Jump to content
Annons

16 kanalsinspelning samtidigt... ?


Sython

Recommended Posts

Hejsan!

Jag börjar bli psykiskt sjuk av att sitta och kolla på diverse musiksidor då jag försöker hitta ett ljudkort. Jag lyckas aldrig förstå hur många ingångar det är. Usch, nu låter jag som en "tjurgubbe" dessutom, trots min låga ålder.

Men iaf, vad jag söker är ett ljudkort som samtidigt spelar in på 16 separata kanaler, och även lägger sig som 16 separata kanaler i datorns sequenser. Spelar ingen roll om det är strömförsörjda kanaler eller ej. Räcker med en midiingång. Jag vill helst att det ska vara firewire, men är öppen för annat oxå, så länge det inte är USB.

Vore sjyst om någon vill ge mig lite tips, så billigt så möjligt!

Tack så mycket.

Redigerat av Sython
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mackie, Yamaha och (för den prismedvetne) Phonic säljer mixerbord som "streamar" 16 eller fler kanaler till datorn

via firewire. Kolla t.ex. in 4sound, de säljer allihopa.

Interface med 16 analoga ingångar är desto mer sällsynta, MOTU har kanske nåt.

Däremot kan du köpa ett Presonus Firestudio, samt deras åttakanaliga omvandlare med ADAT-anslutning.

Andra förslag; två stycken M-audio Delta 1010, de funkar fint tillsammans. 16 in och ut med två.

Ett M-audio (återigen) Firewire 1814 med en extra åttanalig mickförstärkare/AD-omvandlare med ADAT-anslutning.

Och så vidare.

Listan på åttakanaliga interface kan göras ännu längre; men de måste i samtliga fall kompletteras med en extra

mickförstärkare/AD-omvandlare. Ytterligare exempel:

RME Fireface 800 (eller möjligtvis 400)

Digidesign Digi 003

Två Presonus Firepod

EMU 1820(m) (gammalt, men finns en del begagnade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord tar så stor plats i hemstudion, så det är smidigare att köra allt direkt till ljudkortet, tycker jag...

Det finns ju ett gäng FW-interface som har 8 eller fler in- och utgångar - och har möjlighet att koppla till en extern omvandlare på ADAT-portarna, så att du får 8 extra.

Några Exempel:

RME Fireface 400 och 800

MOTU 8pre, Traveler, 828mk2 och 896HD

Omvandlare med ADAT I/O finns i de flesta prislägen, så att man kan anpassa det efter plånbok eller smak.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord tar så stor plats i hemstudion, så det är smidigare att köra allt direkt till ljudkortet, tycker jag...

Det finns ju ett gäng FW-interface som har 8 eller fler in- och utgångar - och har möjlighet att koppla till en extern omvandlare på ADAT-portarna, så att du får 8 extra.

Några Exempel:

RME Fireface 400 och 800

MOTU 8pre, Traveler, 828mk2 och 896HD

Omvandlare med ADAT I/O finns i de flesta prislägen, så att man kan anpassa det efter plånbok eller smak.

Tack så mycket för hjälpen.

Hmm, förstår mig inte ritkigt på det där med adat I/O osv. Det är alltså ett ljudkort med 8 ingångar från början, sen lägger man till någon pryl och får mer? Och alltså kan spela in tex 16 separata kanaler i datorn? Coolt i så fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord tar så stor plats i hemstudion, så det är smidigare att köra allt direkt till ljudkortet, tycker jag...

Det finns ju ett gäng FW-interface som har 8 eller fler in- och utgångar - och har möjlighet att koppla till en extern omvandlare på ADAT-portarna, så att du får 8 extra.

Några Exempel:

RME Fireface 400 och 800

MOTU 8pre, Traveler, 828mk2 och 896HD

Omvandlare med ADAT I/O finns i de flesta prislägen, så att man kan anpassa det efter plånbok eller smak.

Tack så mycket för hjälpen.

Hmm, förstår mig inte ritkigt på det där med adat I/O osv. Det är alltså ett ljudkort med 8 ingångar från början, sen lägger man till någon pryl och får mer? Och alltså kan spela in tex 16 separata kanaler i datorn? Coolt i så fall!

Det är exakt så det fungerar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett profsigare alternativ skulle kunna vara Lynx Aurora 16, den har 16 AD/DA och sedan någon månad ett Firewireinstickskort som option.. Annars funkar deras 16Kanals AESkort över DB25kontakt utmärkt om man har en ledig PCIplats! Det enda negativa är att Lynx mjukvara är ganska råddig om man jämför med RMEs Totalmix!

Bla. SR använder Lynx produkter så dom tål en hel del stryk ochj låter jäkligt bra!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...