Jump to content
Annons

Allt mixande gör mig trött.


Liquid_6

Recommended Posts

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😠

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Det funkar säkert bra för dig, men som jag skrev i ett inlägg högre upp så går det utmärkt att göra tvärt om. Framförallt när man jobbar med midi och det inte finns nåt som kallas "spela in på riktigt". Alla jobbar på olika sätt. Att påstå att det finns ett sätt som man "ska" göra det på blir bara fånigt.

Hur som helst så blir man ju bättre på att mixa med tiden och till slut kommer det nog inte ta särskilt lång tid för dig, Liquid_6, att styra upp en hyfsad mix på kort tid. Se bara till att hitta ett sätt att jobba på som är roligt. Då utvecklas man bra mycket snabbare 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jeg har ikke lest alle andre posts, så kan være dette er sagt tidligere:

Mixing er mixing, songwriting er songwriting..

Skriv ferdig låten på gitar / piano / instrument of choice før du overhodet begynner recorde.

Hvis du mikser mens du lager låten bruker du mye lengre tid (siden du ikke vet hva du vil fremheve i låten før den er fullført),

eventuelt blir den aldri ferdig fordi du sitter og hører på alt som er feil med miksen i stedet for å høre på hva som er feil med

låtskrivingen.

Separer de to arbeidsoppgavene, så får du nok gjort mye mer.

- J.

Det gäller säkert ofta i akustisk musik, men med elektronisk dansmusik (som Liquid_6 sysslar med, vad jag hört) så kan det fungera utmärkt att göra tvärt om. När jag gör en house-låt vet jag aldrig från början exakt hur den kommer att låta. Oftast har jag bara en vag idé eller nån liten slinga. Medan låten utvecklas ser jag till att varje nytt instrument jag lägger till funkar bra i mixen. Jag ställer volym, eq, reverb o.s.v. direkt. Då kan man undvika stora frekvenskrockar och ljud som inte funkar i mixen redan från början. Det kanske låter lite konstigt att anpassa låten efter mixen på det här sättet, men för mig är det ett jättebra sätt att jobba på. Kanske provar man att lägga på nåt konstigt stereo-delay som bildar en jättehäftig rytmfigur, och plötsligt tar låten en ny vändning. Att mixa och skruva på effekter är för mig ett kreativt steg i låtskrivandet. Dessutom slipper jag sitta och reda upp bland femtielva oprocessade spår som bråkar med varandra vid slutmixning 😠

Ge det en till chans Liquid 🙂

Nu kunde inte jag översätta alla ord som stod först här så vad var tvärtom i elektronisk musik menar du?

Det jahala menade var att man ska skriva låten först, sedan spela in för att slutligen mixa. Alltså separera grejerna och inte göra allt samtidigt. Jag menade att det säkert är bra när man gör akustisk musik (spelar in riktiga instrument), men att det går utmärkt att göra allting samtidigt när man gör elektronisk musik. 🙂

Absolut ska jag ge det en chans till,jag är bara i en jobbig svacka.Tack för svaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😠

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Instämmer absolut!

Jag tar inga avgörande beslut om ljud förrän det är dags för slutmix. Jag kör oftast med ett ganska avskalat komp under tillkomsten av låten och har i princip bara trummor, bas, piano - och så en flöjt som spelar melodin. På så sätt hör man hela tiden om det verkligen är en bra låt eller inte. Om man börjar med kosmetikan för tidigt, så kan man lätt lura sig själv att tro att låten i sig är bättre än vad den egentligen är. Håller den inte med ett relativt enkelt arrangemang, så är det inte lönt att fortsätta, utan bättre att påbörja något annat eller att göra radikala förändringar innan man går vidare. Sedan måste också sången få plats - och det är ju inte kul om man märker att man har fläskat på för mycket någonstans med kompet så att sången inte får utrymme - för då kan man ju behöva ta bort något som man kanske har pillat med i timmar förgäves...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på en annan sak; Om man blir trött av att mixa så kanske det beror på att lyssningen är för dålig. Har man inte bra lyssning, så blir man mycket fortare uttröttad i öronen - och det är kanske därför man upplever att det är tråkigt att mixa...

Jag är periodare när det gäller skapandet - och om man är det, så är det bara att spela in en massa idéer när det är en mer kreativ period, medan man kan göra mixjobbet senare när man är mindre kreativ och istället behöver vara mer analytisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ett annat problem...

Jag har två datorer och min mobiltelefonen fulla med låtskisser, melodier, refränger, riff m.m.

