Jump to content
Annons

Nytt midi-keyboard - två frågor


knuteknut

Recommended Posts

Hej

Skaffat precis skaffat mig ett midikeyboard av modellen U-Control UMX49. Det är två saker jag funderar på:

1. Jag försöker få det att fungera i Reason, men trots att jag har installerat drivrutinerna som följde med dyker mitt keyboard inte upp när jag söker efter det i Reason, och det finns inte att välja i listan. Jag lade till det som ett "MIDI Keyboard Multichannel", och då fungerar alla tangenterna samt mod- och pitchhjulen automatiskt. Volymfadern och rattarna verkar dock inte mappas till någonting.

Jag ser att de skickar in midi-data till Reason, och jag kan mappa dem manuellt genom att högerklicka på reglage och välja "Edit remote override mapping". Men är det inte meningen att de ska mappas automatiskt så att t.ex. volymfadern styr volym och så att jag har rattar för panning och cutoff frequency och såna saker? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas jag uttryckte det där någorlunda begripligt, jag vill helt enkelt att Reason ska hitta mitt keyboard automatiskt och fixa vettiga default-värden för mappning av rattar och sånt.

2. Nu använder jag keyboardets USB-anslutning. Dock tänkte jag skaffa ett M-audio audiophile 2496, som ju har midi-ingång. Finns det någon fördel med att skaffa en midi-kabel och koppla keyboardet till midi-ingången istället? Mindre latency kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I praktiken kommer du inte att märka någon skillnad när det gäller fördröjningen. Det är jag... eee, helt säker på. 😛

Möjligtvis kan usb ge upphov till fler småproblem medan midi tickar på lite mer stabilt. Men det beror ju också på hur stabil miljö du har i din musikdator.

Det som är smidigt med usb är ju också att du strömförsörjer klaviaturen den vägen, men det hade du säkert redan tänkt på.

/Mats

Ingen som vet om det är någon fördel med en midikabel gentemot midi via USB?
Link to comment
Dela på andra sajter

I praktiken kommer du inte att märka någon skillnad när det gäller fördröjningen. Det är jag... eee, helt säker på. 😄

Möjligtvis kan usb ge upphov till fler småproblem medan midi tickar på lite mer stabilt. Men det beror ju också på hur stabil miljö du har i din musikdator.

Det som är smidigt med usb är ju också att du strömförsörjer klaviaturen den vägen, men det hade du säkert redan tänkt på.

/Mats

Ingen som vet om det är någon fördel med en midikabel gentemot midi via USB?

Tack så mycket. Tror jag låter bli att skaffa en midikabel då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...