Jump to content
Annons

Trance hemma studio bygge


Rangebass

Recommended Posts

Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hårdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tänkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frågan e finns det någon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.

Priset skall ligga på 8000:- bygge börjas nästa år

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hårdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tänkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frågan e finns det någon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.

Priset skall ligga på 8000:- bygge börjas nästa år

jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI där har du de enda du behöver i princip 😊 www.access.de

Link to comment
Dela på andra sajter

Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hårdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tänkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frågan e finns det någon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.

Priset skall ligga på 8000:- bygge börjas nästa år

jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI där har du de enda du behöver i princip 😛 www.access.de

Virus ti neh jag har inte ens råd. .. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hårdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tänkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frågan e finns det någon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.

Priset skall ligga på 8000:- bygge börjas nästa år

jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI där har du de enda du behöver i princip 😛 www.access.de

Virus ti neh jag har inte ens råd. .. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen.

Trummaskin kan vara kul, programmera trummorna tweaka slicea och dicea, men de är något du gör i en sequencer ännu lättare, liksom jag förstår inte varför man skall lägga pengar på en sådann sak istället att du lägger de extra pengarna på en Virus eller kanske ett par skyssta monitorer. Jo Virus är dyr men du kan säkert hitta en beg. för ett rimligt pris. Bara ett förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

.. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen.

Audiourealism släppte nyss sin VSTi som klonar 606/707/808/909, och D16 har också VSTi med bra kloner. Utöver det finns det mängder med samplingar. Jag har själv haft tankar att köpa trummaskin, men med alternativen så känns det inte motiverat just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan säga.. visst virusen kostar lite.. men det du får för pengarna är helt galet. jag har haft virus ända sen virus A kom ut och kan bara tal gott om den synthen. du kommer aldrig äga en mer mångsidig synth.. sakerna du kan göra med den är helt otroliga. men som teh dude säger.. lyssning är viktigt.. lägg pengar på monitorer. jag tjackade själv mackie hr 624 men fick dom snorbilligt för 4 tusen. det går och fynda mkt fint beggat på nätet. en trummaskin är överreklamerat idag då det finns alldeles utmärkta verktyg som Battery och Kontakt från NI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag köper grejjerna som jag sa, när jag gör trumm ljud typ i cubase med kontakt det blir så hilma otakt därför väljer jag dessa.

Drummachine does it eaiser.

Vill du ha så köp. 😛 Har du tittat på något speciellt? Själv har jag spanat in xbase999 och Electron machinedrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag köper grejjerna som jag sa, när jag gör trumm ljud typ i cubase med kontakt det blir så hilma otakt därför väljer jag dessa.

Drummachine does it eaiser.

Vill du ha så köp. 😛 Har du tittat på något speciellt? Själv har jag spanat in xbase999 och Electron machinedrum.

har kollat in dem på youtube .. De verkar feta men jag funderar köpa en korg microkorg skall göra beatpop med.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan säga.. visst virusen kostar lite.. men det du får för pengarna är helt galet. jag har haft virus ända sen virus A kom ut och kan bara tal gott om den synthen. du kommer aldrig äga en mer mångsidig synth.. sakerna du kan göra med den är helt otroliga. men som teh dude säger.. lyssning är viktigt.. lägg pengar på monitorer. jag tjackade själv mackie hr 624 men fick dom snorbilligt för 4 tusen. det går och fynda mkt fint beggat på nätet. en trummaskin är överreklamerat idag då det finns alldeles utmärkta verktyg som Battery och Kontakt från NI.

OT: Har du laddat ner de nya soundpatchen? Rui Peexoto soundpatch visar att Virus är mer än bara trance/techno-synth. Bra ljud för bl.a ambient.

Link to comment
Dela på andra sajter

8000 är en sjukt klen budget när man ska bygga hårdvarustudio.

Och varför i all världen vill du egentligen det?

Om du inte är specialintresserad av ljudsyntes och maskiner ser jag bara nackdelar med hårdvara, åtminstone för den som tänker göra trance; dyrt, långsamt, och krångligt är det att arbeta med hårdvara jämfört med datorn.

Och du får absolut inget gratis, som du tycks föreställa dig ("Drummachine does it eaiser") - det är faktiskt precis tvärtom, en hårdvarusetup kräver ännu mer av dig som användare!

Mitt tips är att lära dig FL ordentligt, skaffa ett par bra VSTis, läs tutorials och köp ett fett samplingsbibliotek.

Att sitta och mecka med billiga skräpsyntar och brusiga phonicmixers kommer ta död på ditt musikintresse fortare än kvickt.