Men jag har inte utrustningen att spela in något bättre hemma nu. Vill köpa lite gear, men pluggar och har ont om cash just nu. Så jag sitter på kanske 500-600 olika musikidéer som jag gillar men som jag inte kan göra så mycket med, har spelat in dessa små demos/klipp under två års tid 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ett annat problem...

Jag har två datorer och min mobiltelefonen fulla med låtskisser, melodier, refränger, riff m.m.

Men jag har inte utrustningen att spela in något bättre hemma nu. Vill köpa lite gear, men pluggar och har ont om cash just nu. Så jag sitter på kanske 500-600 olika musikidéer som jag gillar men som jag inte kan göra så mycket med, har spelat in dessa små demos/klipp under två års tid 🙂

Har du backup på allt också? Gör det annars omgående. Det är inte kul om så många idéer försvinner... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😠

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Instämmer absolut!

Jag tar inga avgörande beslut om ljud förrän det är dags för slutmix. Jag kör oftast med ett ganska avskalat komp under tillkomsten av låten och har i princip bara trummor, bas, piano - och så en flöjt som spelar melodin. På så sätt hör man hela tiden om det verkligen är en bra låt eller inte. [...]

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar säkert bra för dig, men som jag skrev i ett inlägg högre upp så går det utmärkt att göra tvärt om. Framförallt när man jobbar med midi och det inte finns nåt som kallas "spela in på riktigt". Alla jobbar på olika sätt. Att påstå att det finns ett sätt som man "ska" göra det på blir bara fånigt.

fast som du kanske märkt så gällde det inte dig å hur du jobbade utan hur liquid6 jobbar å för han funkar det ju tydligen inte

så det var mitt råd till honom inte dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.
som du själv sa: Att påstå att det finns ett sätt som man "ska" göra det på blir bara fånigt.

lyft blicken från din egen navel please

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.
som du själv sa: Att påstå att det finns ett sätt som man "ska" göra det på blir bara fånigt.

lyft blicken från din egen navel please

Jag påstod aldrig att mitt sätt är det enda rätta. Däremot påstod jag (och påstår fortfarande) att man inte kan göra som Claes gör om man ska göra trance. Att sitta och fundera ut fem minuter med synthmelodier, trumbreaks, hypnotiserande ljudeffekter, med gitarr eller piano i hand, innan man börjar producera låten kan jag inte tänka mig att någon klarar av.

Det var det jag menade med "jo, men det funkar liksom inte att göra trance på det där sättet". Kanske var lite otydlig där... Självklart kan man spara mixbiten till slutet om man vill.

"fast som du kanske märkt så gällde det inte dig å hur du jobbade utan hur liquid6 jobbar å för han funkar det ju tydligen inte så det var mitt råd till honom inte dig"

Jag tyckte han skulle ge det en till chans och det verkar som att han tänker göra det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😱

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Instämmer absolut!

Jag tar inga avgörande beslut om ljud förrän det är dags för slutmix. Jag kör oftast med ett ganska avskalat komp under tillkomsten av låten och har i princip bara trummor, bas, piano - och så en flöjt som spelar melodin. På så sätt hör man hela tiden om det verkligen är en bra låt eller inte. [...]

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.

som du säger så fungerar självklart alla olika, men, att välja rätt samples och att mixa är väl två olika saker!? har på senare tid jobbat mkt med folk som just för beatorienterad musik (inte direkt trance, men med samma klubbtänk), och är JÄTTEnoggranna med vilka kickar och synthar dom väljer....dom sitter och gör en ok mix när dom jobbar, men när dom är färdiga kastar dom grejorna till oss, så gör vi en BRA mix av det, och skillnaden kan bli enorm.

Jag säger inte att man inte kan mixa själv, men jag tror man tjänar på att dela upp det....självklart ska man jobba med en ok mix när man proddar upp allting. Men när man valt alla beståndsdelar och känner sig nöjd, testa att riva allting, eller bounca ner allt till lösa audiospår, för att sedan börja mixa från scratch....och se på hela låten ut mixsynvinkel. Man hör andra saker, ser andra saker och kan komma att lyfta resultatet en hel del faktiskt.

detta är bara ett tips....ingen uppmaning eller så! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör förstås alltid en slaskmix som fungerar att jobba med, i alla musiktyper - men i mitt fall väljer jag inte ljuden eller ens hur allt ska spelas slutgiltidgt förrän efter att sången är inspelad, så att man kan anpassa sig efter den när det gäller både arr och sound.

