Jump to content
Annons

Cubase och Windows Vista


Jan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)

Jag har för närvarande Windows XP Pro och kör Cubase 4 i mina produktioner och har planer på att uppgradera till Vista Ultimate. Jag fick råd ifrån en vän som jag vill vidare befodra till er här på forumet som går i eventuella Vista-tankar:

Köp en full version av Vista och köp en separat hårddisk som fungerar som systemdisk och installera samma typ av program som XP:s hårddisk. Plocka givetvis ur XP:s hårddisk och sätt in Vistas hårddisk. Fördelen med detta är ju att är man missnöjd med Vista som operativ system så slipper man att installera om XP:s drivrutin plus alla program och allt vad det innebär.

När man väl har fått Vista att fungera så är det ju viktigt att alla samplingsmotorer såsom Kontakt 2 etc som finns på systemdisken under Vista hittar sina "library path" (sökvägar). Det är en sak jag undrar lite över och det är:

Vet någon om man måste konfigurera om E-disk (bibliotek) och F-disk (Audio) så att Vista kan kommunicera rätt och riktigt eftersom dessa diskar tidigare har jobbat emot XP?

Jag har ännu inte satt detta i verket, men kommer förmodligen snart att göra det. Dels p.g.a. förväntan hur Vista ter sig som ett "musikaliskt operativ". Jag får återkomma med en rapport hur det har gått i Jannes musiklaboratorium.

Från det ena till det andra så kommer det säkert en uppdatering så småningom för Cubase 4, där Steinberg verkligen går ut och talar: "Nu är det fullt stöd för Vista"!! Om det gäller 64 bitars version är det ingen som vet, det blir nog snarare 32 bitars version det gäller.

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör Vista hemma nu som ett litet experiment. Det rullar väl rätt bra, men kan inte köra med lägre latency än 1024 samples (ca 23 ms). Detta verkar var det stora problemet för alla Vista-användare.

Vista Home Premium, Cubase 4, Core2Duo 2.66, 1024 RAM, ASUS-kort. RME Hammerfall DSP ljudkort.

Har inte riktigt greppat om det är MS eller Steinberg eller RME som ska få ner latencyn...

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ!

Ska skaffa en ny dator m medföljande Windows Vista.

Vilka Cubase program kan jag installera då?

Är tacksam för råd då jag är grön på området samt att man hört skräckhistorier om att Vista inte funkar med äldre musikprogram.

Mvh

Alle

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vista is a big NoNOOoo fortfarande då det gäller stabilitet..

Nuendo versus Cubase.. Tja. Nuendo är mer inriktad på audiomaterial och ljudläggning.. Gillar man att suroundljudlägga filmer etc så är Nuendo ett bra val..

Vill man däremot göra bra stereomusik med bra mjukvarusyntar etc. då är nog Cubase ett bättre val..

😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Från det ena till det andra så kommer det säkert en uppdatering så småningom för Cubase 4, där Steinberg verkligen går ut och talar: "Nu är det fullt stöd för Vista"!! Om det gäller 64 bitars version är det ingen som vet, det blir nog snarare 32 bitars version det gäller.

M.v.h.

Jan

Förutom att det som sagt redan är officiellt stöd för 32-bitars Vista i Cubase 4, så meddelade Steinberg till mig i våras att de håller på med en 64-bitarsversion av Cubase 4.

Men som sagt, problem med bland annat drivrutiner kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag inte ta i allt för mycket men hur många här har provat Vista?

Jag kör tweaka:t vista ultimate på en Dell xps 2010 och cubase 4

utan det minsta problem. ljudkort som jag använder är ett Fireface 800.

Så i stället för att snacka om nått man inte vet, så prata om det man vet och inte

vad man har hört. Det finns nämligen ljudkort som bevisligen funkar utmärkt.

Cubase 4 rullar på hur bra som helst, kanske jag är som humlan som inte förstår

att han inte kan flyga, men gör det ändå.

Med detta vill jag bara säga att Vista kan funka om man har rätt grejer 😛

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag inte ta i allt för mycket men hur många här har provat Vista?

Jag kör tweaka:t vista ultimate på en Dell xps 2010 och cubase 4

utan det minsta problem. ljudkort som jag använder är ett Fireface 800.

Så i stället för att snacka om nått man inte vet, så prata om det man vet och inte

vad man har hört. Det finns nämligen ljudkort som bevisligen funkar utmärkt.

Cubase 4 rullar på hur bra som helst, kanske jag är som humlan som inte förstår

att han inte kan flyga, men gör det ändå.

