Jump to content
Annons

Vocoder!


yessa

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa en vocoder, men vet inte riktigt vad för typ jag ska leta efter. Det jag vill kunna göra är att använda den under liveframträdanden och kunna spela/sjunga ackordklanger lika väl som enstaka meloditoner. Måste man köpa ett helt nytt klaviatur med inbyggd vocoder eller finns det separata "vocoder-boxar" som man kan koppla till sin egen synth? Och om man kan göra det, kan man då använda sin egen synths ljud? Hörde att det finns något som kallas talkbox också, men om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad det är för skillnad mellan en vocoder och en talkbox över huvudtaget 🤪 ... Har du något förslag på något som skulle kunna passa mig? Snälla, berätta vad du vet och kan om sånt här så är jag ytterst tacksam! 😏

God bless Studio forum.

/David Nkoubou

Redigerat av yessa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Talkbox är en liten låda med en inbyggd högtalare, som trycker ut ljudet i en slang, som du sen stoppar in i munnen. Sen kan du köra in distad gitarr som input och ljudet åker in i munnen och du formar sen vokaler med munnen, och sen tas ljudet upp av en vanlig sångmic.

Gitarren på Livin on a prayer med Bon Jovi är väl det mest kända :rolleyes:

Så det är nånting helt annat än en vocoder.

Om man inte orkar se hela byggprocessen så kopplar han in den på 7:35 🙂

Den här var ju skön också!

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag hade lagt mina pengar på en begagnad microkorg. kostar runt 2500:-

och jag mina på en micro modular. Vocoderpatcharna till den låter otroligt mycket bättre än till microkorgen, fast det är ju inte så svårt, eftersom microns låter rätt dassigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...