I Trance funkar det kanske annorlunda för vissa, men jag har hjälpt en god vän med just slutmix och hemma-mastering av Trance-musik - och han hade inte heller gjort alla slutliga val när vi började jobba med det. Mycket var redan klart (förutom att göra mixen klar), men långt ifrån allt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😱

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Instämmer absolut!

Jag tar inga avgörande beslut om ljud förrän det är dags för slutmix. Jag kör oftast med ett ganska avskalat komp under tillkomsten av låten och har i princip bara trummor, bas, piano - och så en flöjt som spelar melodin. På så sätt hör man hela tiden om det verkligen är en bra låt eller inte. [...]

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.

som du säger så fungerar självklart alla olika, men, att välja rätt samples och att mixa är väl två olika saker!? har på senare tid jobbat mkt med folk som just för beatorienterad musik (inte direkt trance, men med samma klubbtänk), och är JÄTTEnoggranna med vilka kickar och synthar dom väljer....dom sitter och gör en ok mix när dom jobbar, men när dom är färdiga kastar dom grejorna till oss, så gör vi en BRA mix av det, och skillnaden kan bli enorm.

Jag säger inte att man inte kan mixa själv, men jag tror man tjänar på att dela upp det....självklart ska man jobba med en ok mix när man proddar upp allting. Men när man valt alla beståndsdelar och känner sig nöjd, testa att riva allting, eller bounca ner allt till lösa audiospår, för att sedan börja mixa från scratch....och se på hela låten ut mixsynvinkel. Man hör andra saker, ser andra saker och kan komma att lyfta resultatet en hel del faktiskt.

detta är bara ett tips....ingen uppmaning eller så! 🙂

Jag är väl lite som Liquid_6, att jag tycker det är tröttsamt att mixa allt på en gång. När jag provar olika ljud börjar jag nästan alltid mixtra med dem direkt (speciellt när det gäller trummor). Anledningen är att jag har svårt att höra om ljuden kommer bli feta innan jag provat att feta till dem, så att säga 😛. Sen är det väl en vanesak också.

Men visst borde jag prova att mixa om nån låt nån gång... Gäller bara att skaffa orken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😏

skippa ljudpillet tills låten är färdig

koncentrera dig på låten o arr först

ljudpill ska du hålla på med när det är dags att spela in på riktigt

eller i vissa fall först när du mixar

Instämmer absolut!

Jag tar inga avgörande beslut om ljud förrän det är dags för slutmix. Jag kör oftast med ett ganska avskalat komp under tillkomsten av låten och har i princip bara trummor, bas, piano - och så en flöjt som spelar melodin. På så sätt hör man hela tiden om det verkligen är en bra låt eller inte. [...]

Jo, men det funkar liksom inte att göra trance (som trådskaparen sysslar med) på det där sättet. Grejen är ju att det ska låta fett (så man kan dansa), hypnotiskt (så man kan drömma sig bort) och varierat (så man inte tröttnar). Använder man sig av samples när man gör trummor går det liksom inte att få till det bra om man inte har valt bra samples från början. Samma gäller med synthar... För att vara säker på att man valt bra ljud är det enklast att mixa allt eftersom, tycker jag. Då märker man direkt om man man måste byta ut baskaggen eller virveln eller synthleaden eller nåt annat.

som du säger så fungerar självklart alla olika, men, att välja rätt samples och att mixa är väl två olika saker!? har på senare tid jobbat mkt med folk som just för beatorienterad musik (inte direkt trance, men med samma klubbtänk), och är JÄTTEnoggranna med vilka kickar och synthar dom väljer....dom sitter och gör en ok mix när dom jobbar, men när dom är färdiga kastar dom grejorna till oss, så gör vi en BRA mix av det, och skillnaden kan bli enorm.

Jag säger inte att man inte kan mixa själv, men jag tror man tjänar på att dela upp det....självklart ska man jobba med en ok mix när man proddar upp allting. Men när man valt alla beståndsdelar och känner sig nöjd, testa att riva allting, eller bounca ner allt till lösa audiospår, för att sedan börja mixa från scratch....och se på hela låten ut mixsynvinkel. Man hör andra saker, ser andra saker och kan komma att lyfta resultatet en hel del faktiskt.

detta är bara ett tips....ingen uppmaning eller så! 😏

Jag är väl lite som Liquid_6, att jag tycker det är tröttsamt att mixa allt på en gång. När jag provar olika ljud börjar jag nästan alltid mixtra med dem direkt (speciellt när det gäller trummor). Anledningen är att jag har svårt att höra om ljuden kommer bli feta innan jag provat att feta till dem, så att säga 😏. Sen är det väl en vanesak också.

