Jump to content
Annons

Vilka surround-receivers rekommenderas?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Detta är lite off-topic, men eftersom det är musikrelaterat (man lyssnar ju på musik), så gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta närmare på...

Det börjar bli dags för mig att titta på en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern låter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbättra på alla fronter. 😄

Jag har inte koll på marknaden för surround-receivers, så i stället för att börja leta överallt, så tänkte jag att jag kunde få lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av.

Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man går ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte känns särskilt angeläget, men det är ingen funktion som är så enormt viktig...

Har tittat flyktigt på ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gärna få förutsättningslösa tips, så jag nämner inget annat än att den receiver jag har är en Pioneer som nog är typ 10 år gammal vid det här laget. Kan också nämna att högtalarna inte sätter några gränser eftersom alla 3 (front+center) är ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben är en Yamahamodell, men eftersom front+center är fullrange, så är suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gå in när det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna är ett par ganska billiga av något obskyrt märke (någon tusenlapp/st ungefär), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehåller slaskljud så ser jag inte dem som något som behöver prioriteras i nuläget.

Kom igen med tips om vad jag bör kolla på, så blir jag glad. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta är lite off-topic, men eftersom det är musikrelaterat (man lyssnar ju på musik), så gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta närmare på...

Det börjar bli dags för mig att titta på en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern låter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbättra på alla fronter. 🙂

Jag har inte koll på marknaden för surround-receivers, så i stället för att börja leta överallt, så tänkte jag att jag kunde få lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av.

Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man går ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte känns särskilt angeläget, men det är ingen funktion som är så enormt viktig...

Har tittat flyktigt på ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gärna få förutsättningslösa tips, så jag nämner inget annat än att den receiver jag har är en Pioneer som nog är typ 10 år gammal vid det här laget. Kan också nämna att högtalarna inte sätter några gränser eftersom alla 3 (front+center) är ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben är en Yamahamodell, men eftersom front+center är fullrange, så är suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gå in när det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna är ett par ganska billiga av något obskyrt märke (någon tusenlapp/st ungefär), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehåller slaskljud så ser jag inte dem som något som behöver prioriteras i nuläget.

Kom igen med tips om vad jag bör kolla på, så blir jag glad. 🙂

Den här frågan har jag för mig att jag svarat dig på tidigare, eller också var det nån annan, eller så har det bara blivit dags... 🙂

Vi har en Marantz SR8500 som vi haft något år. Mycket för pengarna, och då köpte vi den ändå då den var ny och betydligt dyrare än idag. Nu tror jag den hamnar nånstans på 12 kkr. Den är alltså ett riktigt klipp idag.

Den nya modellen den kan jämföras med idag är väl SR9600 om jag fattatdet rätt, men då pratar vi om 35000, alltså litet mera pengar...

Hur som helst har vi den i ett 7.1 hemmabiosystem som slutade på närmare 150 000 (brutto, före rabatt... 😉 ) när vi köpte det och stärkaren gör rätt för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marantz hade jag en vanlig stereoförstärkare en gång i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. Tänkte inte ens på dem och trodde nästan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett något av märket på många år...

Bra tips, men 35 papp...? 🙁 Lite mastigt, tycker jag - men de har säkert mer överkomliga modeller också...

Den där NAD:en såg ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihåg riktigt när det var, men det kanske har blivit ordning på dem igen efter det...?

Fler tips är också väldigt välkomna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Marantz hade jag en vanlig stereoförstärkare en gång i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. Tänkte inte ens på dem och trodde nästan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett något av märket på många år...

Bra tips, men 35 papp...? 😮 Lite mastigt, tycker jag - men de har säkert mer överkomliga modeller också...

Den där NAD:en såg ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihåg riktigt när det var, men det kanske har blivit ordning på dem igen efter det...?

Fler tips är också väldigt välkomna. 🙂

35 papp - nu har du allt läst mitt inlägg riktigt ordentligt slarvigt Claes!

Den jag tipsar dig om är samma som jag har, som kostade betydligt mera när den kom, men som du kan få för 12 idag. Alltså Marantz SR8500. Läs igen och handla medans det finns några kvar, förmodligen utgående, gissar jag, eftersom de kränger den så billigt...

NAD har jag personligen aldrig förstått mig på riktigt, hypat redan från början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😆 Men vi har ju olika tycke och smak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Marantz hade jag en vanlig stereoförstärkare en gång i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. Tänkte inte ens på dem och trodde nästan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett något av märket på många år...

Bra tips, men 35 papp...? 😮 Lite mastigt, tycker jag - men de har säkert mer överkomliga modeller också...

Den där NAD:en såg ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihåg riktigt när det var, men det kanske har blivit ordning på dem igen efter det...?

Fler tips är också väldigt välkomna. 🙂

35 papp - nu har du allt läst mitt inlägg riktigt ordentligt slarvigt Claes!

Den jag tipsar dig om är samma som jag har, som kostade betydligt mera när den kom, men som du kan få för 12 idag. Alltså Marantz SR8500. Läs igen och handla medans det finns några kvar, förmodligen utgående, gissar jag, eftersom de kränger den så billigt...

NAD har jag personligen aldrig förstått mig på riktigt, hypat redan från början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😆 Men vi har ju olika tycke och smak...

Å fanken! Jag uppfattade det som om man kunde få tag på begagnade för det priset. Nu blev det genast mer intressant, så tack för tillrättavisningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den jag tipsar dig om är samma som jag har, som kostade betydligt mera när den kom, men som du kan få för 12 idag. Alltså Marantz SR8500. Läs igen och handla medans det finns några kvar, förmodligen utgående, gissar jag, eftersom de kränger den så billigt...

NAD har jag personligen aldrig förstått mig på riktigt, hypat redan från början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😉 Men vi har ju olika tycke och smak...

SR8500 för tolv papp är kanon. Den låter bra och spelar musik utan att göra potatismos av ljudet och den har alla nödvändiga surrounddekoders - helt avgörande för om du ska få full utväxling på ljudet när vi pratar om t ex Blueray. Det har de nya från NAD också (även om de är lite dyrare 😉 och det är väl bara dina öron och vanor som kan avgöra om du prioriterar upp din lyssning på musik. Här är en länk på ett test som ingående beskriver hur en äldre modell låter när den lirar olika musikstilar.

http://www.hifiklubben.com/files/Test/NAD/...ater01-2005.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...