Jump to content
Annons

Kortkommandon vs. keyboard-setup


isotone

Recommended Posts

Hallå!

Jag har ett störande problem. Jag kör ett engelskt Win XP men med svenskt språk och svensk keyboard layout som förval. När jag jobbar i en PT session kan helt plötsligt mitt förval av språk ändras från svenska till engelska och flera kortkommandon hamnar på andra ställen. Byter jag bara tillbaks till SV nere på min language bar funkar det igen. Det är minst sagt störande. Det här är mina största problem när detta händer:

I SV-läge:

Byta mellan mix och edit-fönster = ctrl + +/?

Vandra med markören upp och ner mellan spår = Upp: P Ner: ¨/^/~

I EN-läge:

Byta mellan mix och edit-fönster = har inte hittat det

Vandra med markören upp och ner mellan spår = Upp: P Ner: Ö

Vet nån hur jag kan göra för att det ska stanna i det ena eller andra?

Jag kör PT LE 7.3 på PC. Mitt OS är Win XP SP2 Eng.

MYCKET tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det "riktiga" sättet (där keycommands ligger som dom ska, om du förstår vad jag menar) är att köra med eng tangentbords layout.

Mellan mix och edit fönster använder du ctrl + = (numerisk)

Vad jag har erfarit så byter tyvärr språk mellan olika program. Även i mac os x så byter den tillbaka till svenska i Finder och till Engelska i ProTools.

Min rekomendation är att anv eng tangentbords layout 😆

Hoppas du får nån ording på det och kommer in i flytet

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "riktiga" sättet (där keycommands ligger som dom ska, om du förstår vad jag menar) är att köra med eng tangentbords layout.

Mellan mix och edit fönster använder du ctrl + = (numerisk)

Vad jag har erfarit så byter tyvärr språk mellan olika program. Även i mac os x så byter den tillbaka till svenska i Finder och till Engelska i ProTools.

Min rekomendation är att anv eng tangentbords layout 😳

Hoppas du får nån ording på det och kommer in i flytet

/Magnus

Tackar! Jag ställde om min musik-boot så den bara kör med Eng layout och har varit problemfri sen dess. Fast fönsterbyte ligger inte alls på ctrl + = för mig, den ligger på ctrl + ´/` Mucho skummo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...