Men visst borde jag prova att mixa om nån låt nån gång... Gäller bara att skaffa orken 😏

Jag brukar småmixa medans jag gör musiken,oftast då på kicken och basen och ser till att jag är nöjd med hur dom synkar med varann,sen improviserar jag fram en melodi och letar efter en känsla jag gillar.Hur det låter är sen ett resultat av hur jag mår och min inspiration ofta.Den här tröskeln vad gäller mixning och att jag är trött på det är nåt som kommer försvinna tror jag definitivt.Jag måste hitta känslan av att tycka det roligt att pilla med ljudet efter att jag spelat in bara.Tack för uppmuntran förresten :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot påstod jag (och påstår fortfarande) att man inte kan göra som Claes gör om man ska göra trance. Att sitta och fundera ut fem minuter med synthmelodier, trumbreaks, hypnotiserande ljudeffekter, med gitarr eller piano i hand, innan man börjar producera låten kan jag inte tänka mig att någon klarar av.

jag känner flera även om dom inte "funderar ut" sin låt utan precis som vem som helst spelar eller programmerar den

man väljer ett piano, inte det slutgiltiga pianot

man väljer en synth, inte den slutgiltiga synthen

man väljer en bas, inte den slutgiltiga basen

man väljer loopar, kanske inte de slutgiltiga looparna

etc

detta så länge man jobbar med låtens komposition å arrandet

man lägger inte ner massa tid på att hitta den exakt rätta kaggen eller lead synten förrän låten är i det närmaste färdig

dom jag känner som jobbar med elektronisk musik har ofta en färdig uppsättning med favvoljud som dom använder medans dom gör låten

sen hittar dom rätt ljud

ibland ger det sig självt när ljuden i sej ger inspiration till låten å skapandet

att börja med att mixa en låt som inte är färdig är ett effektivt sätt att döda sin kreativitet

som både du o liquid6 redan märkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot påstod jag (och påstår fortfarande) att man inte kan göra som Claes gör om man ska göra trance. Att sitta och fundera ut fem minuter med synthmelodier, trumbreaks, hypnotiserande ljudeffekter, med gitarr eller piano i hand, innan man börjar producera låten kan jag inte tänka mig att någon klarar av.

jag känner flera även om dom inte "funderar ut" sin låt utan precis som vem som helst spelar eller programmerar den

man väljer ett piano, inte det slutgiltiga pianot

man väljer en synth, inte den slutgiltiga synthen

man väljer en bas, inte den slutgiltiga basen

man väljer loopar, kanske inte de slutgiltiga looparna

etc

detta så länge man jobbar med låtens komposition å arrandet

man lägger inte ner massa tid på att hitta den exakt rätta kaggen eller lead synten förrän låten är i det närmaste färdig

dom jag känner som jobbar med elektronisk musik har ofta en färdig uppsättning med favvoljud som dom använder medans dom gör låten

sen hittar dom rätt ljud

ibland ger det sig självt när ljuden i sej ger inspiration till låten å skapandet

att börja med att mixa en låt som inte är färdig är ett effektivt sätt att döda sin kreativitet

som både du o liquid6 redan märkt

Jo, jag kanske var lite snabb att döma ut Claes metod. Jag tänkte att "det går ju inte att få en vettig trance-låtskiss av gitarr, bas, trummor och flöjt", men det var väl inte riktigt det han menade heller. För mig är processen att hitta rätt kagge, rätt synthljud, rätt reverb o.s.v. en del av komponerandet och arrandet, men det där är såklart individuellt.

"att börja med att mixa en låt som inte är färdig är ett effektivt sätt att döda sin kreativitet

som både du o liquid6 redan märkt"

Det har jag inte alls märkt. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara så för vissa, men för mig är det inte alls så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte alls märkt. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara så för vissa, men för mig är det inte alls så.

Jag är väl lite som Liquid_6, att jag tycker det är tröttsamt att mixa allt på en gång. När jag provar olika ljud börjar jag nästan alltid mixtra med dem direkt (speciellt när det gäller trummor).

jag missuppfattade detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte alls märkt. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara så för vissa, men för mig är det inte alls så.

