Jump to content
Annons

Porta vs. dator


Discoführer

Recommended Posts

Annons
Egentligen är inte Mac dyrare än vad en PC är. Jag kollade vad en PC skulle kosta med dubbla P4-processorer, 1024 RAM mm och det kalaset skulle kosta strax över 30.000 kr vilket du får en G5:a för.

Kunde inte sagt det bättre själv. 😉

Den billigaste stationära Mac:en ligger på 21000:- om man får tro Apples website - och man kan bygga en välfungerande musik-PC betydligt billigare än så...

Det är denna dåliga valfrihet som gör att jag tycker att Mac generellt är onödigt dyra. Om man jämför värstingmodeller mellan PC och Mac, så kanske det är hugget som stucket - men hur ofta är det exempelvis nödvändigt med dubbla CPU egentligen (annat än i Mac förstås, där det är enda tillgängliga alternativet... 😛 )? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är inte Mac dyrare än vad en PC är. Jag kollade vad en PC skulle kosta med dubbla P4-processorer, 1024 RAM mm och det kalaset skulle kosta strax över 30.000 kr vilket du får en G5:a för.

Kunde inte sagt det bättre själv. 😉

Den billigaste stationära Mac:en ligger på 21000:- om man får tro Apples website - och man kan bygga en välfungerande musik-PC betydligt billigare än så...

Det är denna dåliga valfrihet som gör att jag tycker att Mac generellt är onödigt dyra. Om man jämför värstingmodeller mellan PC och Mac, så kanske det är hugget som stucket - men hur ofta är det exempelvis nödvändigt med dubbla CPU egentligen (annat än i Mac förstås, där det är enda tillgängliga alternativet... 😛 )? 🙂

Det tragiska i mitt fall är att jag egentligen inte KAN välja. Det finns liksom bara Mac. Jag sitter vid en PC just nu och mår skitdåligt av det. Har arbetat med den hela förmiddagen och den har tamejfan hängt sig ett tiotal ggr hittills. What the fuck?!? Men visst, jag håller med om att det är mycket pengar det handlar om. Man kan säkerligen slänga ihop en fungerande PC för mindre pengar än billigaste stationära Macen, men som sagt, för mig är det inget alternativ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Arbetar både med PC och Mac och tycker för det mesta att dom fungerar precis lika bra. Men, det är hemma det, med Cubase och Reason och allt vad det heter...

Jag skulle aldrig våga drömma om att släpa iväg min G4 eller min P4 till en svettig, sunkig replokal. Jävla meck att dra omkring på skärm, tangentbord och burk + bas och allt-vad-det-heter.

En replokal är dammig och smutsig, och hur löst trummisen än slår på sina skinn verkar det vara en fysisk omöjlighet att slippa sågspån och symbalflisor överallt...

Porta, däremot har jag släpat med mig i mängder och massor de senaste sex åren jag har haft sådana i mina ägor.

Kontentan av mitt svammel är väl att gör man bara musik hemma (vilket jag tror att de flesta här på forumet gör, men jag kan ju ha fel...) så är en dator att föredra i alla lägen. Till de musiker som dessutom begagnar sig av en replokal eller tre skulle jag rekomendera att köra porta. Det är ju ändå på demo nivå vi snackar om antar jag. (Fast spelade inte Black Rebel Motorcycle Club in sin senaste på porta i replokalen och fick den mixad i hollywood(?) har jag för mig...)

Dedikerad utrustning var det någon som skrev någongång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetar både med PC och Mac och tycker för det mesta att dom fungerar precis lika bra. Men, det är hemma det, med Cubase och Reason och allt vad det heter...

Jag skulle aldrig våga drömma om att släpa iväg min G4 eller min P4 till en svettig, sunkig replokal. Jävla meck att dra omkring på skärm, tangentbord och burk + bas och allt-vad-det-heter.

En replokal är dammig och smutsig, och hur löst trummisen än slår på sina skinn verkar det vara en fysisk omöjlighet att slippa sågspån och symbalflisor överallt...

Porta, däremot har jag släpat med mig i mängder och massor de senaste sex åren jag har haft sådana i mina ägor.

Kontentan av mitt svammel är väl att gör man bara musik hemma (vilket jag tror att de flesta här på forumet gör, men jag kan ju ha fel...) så är en dator att föredra i alla lägen. Till de musiker som dessutom begagnar sig av en replokal eller tre skulle jag rekomendera att köra porta. Det är ju ändå på demo nivå vi snackar om antar jag. (Fast spelade inte Black Rebel Motorcycle Club in sin senaste på porta i replokalen och fick den mixad i hollywood(?) har jag för mig...)

Dedikerad utrustning var det någon som skrev någongång...

För det första så kan du ju köpa en bärbar dator så slipper du lite av problemen.

Det jag inte kan motivera är att man ska lägga ut 25.000 kr som inte kommer vara "rustad" för framtiden. En porta blir ju trots allt gammal till slut, vilket en dator också blir iofs men inte på samma sätt.

Men smaken e som baken så vill man ha en porta och har pengar till det så ska man köpa en porta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Hmm, okej, en fråga om pris.

Men det finns ju faktiskt Portor under 25.000:-

Jag tänker nog lite såhär:

Ska man köpa en porta antar jag att man gör det med utsikterna att man ska spela in sina replokals alster, och kanske till och med någon annans.

På Demo nivå...

Och då kan man komma undan med en prisbild (för bara portan) en bra bit under 10.000:-

Det vet jag för det har jag gjort själv många gånger...

Men, om man är så grymmt inställd på att få ut maximal kvalité och därför är beredd att lägga ganska mycket stålars på besväret, samtidigt som man är rädd för att ens grejor fort ska bli antika, kanske man ska fundera på att hyra in sitt band i en 'riktig' studio inklusive ljudtekniker. Den har jag också provat mer än en gång. Och tro mig: för 25 lakan kan man få en grymmt bra inspelning...

Bästa minnet där var väl en portainspelning (för 4,500:- ) som med en gigantisk portion tur blev en tripp till finland och en av ett skivbolag betald studioinspelning med en nota som slutade över 100 lakan...

those were to good old days... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Ja, fan. Den kommer du långt med.

Lägg pengarna på dator istället, även om dom också blir antika fort. 😉

Har funderat på att skaffa men VF160 själv. Hur tycker du den funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fan. Den kommer du långt med.

Lägg pengarna på dator istället, även om dom också blir antika fort. 😉

Har funderat på att skaffa men VF160 själv. Hur tycker du den funkar?

Jag är faktiskt mycket nöjd med den. Det enda jag saknar (och den stora anledningen till att jag vill uppgradera mig) är fler kanaler. 24 känns precis lagom. Hade ett tag lite planer på att köpa en VF08 och synka dom två ihop för att få 24, men jag vet inte.

Hur som, VF160 är en bra maskin, kompetent och prisvärd. Tycker jag i a f. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...