musik (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Hej! Beyer-Dynamic, detta klassiska mĂ€rke... Ăr det nĂ„gon som har hörlurar frĂ„n dem och kan recensera dem? Vilken modell Ă€r bĂ€st? đ :musik
Magpie Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) Jag har tipsat om forumet Head-fi tidigare, det isĂ€rklass största och bĂ€sta om man vill lĂ€sa om och diskutera hörlurar och det som hör till: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2 För att kunna anvĂ€nda sökfunktionen dĂ€r sĂ„ mĂ„ste man registrera sig vilket gĂ„r fort. DĂ€r finns hur mycket som helst att lĂ€sa om Beyerdynamic och alla andra mĂ€rken. Dessutom en köp/sĂ€ljavdelning. NĂ€r det gĂ€ller toppskiktet av de större mĂ€rkena levererar alla hörlurar riktigt bra, det Ă€r helt upp till anvĂ€ndaren vilken ljudbild och karaktĂ€r man gillar. Vissa Ă€lskar eller ogillar Sennheiser/ Ultrasone, andra föredrar AKG eller Beyerdynamic osv. NĂ„gra av de mest populĂ€ra dyrare lurarna som diskuteras dĂ€r Ă€r bl.a. Beyerdynamic: DT770, DT880, DT990 Sennheiser: HD650, HD600, HD595, 580 AKG: K601, K701 Ultrasone: 2500, 750, Edition 9 Denon... Stax... Audiotechnica... Kolla in den sidan sĂ„ hittar du mycket info! Ăven denna sida Ă€r vĂ€rd att besöka med mĂ„nga tester och eq-grafer mm: http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/ BĂ€st Ă€r om du kan bege dig till nĂ„n affĂ€r dĂ€r de har nĂ„gra av de bĂ€ttre modellerna sĂ„ att du kan prova med musik du Ă€r van att lyssna pĂ„. SjĂ€lv har jag ingen suverĂ€n hörlursförstĂ€rkning vilket mĂ„nga av de dyrare hörlurarna krĂ€ver för att vara vĂ€rda sitt pris. Jag har bl.a provat Beyerdynamic DT880 som lĂ„ter tokbra med rĂ€tt förstĂ€rkning. Jag valde Sennheiser HD595 som lĂ„ter kanonbra Ă€ven utan förstĂ€rkning vilket passade mig bĂ€st, dĂ„ jag anvĂ€nder dom i olika kĂ€llor. Redigerat 4 september 2007 av Magpie
Neko Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Hej! Beyer-Dynamic, detta klassiska mĂ€rke... Ăr det nĂ„gon som har hörlurar frĂ„n dem och kan recensera dem? Vilken modell Ă€r bĂ€st? đ :musik Ăger sjĂ€lv ett par DT770. Gillar dem skarp, de har dock en baspuckel, men inget som man inte lĂ€r sig hantera. Klara och sköna att lyssna i. Gedigen konstruktion som hĂ„llit bra trots att jag sliter ganska hĂ„rt pĂ„ lurar. Sköna muffar. De dĂ€mpar dessutom vansinnigt bra. Men om jag skulle vĂ€lja lurar just nu sĂ„ skulle det nog snarare hamna pĂ„ ett par Sennheiser HD280 pro. Upplever dem som lite klarare och mer balanserade. DĂ€remot sĂ„ hĂ„ller plastkonstruktionen som hĂ„ller ihop lurarna lite lĂ€gre kvalitĂ© och har faktiskt spruckit lite pĂ„ det ex som vi har i studion. (Eller sĂ„ har vi bara för stora huvven)
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Jag har ett par klassiska DT220. Polar och Abba anvĂ€nde dessa nĂ€r det begav sig... đ
Claes Holmerup Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Om Beyer Ă€r de bĂ€sta, kan kanske diskuteras, men de tillhör de bĂ€ttre mĂ€rkena i alla fall... đ BĂ€st Ă€r, enligt min mening, Ultrasone. Behöver man öppna lurar (för mix och finlyssning), sĂ„ Ă€r det Proline2500 som gĂ€ller - och slutna (för lyssning vid sĂ„nginspelning) Ă€r det Proline750. đ
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 I mina öron Àr Beyer bÀst, men det handlar ju faktiskt mest om att man Àr vÀldigt inlyssnad pÄ dem. Har ett par DT531 som jag Àr supernöjd med.
Neosus Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Har ett par DT250 och ja... vafan.. He dug Ă„t lappen đđ
android Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Har ocksÄ ett par DT250 som jag Àr grymt nöjd med.
PinnE Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Hej har ett par beyerdynamics dt250 och de Àr skitbra referenslurar har inte sjÀvl hört ett par andra lurar som spelar sÄ bra vid stark volym. skitbra..
berra_- Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Ultrasone đ Har inte lyssnat sĂ„ jĂ€tte mkt pĂ„ Beyerdynamic. Ett par DT770 hade vi pĂ„ skolan förut. Tycker mina Proline Ă€r vĂ€rda varenda extra öre đ
mösken Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Tycker du ska provlyssna ett par AKG K240 ocksÄ innan du bestÀmmer dig.
