false);

header("Content-Transfer-Encoding: binary");

header("Content-Description: File Transfer");

header("Content-Type: ".$mimetype);

header("Content-Disposition: attachment; filename=\"".$downloadedFilename."\";" );

header("Content-Length: ".$filesize);

echo $contents;

Postat
Men jag börjar fundera på om jag ska omvärdera det här med direkt musiknedladdning litegrann. Själv drar jag ner mycket musik från mp3-bloggar och då vill jag spara ner dagens "skörd" för att kunna lyssna på det senare i mp3-spelare eller lägga upp låtarna i en playlist på datorn. Men med tanke på svaren i denna tråd så verkar inte mina medievanor vara riktigt representativa för folk som rör sig på musikrelaterade websidor. Så jag undrar vad ni föredrar - direktnedladdning eller lyssning på sidan?

Själv föredrar jag att man direktlänkar till ljudfilerna, så kan man välja om man vill ladda ner eller spela upp i webbläsaren. I andra hand zip-filer, men det är rätt irriterande (om man inte laddar ner ett album eller så förstås, då finns det ju inget alternativ). Jag har inte Flash, så om nån kör en Flashspelare så kan jag inte lyssna. Men även på andras datorer där Flash är installerat så tycker jag Flashgrejer är rätt irriterande, det bryter strukturen mot resten av sidan.

Postat (redigerat)

Men typ alla utom Dingbats har ju flash... tror faktiskt många "vanliga" människor tycker det är det smidigaste för att bara lyssna hastigt på en låt. "Bryter strukturen", tja... det är det bara webbstandardhitlers som bryr sig om ändå... :rolleyes: vi snackar ju trots allt inte om en hel sida byggd i flash, utan ett enstaka element. Finns dessutom jättebra flashspelare som styrs helt av javascript, dvs guiet kan bestå av helt vanliga html-element. Själva spelaren kan vara en 1x1 px stor flashfilm som bara spelar ljud... man kan ju rent av lägga den i något som man gömmer med css, så slipper man problemet nästan helt.

Detta kombinerat med en download-länk måste väl ändå vara det bästa?

EDIT: klantfel.

Redigerat av tbruce
Postat
Men typ alla utom Dingbats har ju flash... tror faktiskt många "vanliga" människor tycker det är det smidigaste för att bara lyssna hastigt på en låt. "Bryter strukturen", tja... det är det bara webbstandardhitlers som bryr sig om ändå... :rolleyes: vi snackar ju trots allt inte om en hel sida byggd i flash, utan ett enstaka element. Finns dessutom jättebra flashspelare som styrs helt av javascript, dvs guiet kan bestå av helt vanliga html-element. Själva spelaren kan vara en 1x1 px stor flashfilm som bara spelar ljud... man kan ju rent av lägga den i något som man gömmer med css, så slipper man problemet nästan helt.

Detta kombinerat med en download-länk måste väl ändå vara det bästa?

EDIT: klantfel.

Håller med, dom allra flesta har väl Flash installerat?

Och vadå, bryter strukturen? Menar du designmässigt, så går det att fixa. Menar du kodmässigt, finns det också sätt att få in Flash på en sida utan att det förstör koden det allra minsta...dom som idag påstår att Flash är dåligt, är dom som igår påstod att Javascript är dåligt. Används det på rätt sätt, är det ett utmärkt sätt att komplettera en webbsida. 🙂

Postat
Och vadå, bryter strukturen? Menar du designmässigt, så går det att fixa. Menar du kodmässigt, finns det också sätt att få in Flash på en sida utan att det förstör koden det allra minsta...dom som idag påstår att Flash är dåligt, är dom som igår påstod att Javascript är dåligt. Används det på rätt sätt, är det ett utmärkt sätt att komplettera en webbsida. 😉

Jag menade designmässigt. Och visst går det att göra det bra, men grejen är att det mesta man ser i Flash är rätt b... 😊 Tycker jag.

Postat
Och vadå, bryter strukturen? Menar du designmässigt, så går det att fixa. Menar du kodmässigt, finns det också sätt att få in Flash på en sida utan att det förstör koden det allra minsta...dom som idag påstår att Flash är dåligt, är dom som igår påstod att Javascript är dåligt. Används det på rätt sätt, är det ett utmärkt sätt att komplettera en webbsida. 🙂

Jag menade designmässigt. Och visst går det att göra det bra, men grejen är att det mesta man ser i Flash är rätt b... 😊 Tycker jag.

Men du hade ju inte Flash 😉

Postat

Jag menade designmässigt. Och visst går det att göra det bra, men grejen är att det mesta man ser i Flash är rätt b... 😉 Tycker jag.

Men du hade ju inte Flash 😎

Jaja, men jag har ju haft...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.