Jump to content
Annons

Gräns för minne i dator?


Daniel H

Recommended Posts

Jag funderar på att uppgradera min dators ram-minne. Finns det någon gräns för hur mycket man kan sätta i?

Ibland har man ju sett att det har stått att det kan uppgraderas till tex 2gb.

Men verkar konstigt att det skulle finnas någon annan begränsning än antalet minnesplatser tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kolla med din moderkortstillverkare.. beroende på hur gammalt eller vilken modell av moderkortet du har går det att trycka i olika mkt mängd minne.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

2 gig borde gå fint. gränsen brukar vara 4 gig för "normala" moderkort... Kolla upp 😕

EDIT: sen är det också viktigt vilken typ av minne som stödjs.. (400, 667, 800 mhz t.ex.) Är det en äldre burk så går det (troligtvis) inte med DDR2 osv.

Redigerat av eckan
Link to comment
Dela på andra sajter

2 gig borde gå fint. gränsen brukar vara 4 gig för "normala" moderkort... Kolla upp 😕

EDIT: sen är det också viktigt vilken typ av minne som stödjs.. (400, 667, 800 mhz t.ex.) Är det en äldre burk så går det (troligtvis) inte med DDR2 osv.

det är inte säkert att det går bra, tex. kan ja bara ha en gig i min gamla mac, men den är väldigt gammal me.. 🙂

ta de säkra före de osäkra.. kolla upp ALLT några extra gånger med din moderkortstillverkare.. där bör du få all info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komplett har en minnesgudie, enligt den finns det två minnen som skulle funka. Det jag funderar på är att det är det ärr DDR2 öppnar jag luckan till minnena stpr det DDR STD. Där står också att max är 2048 mb så får nog nöja mig med det.

Redigerat av HiDa
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla på HP:s hemmsida. De brukar ha möjlighet att skriva in modellnamn på datorn så får man reda på systemspecifikationer. Men mer än 3Gb ram är inte att rekomendera även om det går i 4Gb. Så vitt jag förstår klarar inte windows xp att hantera 4GB specielt bra i alla fall.

Hur ser man vad man har för moderkort utan att öppna burken? Så krångligt att öppna en bärbar.
Link to comment
Dela på andra sajter

hp.com var mycket bättre än hp.se.

Angående 4 gb står det att det fungerar bäst om man kör windows i 64 bitar. Hur vet man hur det är med det?

Jag har ju en AMD turion 64 så den stödjer ju 64 bitar. Men om jag kör i 64 eller 32 bitar är väl en annan sak. För att tillägga så kör jag Windows XP media edition. Men där står det att det är DDR2. Det som förvirrar är att det står DDR std där man sätter i minnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...