Majken Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Jag har ett par Sennheiser HD280 Pro och ett par Beyer Dynamic DT990 Pro, samt ett par gamla Sennheiser HD570 som egentligen klassas som hifi-lurar och har utgĂ„tt som modell. Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver đł
Larsson Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver đł jag kör pĂ„ AKG-271..och jag tycker de Ă€r toppen man hör det mesta klart & tydligt,samt att de Ă€r slutna sĂ„ de Ă€r toppen till inspelning ett par bra allround lurar heltenkelt..
supreme Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Hej! Beyer-Dynamic, detta klassiska mĂ€rke... Ăr det nĂ„gon som har hörlurar frĂ„n dem och kan recensera dem? Vilken modell Ă€r bĂ€st? đ :musik Kom just hem frĂ„n musikaffĂ€ren efter att ha införskaffat dessa lurar. Lyssnar just nu pĂ„ Shine on You Crazy Diamond part 6-9 samtidigt som jag lĂ€ser en recension pĂ„ dom. Ăronen gör tummen upp. SĂ„som ögonen som lĂ€ser recensionen =)...
bakke Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver đ jag kör pĂ„ AKG-271..och jag tycker de Ă€r toppen man hör det mesta klart & tydligt,samt att de Ă€r slutna sĂ„ de Ă€r toppen till inspelning ett par bra allround lurar heltenkelt.. Vad Ă€r skillnaden mellan K240 och K271? Jag har ett par K240 som jag inte alls Ă€r nöjd med. Jag tycker att det Ă€r för mycket bas och numer anvĂ€nder jag dom bara som monitorlyssning i sĂ„ngbĂ„set.
punkrockdude Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksÄ, fÄr bli nÄn gÄng framöver jag kör pÄ AKG-271..och jag tycker de Àr toppen man hör det mesta klart & tydligt,samt att de Àr slutna sÄ de Àr toppen till inspelning ett par bra allround lurar heltenkelt.. Vad Àr skillnaden mellan K240 och K271? Jag har ett par K240 som jag inte alls Àr nöjd med. Jag tycker att det Àr för mycket bas och numer anvÀnder jag dom bara som monitorlyssning i sÄngbÄset. Amen! Jag har ett par K240 Studio 55 Ohms och jag tycker de lÄter aningen dova (mindre diskant).
Dado Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Nu har jag bestĂ€llt mina AKG K271 via thomman! Har AKG K240 hemma!NU blir det ingen mera lĂ€ckage vid sĂ„ng insp.. NedrĂ€kningen har pĂ„börjats! đł
Demonproducenten Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Vad Àr skillnaden mellan K240 och K271? öppna/slutna 240 till sÄngpÄlÀgg Àr inte det sjÀlvklara valet dÀremot 271
stormbringer Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 beverdynamic DT770 gör jag tummen upp för och sköna för öronen pÄ köpet
Starsailor Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 Jag har ett par DT-831 och ett par DT-250. I referenssammanhang finns det lurar som Àr mer linjÀra Àn vad DT-250 Àr, men jag gillar de som tusan. Det Àr lÀtt att urskilja olika nyanser över hela frekvensomrÄdet och de bra att ha att göra med. DT-831 Àr en riktigt grym lur för lyssning. bekvÀma Àr de ocksÄ! :-) AKG-240 gillar jag inte alls, men det Àr ju en smaksak..
fredrik @ mi7 Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 Jag skulle vilja tipsa om en ny lur frÄn Audio-Technica som heter ATH-M50. Det Àr en sluten studiolur som har fÄtt lysande feedback.
Blodis Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) Tjaba! DT 990 gillar jag och AKG K601 lĂ€t vĂ€ldigt bra tyckte jag, men har bara lyssnat lite i sĂ„dana. Har gĂ„tt och funderat pĂ„ att köpa nĂ„gon av dessa sjĂ€lv, men sĂ„ va jag i musikaffĂ€ren idag och fick testat ett par Roland RH-300 som jag blev glatt överraskad av. Slutade med att jag köpte dom och Ă„kte raskt hem för att testa dom. Jag hade nĂ„gra skivor som jag lyssnat pĂ„ i ganska bra monitorer. Och blev mycket nöjd nĂ€r det som jag hört i studion stĂ€mde vĂ€ldigt bra överrens med hur det lĂ€t i lurarna đ Och jag hörde tydlig skillnad nĂ€r jag ökade/sĂ€nkte frekvenser, tror jag kan komma vĂ€ldigt bra överrens med dessa đ vĂ€rda att provlyssna tycker jag,Kostar ca 2100:- Ha det gött!!! Redigerat 6 februari 2008 av Blodis
LageB Postat 23 februari 2008 Postat 23 februari 2008 Beyerdynamic Àr sÀkert bra men gör inte samma misstag som jag och köp DT440. LjudmÀssigt mycket bra men jag fick inte njuta av det speciellt lÀnge. Dom Àr gjorda av kex och spricker vid beröring. Efter ett par dagar sprack och lossnade ena kÄpan frÄn sitt fÀste. Jag gick till försÀljaren som skakade pÄ huvet och undrade om jag slitit lurarna av huvet. (Svar nej). InfÀstningen byttes ut. NÀr jag satte pÄ lurarna nÀsta gÄng sprack plasten i bÄgen som gÄr runt huvet, men det gick ju att tejpa, inga problem. Sen sprack infÀstningen till den andra kÄpan. Detta lyckades jag limma, men sen spracke det pÄ ett nytt stÀlle, omöjligt att laga. Pinsamt dÄligt! (PÄ tal om AKG har mina gamla K 141 frÄn typ 1990 fungerat utmÀrkt till idag. Hade tÀnkt att modernisera mig med ovanstÄende Beyerdynamic men det blev ju inte sÄ bra. Jag kommer skaffa mig ett par nya AKG sÄ snart som möjligt.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.