Med detta vill jag bara säga att Vista kan funka om man har rätt grejer 😛

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Aha intressant! Jag kör RME Hammefall DSP och kan inte komma under 1024 samples latency (512 om solen skiner). Vilka tweaks har du gjort? Kör ASUS-kort, Core2 Duo 2.66, 2 GB RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista Tweaks

Mera Tweaks

Jag kommer ner på 512 samples i alla fall, klarar mej på det tills det blir bättre hoppas jag 😊

Jaha ok, ja det är ju inte så hett.

I XP skulle nog motsvarande hårdvara klara 64 eller nåt. Dvs 8 gånger snabbare... Det är detta jag menar med att Vista inte funkar så bra. 512 samples känns lite 2001 eller nåt 😆 En Mac klarar ner till 32 på inbyggda ljudkortet.. Hoppas ansvariga parter rycker upp sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista Tweaks

Mera Tweaks

Jag kommer ner på 512 samples i alla fall, klarar mej på det tills det blir bättre hoppas jag 🙂

Jaha ok, ja det är ju inte så hett.

I XP skulle nog motsvarande hårdvara klara 64 eller nåt. Dvs 8 gånger snabbare... Det är detta jag menar med att Vista inte funkar så bra. 512 samples känns lite 2001 eller nåt 🙂 En Mac klarar ner till 32 på inbyggda ljudkortet.. Hoppas ansvariga parter rycker upp sig lite.

Problemet är att Vista kör en massa kontroller av portar och elände hela tiden - och det gör att det blir segare med tidskritiska DAW-program. Så har jag fått det förklarat i alla fall - och det låter sannolikt, eftersom Microsoft har blivit nojiga efter alla säkerhetshål och har täppt igen systemet lite för bra denna gången... Ett annat problem är att musiker är en försvinnande liten del av Windows-användarna (en förkrossande majoritet är kontorsdatorer eller speldatorer) och det gör ju att musiker förmodligen inte ses som någon högt prioriterad grupp... 😛

Om man köper en ny dator där Vista ingår och installeras av en OEM-byggare, så finns det möjlighet att få in XP i stället för Vista (trots att man alltså har en Vista-licens), om man säger ifrån om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows Services

Jag har använt "BV's Current Config" och med den så klarar jag ner till 256 sample.

Vågade inte riktigt stänga allt, vill ju använda datorn till lite annat oxå. Men jag

disabled i princip alla "BV's Current Config". gå in och läs på varje service bara

så man vet vad man stänger ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Vista is a big NoNOOoo fortfarande då det gäller stabilitet..

Nuendo versus Cubase.. Tja. Nuendo är mer inriktad på audiomaterial och ljudläggning.. Gillar man att suroundljudlägga filmer etc så är Nuendo ett bra val..

Vill man däremot göra bra stereomusik med bra mjukvarusyntar etc. då är nog Cubase ett bättre val..

😐

vilke galning har skrivit detta svar cubase är väl lille bror till nuendo allt är bättre än cubase med nuendo

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vista Tweaks

Mera Tweaks

Jag kommer ner på 512 samples i alla fall, klarar mej på det tills det blir bättre hoppas jag 😐

Jaha ok, ja det är ju inte så hett.

I XP skulle nog motsvarande hårdvara klara 64 eller nåt. Dvs 8 gånger snabbare... Det är detta jag menar med att Vista inte funkar så bra. 512 samples känns lite 2001 eller nåt 😛 En Mac klarar ner till 32 på inbyggda ljudkortet.. Hoppas ansvariga parter rycker upp sig lite.

Nej inte 2001, det känns 90 tal med 512 samples, min gamla mac fixade ju 512 samples med sitt egna ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuendo är mer inriktad på audiomaterial och ljudläggning.. Gillar man att suroundljudlägga filmer etc så är Nuendo ett bra val..

Vill man däremot göra bra stereomusik med bra mjukvarusyntar etc. då är nog Cubase ett bättre val..

😄

vilke galning har skrivit detta svar cubase är väl lille bror till nuendo allt är bättre än cubase med nuendo

Ja, så kan man se det. Och med tanke på prisskillnaden så rekommenderar jag Cubase tio dagar av sju till den som planerar att enbart jobba med mjukvarusyntar i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows Services

Jag har använt "BV's Current Config" och med den så klarar jag ner till 256 sample.

Vågade inte riktigt stänga allt, vill ju använda datorn till lite annat oxå. Men jag

disabled i princip alla "BV's Current Config". gå in och läs på varje service bara

så man vet vad man stänger ner.

Detta är ett argument mot Vista. 🙂

Allt över 64 samples är inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...