Link to comment
Dela på andra sajter

därför jag har trönnat på mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tänkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bättre ljudmixer och så koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

därför jag har trönnat på mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tänkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bättre ljudmixer och så koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc..

Okej, vilket argument... Kan sequencers vara för mainstream?

Jag tror du kommer tycka att hårdvarusynthar är för krånligt att handskas med. När du äntligen har lärt dig rm1x:an så kommer du märka att du hela tiden kunnat göra samma sak i FL. Det är bättre om du fixar ljudbibliotek, t ex kontakts, om du vill ha bra pianoljud.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Mainstream?

Åh nej, bäst jag slutar med Cubase.. Bäst att jag köper massa hårdvaruprylar istället och spelar in på porta!

Alltså seriöst.. Hur kan man ens sluta med ett program för att det är mainstream? 😆 Jag ser bara fördelar med det, fler som håller på - fler som kan hjälpa när man fastnat. Och jag tror ingen kommer säga "Åh nej han gör musik i FL, värsta wannabee bh!" 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

därför jag har trönnat på mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tänkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bättre ljudmixer och så koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc..

Okej, vilket argument... Kan sequencers vara för mainstream?

Jag tror du kommer tycka att hårdvarusynthar är för krånligt att handskas med. När du äntligen har lärt dig rm1x:an så kommer du märka att du hela tiden kunnat göra samma sak i FL. Det är bättre om du fixar ljudbibliotek, t ex kontakts, om du vill ha bra pianoljud.

jag vill ju ha bra i allt inte bara i piano ljud men yamaha rm1x e min stil liksom lite dance å eurodance och trance och psy blandad fuktioner i den 😆 tror du inte att jag har andvänt fl studio jag vill inte ha någon piano roll med mus jag vill ha hårdvara tänk om man drar lajv nångon ?. hur funkar det att ta med sig en stationär dator upp till scenen och hemm igen efter nåntimma??..

"jag får göra som va jag vill jag ville bara ha tips men har fått nu jag kommer ju andväna cubase som audio input för rm1x o vstis kommer jag nog kanske andvända men vem vet?"

Varför blir alla så sura och negativa på mig hela tiden 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare påpekat så är nog en hårdvarustudio måttligt onödigt.

Eftersom du heltenekl får likabra/tom bättre saker i datorn.

Lägg dina 8lappar på ett par sjyssta monitorer, ljudkort, mic och ett par feta VSTi, kanske någon midikontroller o ett klaviatur.

Vem säger att du måste andvända FL?

Fins bra mkt bätttre program, tx Ableton Live, Cubase, Sonar osv.

Visst är det grymt mycket coolare med en hårdvarubaseradstudio, men skall du inte spelain en sypfoniorkester med liveinstrument så behövs det helt enkelt inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men jag har fått tag i en yamaha rm1x kommer nästa vecka 😛 fan va gla jag e den finns ju inte så mycket den dyraste jag har sett kostade 4.500:- beg och den ja fick tag på 2.400:- 🙂 kunde inte sova inatt eftersom det blir min nya grejj å ha riktig bra hårdvara kommer köpa kompressor osv nästa år nu har ja bara denna och cubase ofc och om nån vill remixa min låt skickar jag midi filen som sparas på floppyn 🙂

i will bring the 90ths back to the century 🙂. 90talet där dansmusiken var glatt och inget mainstream direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvarusynthar is the shit! 🙂

Fast om jag vore du så skulle jag leta efter nån schysst lite äldre begagnad synth istället för en SH201! -Du får mycket mer för pengarna i t.ex. en äldre Virus eller Waldorf Q!

eller en SH101:a... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"90talet där dansmusiken var glatt och inget mainstream direkt."

Hur menar du då?

Elektronisk dansmusik är ju lite mer mångfacetterat än just basshunter, även om han fått mycket utrymme i media. Fruity loops verkar vara ett kompetent och lättarbetat program, det låter som ett lite märkligt argumenat att döma ut det pga en enskild artist?

Jag blir bara lite förvirrad.

hoppas studiobyggandet går bra Rangebass!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bra jobbat! Det är jäkligt skönt att köra hårdvara. Själv kör jag både och, och jag tycker det är så gott och stå och jamma med reglarna och rattarna, skicka lite till fx genom Auxen på mixerbordet. Trycka litte patterns på trummaskinen, höra polarn dra i cut-offen, reglera pwmen för lite goa, ställa om ja ja, ni fattar vinken. Dessutom kan allt driva sig själv. Tr-xox, jomox etc har egna seq, som även tb, mc, xoxbox etc. Det är bara att köpa, det finns billigare alternativ. Varför inte synca vsti etc till extern sequenser. Microtonic i en laptop som trummaskin, ;D

Bra jobbat mot strömmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...