Jump to content
Annons

AKG 414 Likvärdig


MUSIKANTEN

Recommended Posts

Tänkte höra mig för om det är någon som kan tipsa mig om vad man skal köpa för mic idag..eftersom min gamla AKG 414 börjar bli lite "sliten".... (kanske membranet e utslitet) tänkte mig något likvärdigt?

Ska passa all sång från growl, skrik till väldigt soft sång...

...bör inte kosta mer än 10.000 kr

Tack på förhand

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte höra mig för om det är någon som kan tipsa mig om vad man skal köpa för mic idag..eftersom min gamla AKG 414 börjar bli lite "sliten".... (kanske membranet e utslitet) tänkte mig något likvärdigt?

Ska passa all sång från growl, skrik till väldigt soft sång...

...bör inte kosta mer än 10.000 kr

Tack på förhand

/Stefan

Utslitet membran? Vad har du då gjort? Spottat snus direkt in i micken? 😉 En sån här mick brukar inte bli utsliten i första taget. Bör hur som helst vara värd ett besök hos en serviceverkstad i så fall.

Hur som helst, om du "sliter" mikrofoner så kanske Shure SM7B kan vara nåt? Klarar allt du pratar om, inte stormembran utan dynamkisk och en mycket användbar mikrofon som bör vara mera stryktålig än en stormembran. Mycket universell och trevlig mic och klarar din budget med glans om du nu gillar den. Prova den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utslitet membran? Vad har du då gjort? Spottat snus direkt in i micken? 😉 En sån här mick brukar inte bli utsliten i första taget. Bör hur som helst vara värd ett besök hos en serviceverkstad i så fall.

Hur som helst, om du "sliter" mikrofoner så kanske Shure SM7B kan vara nåt? Klarar allt du pratar om, inte stormembran utan dynamkisk och en mycket användbar mikrofon som bör vara mera stryktålig än en stormembran. Mycket universell och trevlig mic och klarar din budget med glans om du nu gillar den. Prova den...

Hehe... en del snus har man ju spottat ut...men det har förhoppningvis puffskyddet tagit.

Micken har använts dagligen i typ 14 år.

Tror jag prövar "ServiceVerkstads" varianten först o främst, när jag "knackar lätt på micken, så knastrar den som fan...

Tack

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en ny C414 ?? Dom ligger ju under 10 lök, om du gillade din gamla.

Bra tanke.. men jag tänkte att det kanske fanns en mic som funkade bättre till såååååå olika röster, mjuka, hårda , brutala, snygga... tänk Anders Ekborg å Curt Cobain å Tom Jones...

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sysslar mycket med skriksång skulle jag lätt kolla in en Shure SM7.

Njaaeee... de e lika mycket michael buble' som nirvana...

Den funkar utmärkt till i princip all typ av sång och tal, men extra bra till skriksång jämfört med en konding som ofta blir jobbig med skrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, herregud... nu har jag kollat runt lite på andra trådar på forumet och även hört mig för på annat håll...

Så mitt val blir att behålla AKG C414, lämna in den på service och istället komplettera med en U87i.

2 mickar som jag tror kommer att tillfredställa mina behov.

Klart slut å tack ännu en gång för alla tips!

Mvh

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...