Jump to content
Annons

Ingen kontakt med Midistart-3


ekur

Recommended Posts

Försöker koppla in mitt Miditech Midistart-3 keyboard till datorn men jag hittar inte det i något musikprogram (har testat Cubase, Midi OX och Hypersonic). Mitt Midistart-3 är inkopplat via USB-porten den installeras av sig själv när man kopplar in den (inga drivrutiner behövs). I enhesthanteraren står keyboarden som USB Audio Device och det står att den fungerar korrekt men den dyker inte upp som Midi In i något program. Har även testat att välja All Midi In som inport i Cubase men inget händer när jag trycker ner några tangenter. Vad är det som strular?

Jag har även testat midiklaviaturet GarageKey med samma resultat, står att det fungerar som det skall men dyker inte upp i något program.

I affären säger det att det bara ska vara att koppla in den och köra men icke, hjälp!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag glömde nämna att jag testat både Midistart-3 och GarageKey på en annan dator (båda med windows XP) och där fungerar båda keyboardsen utan problem, så det är inget fel på keyboardsen. Men varför fungerar de inte på min dator?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt vilka midi devices, in/ut, som ska vara aktiva i Cubase ?

Låter skumt att det inte behövs några drivisar.

Det är meningen att det bara ska vara plug & play, inga drivrutiner.

Keyboarden dyker inte upp i device setup (som Midi in) i Cubase. Har testat att välja All midi in men det fungerar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer keyboarden fungera om jag kopplar in ett midi-interface och kopplar in den via midi-porten? Någon som har någon erfarenhet av detta? eller är det i princip samma sak som att koppla in keyboarden via USB (eftersom midi-interfacet kopplas in via USB så kopplas keyboarden indirekt in via USB och då tycker man det borde strula även via midiporten?).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Hej på er alla,

igår fick jag mitt Miditech Midistarter-3 USB keyboard. Jag hade samma problem som ni upplever. Jag kör WinXP.

Efter ett par timmars Googlande kom jag fram till en lösning som funkade för mig!!! Ni måste in i regedit och ta bort "LowerFilters". Se beskrivning nedan. Detta är tips är plockat från http://forums.techarena.in/showthread.php?t=577567.

---------------------

I found a fix that worked for me and I hope it works for anyone else experiencing the same issue. I had to Manually delete the UpperFilters and LowerFilters registry values. (maybe only one exists at your place)

To Manually delete the UpperFilters and LowerFilters registry values, follow these steps:

1. Start Registry Editor (Regedit.exe).

START > RUN > (Type) REGEDIT (and hit ENTER)

2. Locate the UpperFilters and LowerFilters value under the following key in the registry

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

3. On the Edit menu, click Delete, and then click OK.

Now you have to UNINSTALL THE USB AUDIO DEVICE, UNPLUG IT, AND REPLUG IT AGAIN

Redigerat av joyz
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Locate the UpperFilters and LowerFilters value under the following key in the registry

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Tack för tipset men jag verkar bara hitta Upperfilter och detta ligger istället på:

{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

{4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

{4D36E96B-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Vågar man ta bort dessa eller är det något annat som kan skadas?

Själv funkar mitt klaviatur, från och till. Ibland kan de få för sig att hänga sig på en not och då måste jag stänga av Live och starta om keyboardet och sedan starta Live igen så funkar det. Och ibland dör det helt men de löses på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har ungefär samma problem som många här. Min funkar i ca 5 min sen slutar den ge utslag. Det står att den är connected o allt. Ofta låser den sig oxå o fortsätter spela en ton om o om igen. Är det någon som har löst problemet?

I forumet som det finns en länk till hävdar dom att man inte ska ta bort UpperFilter utan bara LowerFilter. Det finns dessutom flera LowerFilters o om man råkar ta bort fel kan man få rätt mkt problem.

Själv hittar jag inget LowerFilter på den plats som anges här. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Finns det någon hjälp att få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...