Jag är väl lite som Liquid_6, att jag tycker det är tröttsamt att mixa allt på en gång. När jag provar olika ljud börjar jag nästan alltid mixtra med dem direkt (speciellt när det gäller trummor).

jag missuppfattade detta

Lugnt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man kan ju kalla det för inställning, att man har rätt inställning när man gör musiken...då blir inget jobbigt, gör man det inte helhjärtat så vill man skylla på olika saker.

Vill inte låta helt oskyldig men jag har känt precis samma sak, glöden som man hade för är inte densamma, man blir lätt irriterad av o sitta o mixa till ett ljud när man det enda man vill göra är o bara få ner idén så fort som möjligt. jag måste nog hålla med Claes tips om att göra låten först o arrg, o sen mixa...ska faktiskt pröva på det...

har faktiskt gjort det förut..då jag bara tar vilket ljud som helst spelar in känslan och sen när jag tittar tillbaka så låter det fett najs. man sparar också mer tid.

Vill också tillägga att det är så alla stora producenter jobbar, dom har en studio nisse som mixar allt åt dom medans dom jobbar.

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske lite off topic men jag tänker på Beethoven. Hur skulle det gå för honom i dagens musiklklimat Här sitter många av oss och skall ha koll på allt medans backar man bandet 15 år så satt det kanske 15st med olika roller. Jag har inte följt hela tråden men jag tror att om du trött på mixandet så gör låtar, spela, skaffa nya idéer.

Sen hur man jobbar det är säkert olika. vissa har klart för sig åt vilket håll man vill, andra arbetar mer processinriktat. det finns nog inget rätt eller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😊

WORD!

Samma dilemma för mig, klarar inte ens att få klart låtarna. Är nästan 5 år sedan jag gjorde klart en låt och jag har sjukt mycket på lager. Det slutar alltid med att börjar med ett nytt projekt varje gång istället. Har börjat på 8st nya projekt på 1 månad som jag inte ens hade planer på, det bara dyker upp i skallen. Men själva låten jag skulle få klar är fortfarande i samma slutskede som innan.....bah...blir tokig på att man inte kan ta sig i kragen och bara gör klart skiten. Det är ju logiskt i sig att man tröttnar på att höra samma slinga om och om igen.

Aja kul att man inte är ensam om dilemmat iaf, hoppas du kommer på något sätt att komma undan tristessen. Var inte snål med att bjuda på tipsen isf 😆

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att göra musik vill jag bara säga,men på sistone så när jag börjar på en låt så känner jag mig trött i förväg på att behöva sitta och pilla med eq,s och kompressorer för att få allt att låta sjyst.Jag tycker det är så otroligt tråkigt!!Jag har jättemånga ideer till låtar som jag helt skiter i att ge mig på just därför att jag vet hur mycket efterarbete jag kommer vara tvungen att lägga ner pga soundet jag vill få till på låten i slutändan.Är det nån som känner såhär undrar jag och hur har ni gjort för att komma ur detta dilemma?Jag minns när jag bara spelade musik i replokal och ville vi spela in var det nån som skötte allt pill åt en,nu sitter jag själv och gör musik å blir galen ibland!!om man ändå hade en utbildad studio kille som hoppa fram ur garderoben när man ville det skulle låta nice 😏

WORD!

Samma dilemma för mig, klarar inte ens att få klart låtarna. Är nästan 5 år sedan jag gjorde klart en låt och jag har sjukt mycket på lager. Det slutar alltid med att börjar med ett nytt projekt varje gång istället. Har börjat på 8st nya projekt på 1 månad som jag inte ens hade planer på, det bara dyker upp i skallen. Men själva låten jag skulle få klar är fortfarande i samma slutskede som innan.....bah...blir tokig på att man inte kan ta sig i kragen och bara gör klart skiten. Det är ju logiskt i sig att man tröttnar på att höra samma slinga om och om igen.

Aja kul att man inte är ensam om dilemmat iaf, hoppas du kommer på något sätt att komma undan tristessen. Var inte snål med att bjuda på tipsen isf 😆

ska vi bilda klubb hörru du,jag är kungen av ofärdigt material.Mycket som jag vet skulle bli kanon om jag bara tog mig orken att göra klart ordentligt.Börjar ofta med en låt men så vips,så fort jag slutar med låten så kommer jag på nå nytt och så upprepas proceduren hela tiden.och så det här med mixning och allt..suck.Det har börjat kännas bättre på den fronten än när jag startade denna tråden dock.Har köpt en ny kompressor som jag gillar skarpt,och lättjobbad är den ochså.Kolla upp otium fx på nätet.

hare gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...